DOCUMENT: 3 norme ASF pentru piaţa asigurărilor. Norma RCA: Prima va fi calculată cât să acopere toate obligaţiile

Asigurătorii care încheie poliţe RCA vor avea obligaţia să practice aceeaşi primă de asigurare indiferent de canalul de distribuţie utilizat, să calculeze cuantumul acesteia astfel încât să acopere toate obligaţiile ce decurg din încheierea contractului şi să nu acopere din alte forme de asigurare eventualele pierderi. Toate acestea – plus alt prevederi – apar în proiectul unei norme RCA ce va intra în vigoare la 1 ianuarie 2015 şi prin care ASF spune că aduce modificările cu impact asupra activităţii de subscriere a poliţelor RCA şi de constatare şi lichidare a daunelor.

Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a adoptat, în total, 3 norme care reglementează piaţa asigurărilor. Sunt măsuri prudenţiale cu impact direct asupra întăririi solidităţii industriei asigurărilor, predictibilităţii tarifelor RCA şi a protecţiei consumatorilor de servicii financiare non-bancare.

“Setul de măsuri se referă la modificarea normelor RCA, îmbunătăţirea procedurii de soluţionare a petiţiilor din sectorul asigurări şi ajustarea, în scop prudenţial, a cerinţelor minime referitoare la calitatea activelor admise să acopere rezervele tehnice brute ale asigurătorilor”, a declarat ieri, într-o conferinţă de presă, prim-vicepreşedintele ASF, Cornel Coca-Constantinescu.

I. Prevederile normei RCA:

Impactul asupra activității de subscriere a polițelor RCA

a) Pentru o mai bună transparenţă a procesului de vânzare a poliţelor către asiguraţi, au fost stabilite în sarcina asigurătorilor obligaţii privind modul de ofertare a poliţelor RCA, indiferent de canalul de distribuţie (direct sau prin intermediar).

– asigurătorii autorizaţi să încheie poliţe RCA/intemediarii în asigurări nu pot oferta, promova şi comercializa contracte RCA la alte prime de asigurare decât cele rezultate din aplicarea tarifelor de primă notificate ASF

– asigurătorii RCA au obligaţia de a practica aceeaşi primă de asigurare indiferent de canalul de distribuţie utilizat

– le este interzisă asigurătorilor RCA/intemediarilor în asigurări acordarea oricăror avantaje colaterale asiguraţilor la încheierea unei poliţe de asigurare RCA

– oferta asigurătorului trebuie să fie valabilă pentru o perioadă de minimum 3 zile şi să conţină în mod obligatoriu următoarele informaţii: prima de asigurare, comisionul de intermediere sau cheltuiala medie de achiziţie directă şi data până la care oferta este valabilă

– oferta RCA trebuie să conţină criteriile specifice clientului care sunt utilizate pentru determinarea primei de asigurare, inclusiv răspunsurile oferite de către potenţialul asigurat (spre exemplu: vârstă, domiciliu, marcă vehicul etc.).

b) asigurătorilor li se va interzice să modifice tarifele de primă mai devreme de 12 luni de la ultima modificare, notificată către ASF

c) asigurătorii RCA sunt obligaţi să utilizeze tarife de primă astfel încât să se acopere toate obligaţiile ce decurg din încheierea contractelor de asigurare RCA; prevederea nu permite acoperirea pierderilor pe RCA din alte forme de asigurare

d) este prevăzută limitarea reducerilor comerciale ce pot fi acordate de către asigurători în baza tarifului de primă şi impune menţionarea pe poliţa de asigurare a comisionului de intermediere sau a cheltuielii medii de achiziţie directă, acestea fiind incluse în prima de asigurare totală

e) menţionarea pe poliţa de asigurare a comisionului de intermediere sau a cheltuielii medii de achiziţie directă, acestea fiind incluse în prima de asigurare totală

f) asigurătorii vor avea obligaţia să efectueze analize trimestriale privind nivelul cheltuielilor de achiziţie înregistrate şi să adopte măsurile care se impun, pentru a asigura concordanţa politicilor de achiziţie cu obligaţiile asumate prin poliţele încheiate. ASF îşi rezervă dreptul ca, pe baza analizei indicatorilor raportaţi, în scopul protejării asiguraţilor/păgubiţilor, să intervină prin limitarea comisionului de intermediere.

g) intermediarii au obligaţia de a încasa prima de asigurare pentru RCA direct în contul asigurătorului, iar în cazul plăţilor în numerar să vireze integral în contul societăţii de asigurare prima încasată aferentă poliţelor RCA în cel mult 5 zile lucrătoare de la data încasării.

