ASSAI: 30% din daunele RCA susţin o evaziune fiscală de peste 57 milioane euro. DOCUMENTE

Fenomenul evaziunii fiscale este în continuă creștere în domeniul reparațiilor auto, fiind generat de anumite societăți de asigurări care subevaluează despăgubirea RCA prin așa-numitul sistem “regie proprie”, reclamă Asociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI), care a transmis sesizări cu privire la acest aspect către mai multe instituţii de control ale statului, printre care ANAF, Direcţia Antifraudă Fiscală şi ASF.

„Peste 88.000 de păgubiți RCA au fost despăgubiți în acest fel în ultimul an în România, aceștia reparând autovehiculele avariate în unități reparatoare clandestine. În timp ce statul român a pierdut taxe și impozite în valoare de peste 57 de milioane de euro în ultimul an, prin acest mod de acordare a despăgubirii, care nu se întoarce în economia reală, societățile de asigurări care practică acest sistem au înregistrat “salvări de la plata daunei” în valoare de peste 68,7 milioane de euro/an”, acuză Cristian Muntean, preşedintele ASSAI.

Evaziunea fiscală din domeniul reparațiilor auto este un fenomen în continuă creștere în ultimii doi ani și jumătate, arată el.

„Mai multe societăți de asigurări cu o cotă de piață importantă pe segmentul RCA au decis să achite doar aproximativ 35% din valoarea reală a costurilor de reparație, sub denumirea de “regie proprie”. În realitate, este sistemul care presupune plata subevaluată a daunelor, achitată direct către păgubitul RCA. În acest fel, jucătorii importanți din segmentul RCA își ‘optimizează costurile de despăgubire’ subevaluând suma de despăgubire și rezerva de daună”, explică manevra reprezentantul asociaţiei.

“Bombe” în trafic

Cu o sumă de bani derizorie acordată sub titlul de ‘despăgubire’, păgubiții RCA ajung să își efectueze reparațiile auto în service-uri auto clandestine și neautorizate RAR și cu piese foarte ieftine, din dezmembrări sau neomologate. În aceasta situație, păgubiții RCA nu beneficiază de documente fiscale, de garanția pieselor și a manoperei. Mult mai grav, prin modul neconform în care au fost reparate, acele autovehicule devin un adevărat pericol pe drumurile publice”, avertizează Cristian Muntean.

Sesizare ASSAI, confirmată de ASF

ASSAI a sesizat prima dată ASF despre fenomenul despăgubirilor RCA prin subevaluarea daunelor în data de 8 iulie 2013. “Șase luni mai târziu, prin adresa nr. Nr. SC 6/20.01.2014, ASF a confirmat faptul că această practică este ilegală și a fost identificată în urma unui control la societatea de asigurări Astra Asigurări”, precizează Muntean.

“n lipsa unei supravegheri autentice a pieței de asigurări, acest sistem continuă și astăzi, societatea de asigurări Carpatica Asig practicând același sistem de plată a despăgubirii în “regie proprie” pentru daunele RCA, mai arată preşedintele ASSAI.

„Constatăm că, în ultimul an, și alte societăți de asigurări au început să-și “optimizeze costurile de despăgubire” în acest fel. Este un mod de despăgubire pe de o parte extrem de nociv pentru pagubiții RCA și care pe de altă parte, stimulează creșterea numărului de unități reparatoare clandestine din România”, conchide Muntean.

ASSAI cere autorităților cu rol de control, supraveghere și combatere a acestor activități ilegale, să intervină și să descurajeze aceste practici care lovesc grav în interesele pagubiților RCA și ale unităților reparatoare care își desfășoară în mod corect și legal activitatea.

Totodată, o însănătoșire a pieței pe acest segment ar conduce la o colectare mai eficientă a taxelor și impozitelor datorate statului român, mai spune reprezentantul asociaţiei.

ASSAI a sesizat în acest sens următoarele oficialități și instituții:

– Prim-Ministrul României

– Comisia pentru cercetarea abuzurilor, corupției și pentru petiții din cadrul Camerei Deputaților din Parlamentul României

– Ministerul Finanțelor Publice

– Direcția Generală Antifraudă Fiscală

– Agenția Națională de Administrare Fiscală

– Autoritatea de Supraveghere Financiară.

