Asociația Societăților de Service Auto Independente (ASSAI) a solicitat Autorității de Supraveghere Financiară (ASF), printr-o sesizare transmisă încă de acum o lună, ca administrarea specială a Astra Asigurări să continue în afara zonei RCA, atrăgând atenția că daunele produse în baza tichetului RCA pe care societatea de asigurări continuă să le emită nu își mai produc efectul conform obligațiilor prevăzute în Normele RCA în vigoare.
Societatea Astra Asigurări continuă să funcționeze în zona RCA în pofida faptului că aceasta nu mai îndeplinește criteriile minime de lichiditate stabilite în normele de funcționare a pieței de asigurări din România, precizează Cristian Muntean, președintele ASSAI, în comunicatul remis redacţiei.
“Constatăm cu stupoare că, de 230 de zile, ASF își încalcă propriile norme emise, prin acordarea licenței de funcționare în zona RCA unei societăți de asigurări care nu mai îndeplinește criteriile de lichiditate”, acuză Muntean.
Astra Asigurări se află sub administrare specială începând din 18 februarie a.c.
În 22 mai, DNA a declanşat urmărirea penală împotriva patronului Astra Asigurări, Dan Adamescu, pentru fapte de corupţie.
În 5 iunie, Adamescu a fost reţinut de procurorii anticorupţie, el fiind acuzat că le-a dat mită 20.000 de euro judecătorilor Ion Stanciu şi Elena Rovenţa de la Tribunalul Bucureşti – Secţia a VII-a civilă, arestaţi preventiv din 20 mai. Şpaga a fost dată prin intermediul fiului său şi a unui avocat – care s-a sinucis imediat ce magistraţii în cauză au fost ridicaţi cu mascaţii şi aduşi la DNA -, pentru soluţionarea favorabilă a unor cazuri de insolvenţă în cazul unor firme la care este acţionar.
În 6 iunie, Adamescu a fost arestat preventiv. A stat în arestul Poliţiei Capitalei până în 30 august, când instanţa supremă a decis plasarea lui în arest la domiciliu.
Afacerea cu asigurări a lui Dan Adamescu, al doilea cel mai bogat om al României, continuă însă nestingherită – în zona RCA deţine aproximativ 20% din totalul pieței RCA din România.
Redăm integral comunicatul remis de ASSAI redacţiei:
„Asigurătorii au obligația de a avea cel puțin coeficientul 1 de lichiditate pentru activitatea de asigurări generale, potrivit Art. 8 (6) din Ordinul 9/2011 emis de către CSA. Întrucât ASF nu a obligat societatea Astra Asigurări să își reducă expunerea uriașă pe care o deține în zona RCA – aproximativ 20% din totalul pieței RCA din România, segment care generează pierderi pentru asigurători, începând din perioada în care a constatat dificultățile financiare a acestei societăți de asigurări, hemoragia financiară a acestei societăți a continuat, parametrii financiari au continuat să scadă, iar riscul de incapacitate de plată a acesteia a crescut în fiecare zi în care aceasta a operat în zona RCA, în prezent, societatea aflându-se în cea mai gravă situație financiară de la înființare.
Motivele pentru care Astra Asigurări trebuie să părăsească zona RCA sunt următoarele:
1. Incapacitatea financiară de a-și achita obligațiile de despăgubire;
2. Incapacitatea de a se redresa în ciuda faptului că are un nou administrator special;
3. Datoriile uriașe acumulate;
4. Cota de piață importantă deținută pe segmentul RCA;
5. 16% din totalul subscrierilor societății Astra Asigurări pentru anul 2013 au fost anulate;
6. Capitalul societății nu a fost majorat conform planului aprobat de către ASF în decursul celor 230 de zile de la declanșarea procedurii de administrare specială;
7. Planul de redresare a societătii de asigurări are la bază atragerea unui investitor „salvator”care întârzie să apară;
8. Se află în continuare în top 3 al celor mai ieftini asigurători RCA;
9. Portofoliu include preponderent clase de asigurări cu risc ridicat;
10. Favorizează în continuare dezvoltarea evaziunii fiscale în domeniul reparațiilor auto, menținând modul de despăgubire în sistemul “regie proprie”;
11. Riscul reputațional al pieței de asigurări din Romania – panica și pierderea încrederii clienților sunt dușmanii cei mai mari ai unei piețe;
12. Riscul de contaminare a piețelor de asigurări din România și a celor conexe;
13. Riscul perturbării majore a pieței de asigurări din România ca urmare a accesării Fondului de Garantare a Asiguraților;
Ne aflăm în situația paradoxală în care toți posesorii de autovehicule din România sunt obligați prin lege să dețină polițe de asigurări obligatorii RCA, în schimb societățile de asigurări care nu își mai pot îndeplini obligațiile de despăgubire își pot continua nestingherite activitatea, cu girul ASF.
ASSAI atrage atenția asupra riscului declanșării unui efect de domino în piața de asigurări în perioada următoare, ceea ce va conduce la perturbări majore a funcționării acesteia și la o prăbușire a încrederii populației și investitorilor pentru mulți ani de acum înainte”.