Impactul asupra activității de constatare și lichidare a daunelor

a)  activitatea de constatare şi lichidare a daunelor RCA poate fi externalizată

b) în cazul daunelor totale, stabilirea valorii reale a vehiculului se va realiza pe baza sistemelor de specialitate, eliminându-se grila de uzură.

c) în stabilirea cuantumului despăgubirilor, norma stabileşte limitarea acoperirii poliţelor RCA la nivelul preţurilor practicate de reprezentanţele auto din România.

d) norma stabileşte termene şi obligaţii privind constatarea daunelor – spre exemplu, efectuarea reconstatărilor în termen de maximum 3 zile de la solicitare

Petiţii la vedere

II. Norma privind procedura de soluționare a petițiilor referitoare la activitatea asigurătorilor și brokerilor în asigurări

a) ASF a definit clar noţiunile de “petent”, “împuternicit legal” şi “petiţie”, pentru a stabili persoanele îndreptăţite să depună petiţii referitoare la activitatea asigurătorilor şi brokerilor de asigurare.

b) ASF a obligat societăţile de asigurare să publice lunar, pe site-ul propriu, informaţiile pentru toate petiţiile înregistrate indiferent de provenienţa acestora (atât direct la societatea de asigurare, cât şi petiţiile înregistrate la ASF). Datele vor actualizate în primele 7 zile ale fiecărei luni. Trimestrial, brokerii de asigurare trebuie să raporteze la ASF situaţia petiţiilor înregistrate.

c) se detaliază modul de înregistrare a petiţiilor în registrul electronic unic, în condiţii de securitate. Modificarea a rezultat ca urmare a controalelor efectuate de către ASF la societăţi, care au relevat un mod neunitar de înregistrare a petiţiilor”, a arătat Coca-Constantinescu.

d) brokerii de asigurare trebuie să aibă și să transmită ASF proceduri scrise de soluționare a petițiilor și să pună la dispoziția ASF, în format electronic, în termen de cel mult 10 zile calendaristice, documentele solicitate. Se detaliază tipurile de documente care vor trebui puse la dispoziția ASF pentru instrumentarea unei petiții;

e) în cazul solicitărilor întemeiate de prelungire a termenelor de transmitere a documentațiilor solicitate de către ASF, limita temporală se reduce de la 7 zile lucrătoare la 5 zile calendaristice;

f) se introduce o nouă raportare calitativă atât pentru asigurători, cât și pentru brokeri ca urmare a recomandării nr. 5 din ghidul EIOPA.

Scopul acestor modificări este soluţionarea mai rapidă şi eficientă a petiţiilor asiguraţilor/păgubiţilor referitoare la societăţile/brokerii de asigurare.

III. Modificările privind activele admise să acopere rezervele tehnice brute ale asigurătorilor

Reprezentantul ASF a precizat că autoritatea doreşte să determine asigurătorii să reducă ponderea activelor nelichide din portofolii, în vederea creşterii capacităţii lor de a-şi onora obligaţiile asumate prin contractele de asigurare.

“Modificarea este de natură prodenţială, iar asigurătorii trebuie să se conformeze noilor cerinţe începând cu al patrulea trimestru al exerciţiului financiar 2014“, a afirmat Cornel Coca-Constantinescu.

Printre modificări se numără:

a) se elimină anumite tipuri de active admise (spre exemplu terenuri agricole și extravilane);

b) se ajustează/introduc unele limite de reprezentare a rezervelor tehnice pentru 3 tipuri de active:

· 20% din rezervele tehnice brute în terenuri și construcții;

· 90% din rezervele tehnice brute în depozite și disponibilități la instituții de credit, dar nu mai mult de 20% din rezerve într-o singură instituție de credit;

· 5% din partea din rezervele tehnice aferente contractelor cedate în reasigurare la asigurători/reasigurători care nu dețin un rating acordat de cel puțin una dintre agențiile de rating înregistrate sau certificate în conformitate cu regulamentul Comisiei Europene (1060/2009).

c) se introduc reguli suplimentare de evaluare a activelor în privința creanțelor de la asigurați și intermediari.

Comision 18%

Varianta iniţială a proiectului de normă RCA, publicată la finele lunii iulie, prevedea că nivelul maxim al comisionului acordat de asigurători pentru contractarea asigurării RCA să nu depăşească 10% din valoarea primelor de asigurare încasate.

În prezent, potrivit datelor ASF, comisionul mediu la RCA este de 18%.

Tot în varianta iniţială, era stipulat că asigurătorii RCA vor trebui să prevadă în orice contract de intermediere obligaţia intermediarului de a încasa prima de asigurare aferentă poliţelor RCA integral în contul asigurătorului, sau în cazul plăţilor în numerar, de a vira prima de asigurare încasată integral în contul asigurătorului, cel târziu în ziua următoare datei încasării.

Majorări de 50% anul acesta

Prim-vicepreşedintele ASF e evitat să spună dacă preţul mediu al RCA va creşte după intrarea în vigoare a normei de la 1 ianuarie, dar a afirmat că, de la începutul acestui an, tarifele RCA din piaţă au cunoscut majorări.

În cazul Astra, avansul preţului a fost de 50%, a arătat Cornel Coca-Constantinescu.

Click pe Norma nr. 23_2014 privind RCA pentru a vizualiza întreg documentul.

Celelalte norme, AICI.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.