Daţi click pentru a vizualiza:

Răspunsul ASF către ASSAI, din ianuarie 2014

Reclamatia Nr. 86510 din data de 02.09.2014

Reclamaţia online cu numărul 86510/02.09.2014 (numerele de înregistrare
sunt alocate în mod automat şi consecutiv de aplicaţia de petiţii a ASF).

ASSAI (www.assai.ro) reprezintă interesele service-urilor auto din Româniacu rol de a proteja și dezvolta industria auto românească. Ca organizație non-guvernamentală profesională, scopul ASSAI este reprezentarea industriei de service auto independente în fața autorităților române, organizațiilor profesionale, patronale și sindicale, a comunității de afaceri și a societății civile.

100 de service auto clandestine pe judeţ

În sesizarea transmisă instituţiilor de mai sus, preşedintele ASSAI arată că, din informațiile pe care le are asociaţia, “în fiecare județ al României există aproximativ 100 de unități auto reparatoare clandestine care se dezvoltă de la an la an, în lipsa unor măsuri eficiente de combatere a acestor activități ilegale din partea autorităților cu atribuții de control în acest domeniu”.

Redăm integral sesizarea semnată de Cristian Muntean:

“Industria de reparații auto în România este compusa din:

a. Un număr de aproximativ 9.650 de unități service auto, conform datelor furnizate de către Registrul Auto Roman.

b. Un număr de estimat 4000 – 5000 de unități service auto clandestine.

Din cele 9.650 de unități service auto legal înființate si autorizate, exista un număr de aproximativ 1.500 de unități reparatoare care pot efectua lucrări de tinichigerie, vopsitorie, mecanica si electrica, adică unități reparatoare eligibile care pot efectua lucrări de reparații complete in relația cu societățile de asigurări.

Capitolul 1: Cauza principala a evaziunii fiscale in domeniul reparațiilor auto

Principala cauza o reprezintă despăgubirile acordate de către firmele de asigurări, fără acordul păgubitului RCA, in sistemul “regie proprie”, plăti care sunt:

a. Diminuate cu 60 – 75% fata de costurile reale ale reparații lor

Clientul obține o suma de bani derizorie ca si despăgubire din partea societăților de asigurări.

Aceasta despăgubire insuficienta face imposibila efectuarea reparații lor autovehiculului avariat intr-un atelier de reparații auto legal înființat si autorizat.

Singura opțiune a păgubitului RCA rămâne achiziția directa a pieselor auto second – hand sau piese de schimb ieftine si neomologate si efectuarea reparații lor in ateliere improvizate, clandestine si care își desfășoară ilegal activitatea.

b. Sunt plăti achitate de către Asigurator direct in contul păgubitului RCA, fără a exista obligația acestuia de a-si repara avariile suferite in urma accidentului auto intr-un service auto care sa emită documentele fiscale de reparație si certificatele de garanție pentru piesele înlocuite si lucrările de reparații prestate.

Deși A.S.S.A.I. a sesizat încă din data de 08.07.2013 Autoritatea de Supraveghere a Asigurărilor ( A.S.F. ), cu privire la modalitatea de despăgubire incorecta si lipsita de etica in relația cu păgubiții RCA ai unei societăți de asigurări, aceasta practica este valabila si in prezent.

După aproximativ 6 luni de la sesizarea A.S.S.A.I. transmisa către A.S.F., in urma unui control tematic efectuat de către instituție, aceasta a confirmat cele sesizate prin adresa Nr. SC 6/20.01.2014, însă, nu a corectat aceasta situație in vederea descurajării societății de asigurări, nici in momentul de fata prin schimbarea normelor de acordare a despăgubirii, situație care a fost interpretata si de către alte societăți de asigurări ca o încurajare la efectuarea unor plăti diminuate ale reparații lor .

(Principiul: “Ceea ce nu este interzis, este permis”)

ASF: “au fost identificate dosare de daună în care asigurătorul a efectuat plata despăgubirilor conform propriilor evaluări (înainte de efectuarea reparații lor), fără ca partea prejudiciată să fi solicitat acest mod de despăgubire” – adresa Nr. SC 6/20.01.2014.

Atașat veți găsi schema mecanismului de plata a despăgubirii RCA in sistemul “regie proprie” in documentul “Despăgubirea in regie proprie = evaziune fiscala”.

Capitolul 2: Mecanismul de funcționare

A. Premisele adoptării acestui sistem de către firmele de asigurări

Unele societăți de asigurări prefera aceasta varianta de plata a despăgubirii, fiind unul dintre modurile de “optimizare a costurilor de despăgubire” in dauna păgubitului RCA si in dauna statului roman. Aproape jumătate din evaziunea fiscala existenta in industria de reparații auto este întreținuta de către sistemul de plata in “regie proprie” adoptat de către unele societăți de asigurări.

Multe firme de asigurări mizează pe nefuncționarea sistemului de supraveghere a asigurărilor (A.S.F.) si pe faptul ca păgubitul RCA nu cunoaște procedurile si termenele de contestare a plații parțiale (in maxim 30 de zile de la efectuarea plații parțiale de către Asiguratorul RCA) si va renunța sa facă demersurile necesare greoaie pentru obținerea plații integrale a reparațiilor .

Majoritatea păgubiților RCA se resemnează si caută soluții simple, la îndemâna, pentru repararea mașinii cu bani putini, fiind nevoiți sa apeleze la ateliere clandestine si sa utilizeze piese pentru reparații neomologate (acestea fiind foarte ieftine) sau piese “second-hand”.

Peste 80% dintre păgubiții RCA accepta resemnați oferta transmisa de către societățile de asigurări, cedând presiunilor exercitate de către inspectorii de dauna care sunt bonusați la salariu proporțional cu valoarea sumelor “salvate la plata”.

Atașate veți găsi procedurile de despăgubire a doua societăți de asigurări (Astra Asigurări si Carpatica Asig) care practica acest tip de despăgubire in cazul a aproximativ 80% din dosarele de dauna RCA.

B. Cine pierde in urma aplicării acestui sistem?

– Păgubitul RCA care va avea o reparație cu piese neomologate sau din dezmembrări, fără a avea garanția lucrării si a pieselor înlocuite, precum si siguranța faptului ca mașina sa după aceasta reparație este in starea tehnica adecvata de funcționare.

Păgubiții RCA “beneficiari” ai sistemului de decontare in sistemul “regie proprie „care sunt in număr de aprox. 88.200, adică aprox. 30% din totalul dosarelor de dauna RCA achitate de către întreaga piață de asigurări din Romania intr-un an.

– Ceilalți participanți la trafic, care pot fi victimele nevinovate ale unui accident cauzat de reparații neconforme efectuate de către un service auto clandestin.

– Statul roman – care nu încasează taxe si impozite de la atelierele clandestine in care clientul a fost nevoit sa își efectueze reparația mașinii, adică: – 57,153,600 Euro/an
(taxe si impozite pe care ar fi trebuit sa le colecteze, in cazul unor despăgubiri complete efectuate in service-uri auto autorizate RAR);

C. Cine câștigă in urma aplicării acestui sistem?

– Societățile de asigurări care, prin sistemul de despăgubire “regie proprie”, înregistrează un buget diminuat de cheltuieli de despăgubire redus cu aprox. 68,796,000 Euro/an.

In situația in care Păgubitul RCA reușește totuși, sa efectueze toate demersurile necesare in termenele legale (aprox. 20% din cazuri), firma de asigurări a câștigat oricum, minim 2 luni de amânare a plații despăgubirii, provocate in mod deliberat de către Asigurator prin netransmiterea documentelor necesare efectuării reparației (Nota de constatare transmisa după 3 săptămâni clientului, răspunsul la reconstatări transmis după alte 3 săptămâni, plata efectuata cu întârziere etc.).

– Atelierele reparatoare clandestine care beneficiază din partea firmelor de asigurări de plăti in valoare de peste 37,044,000 Euro/an pentru care nu achita nici un fel de taxe si impozite.

– ASF încasează taxele de funcționare a acestor societăți de asigurări, precum si un procent din valoarea polițelor de asigurări vândute de către acești asiguratori RCA, sume care sunt vărsate in bugetul ASF

D. Amploarea fenomenului:

Minim 350 de dosare de dauna in sistemul “regie proprie” sunt achitate in fiecare zi de către unele societăți de asigurări din Romania, iar consecințele in lanț conduc la o evaziunea fiscala de mari proporții (consultați documentul Analiza sumara comparativa).

Capitolul 3: Consecințe

Siguranța in trafic este pusa in pericol prin efectuarea a aprox. 88,200 de autovehicule reparate anual in mod neconform in service-uri clandestine, cu mijloace si dotări rudimentare, neauditate tehnic si nerespectând standardele de siguranța prevăzute in manualele de reparații ale producătorilor auto. Aceste autovehicule reparate devin un real pericol pentru toți participanții la trafic.

– Consumatorii serviciilor de reparație ai atelierelor clandestine, prin obținerea unor servicii de reparații neconforme, reparații in urma cărora nu beneficiază de garanția tehnica a lucrării prestate.

– Păgubiții romani care sunt nevoiți sa accepte un mod de despăgubire incorect, incomplet, imoral si dezonorant pentru piața de asigurări;

– Întreaga industrie de reparații auto din Romania prin exercitarea unei concurente neloiale intre atelierele de reparații auto legal constituite si autorizate si atelierele de reparații clandestine, ce funcționează ilegal. Statul roman, prin instituțiile sale, care nu colectează taxele si impozitele legale si asista neputincios la acest fenomen, fără a-si sprijini cetățenii si firmele care își desfășoară in mod legal activitatea.

– Atelierele clandestine poluează mediul înconjurător deoarece nu investesc in echipamentele necesare pentru colectarea si sortarea selectiva a deșeurilor rezultate in urma lucrărilor de reparații auto si astfel, nu respecta standardele de autorizare stabilite de către Agenția pentru Protecția Mediului.

Evaziunea fiscala din acest domeniu este estimata la peste 80,000,000 Euro/an.

Aceste ateliere de reparații clandestine:

– Nu emit documente fiscale pentru lucrările prestate;
– Nu plătesc TVA;
– Nu plătesc impozit pe profit;
– Nu plătesc impozit pe salarii;
– Nu plătesc taxe de autorizare RAR;
– Nu plătesc taxe de autorizare mediu etc.

Capitolul 4: Propuneri/Solicitări

Intru-cat, consecințele in lanț afectează puternic Siguranța in trafic, Siguranța Mediului, Păgubiții romani, Industria de reparații auto si Bugetul de stat, transmitem către autoritățile romane competente, următoarele propuneri/solicitări:

1. Adoptarea de urgenta a unui act normativ prin care sa se interzică societăților de asigurări plata despăgubirii pentru reparații auto in sistemul “regie proprie”.

2. Adoptarea de urgenta a unui act normativ prin care sa se interzică societăților de asigurări plata despăgubirii parțiale, in avans, înainte de efectuarea reparații lor fără solicitarea scrisa a păgubitului RCA.

3. Abrogarea de urgenta a Art. 65 punctul 3, Ordinul 14/2011 emis de către CSA, care protejează si in prezent, societățile de asigurări, prevede:

” În situația efectuării plătii de către asigurătorul RCA direct în contul indicat în declarația de acceptare a despăgubirii de către persoana prejudiciată, aceasta se consideră a fi integral despăgubită dacă în termen de 30 de zile de la data intrării sumei în contul său bancar nu a notificat asigurătorului RCA eventualele obiecții referitoare la cuantumul despăgubirii, dacă plata efectuată conține elementele necesare identificării acesteia de către creditor.”

4. Identificarea atelierelor reparatoare clandestine de către toate organismele cu rol de control (Direcția Anti Frauda, Registrul Auto Roman, Garda de Mediu, ITM, Politie Economica) si aplicarea prevederilor legale care se impun.

Rugam totodată, autoritățile romane abilitate sa verifice unde si-au reparat autovehiculele păgubiții “beneficiari” ai sistemului de despăgubire in sistemul “regie proprie” si daca dețin sau nu documente fiscale care atesta efectuarea reparații lor mașinii intr-un service autorizat RAR (factura, certificat de garanție si deviz de reparație).

Datele clienților despăgubiți in sistemul “regie proprie” le pot obține de la fiecare societate de asigurări in parte, care practica acest sistem de decontare a daunelor”.

Documente remise redacţiei de ASSAI:

– Sesizare Evaziune Fiscala

– Analiza sumara comparativa

– Despagubirea in regie proprie evaziune fiscala

– Procedura de despagubire Astra Asigurari

– Procedura de despagubire Carpatica Asig

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.