“Actuala conducere a ASF, precum și cele precedente, vor trebui să răspundă pentru modul în care au înțeles să gestioneze echilibrul pieței în anii de ’supraveghere pe bani mulți’ a pieței de profil. Situația dramatică în care se află astăzi piața de asigurări din România este rezultatul unei defectuoase supravegheri și coordonări de-a lungul timpului”, reclamă Cristian Muntean.
Documente prezentate de ASSAI:
Reclamaţia Nr. 86510, din 02.09.2014
Răspunsul ASF
Rezumat al anului 2013 -014 privind declinul societăţii Astra Asigurări
– 08.07.2013 ASSAI a sesizat ASF cu privire la operaţiunile derulate de către societatea Astra Asigurări, solicitând să verifice modul în care societatea de asigurări despăgubeşte păgubiţii RCA prin sistemul „regie proprie”, precum şi:
“dacă societatea Astra Asigurări îşi constituie rezerva de dauna corespunzătoare cu valoarea prejudiciului REAL.”
şi
“dacă societatea Astra Asigurări în raportările către ASF transmite informaţii corecte cu privire la rezerva de dauna constituită.”
ASSAI avea la acea dată indicii referitoare la subevaluarea rezervelor de dauna constituite de către societatea Astra Asigurări, precum şi faptul ca societatea Astra Asigurări transmitea către ASF date neconforme cu realitatea financiară a acesteia.
– 08.07.2013 ASF transmite printr-un comunicat de presă: “Independent de sesizarea ASSAI, ASF informează publicul că a solicitat deja clarificări de la Astra Asigurări în privinţa modului în care înţelege să instrumenteze dosarele de daună, societatea aflându-se încă în termenul de răspuns pentru aceste clarificări. În funcţie de calitatea, obiectivitatea şi legalitatea acestor clarificări, autoritatea poate face demersuri de verificare a modului în care Astra înţelege să îi despăgubească pe cei care fac obiectul dosarelor de daună“.
– 29.11. 2013, Axa Asigurări a anuntat faptul că vinde operaţiunile din România către Astra Asigurări. Astra Asigurări intenţiona să cumpere portofoliul societăţii Axa ăormat din aproximativ 38.000 de contracte, ce generează o valoare de aproximativ 7.000.000 Euro/an. Prin preluarea Axa Asigurări, Astra Asigurări şi-ar fi majorat cota de piaţă în segmentul asigurărilor de viaţă cu aproximativ 3%. În urma tranzacţiei, Astra Asigurări ar fi plătit 1 euro pentru întregul portofoliu (ce înregistrează pierderi masive) al societăţii Axa Asigurări şi urma să primeasca 20 milioane euro din partea societatii Axa Asigurări. Pentru efectuarea acestei tranzacţii, era însă necesar acordul ASF.
– 31 Decembrie 2013 (6 luni mai târziu), evidentele financiare ale societăţii Astra Asigurări confirmau următoarele:
Activul net al societăţii de asigurări era negativ;
Coeficient de lichiditate de 0,12 pentru activitatea de asigurări generale, limita minimă impusă fiind de 1 (Coeficientul era de 8 ori mai mic);
Marja de solvabilitate disponibilă pentru activitatea de asigurări generale era în suma de -810.151.361 lei, cea minimă fiind de 144.770.548 lei, iar fondul de siguranţă, de 48.256.849 lei.
Există un deficit de -752.801.050 lei între rezervele tehnice şi activele admise să le acopere pentru activitatea de asigurări generale.
După 6 luni de la sesizarea ASSAI, ASF constată încălcarea prevederilor din Ordinul 9/2011:
„Asigurătorii au obligaţia de a avea coeficientul de lichiditate pentru activitatea de asigurări generale de cel puţin 1.” Art 8(6) – Ordinul 9/2011 emis de catre CSA.
– 20 ianuarie 2014, Autoritatea finalizează controlul de la sediul ASF la societatea ASTRA privind modul în care societatea a îndeplinit planul de măsuri cu termen 31 decembrie 2013 şi a transmis către ASSAI o parte dintre neregulile constatate la Astra Asigurări.
– 10 februarie 2014, societatea ASTRA a primit notificarea din partea Autorității de Supraveghere Financiară că marja de solvabilitate și coeficientul de lichiditate ale societății sunt subunitare. Legea impune Autorității de Supraveghere să deschidă procedura de redresare financiară prin administrare specială în cazul în care marja de solvabilitate scade sub valoarea de 1.
– 18.02.2014, Astra Asigurări este introdusă de către ASF în procedura de redresare finaciară prin administrare specială (aflată în prezent);
– 25.03.2014, Administratorul special transmite către ASF planul de redresare a societăţii în cadrul raportului efectuat.
– 07.04.2014, ASF a aprobat planul de redresare a societăţii Astra Asigurări şi a solicitat majorarea capitalului cu 490 milioane lei în următoarele 12 luni, din care “70 de milioane de lei într-o prima fază”.
– 08.4.2014, Astra Asigurări are sechestru asigurător pe bunuri până la concurenţa sumei de 93,9 milioane de lei în favoarea CNADNR, după ce Curtea de Apel Bucureşti a respins apelul companiei la o sentinţă a Tribunalului Bucureşti din luna decembrie.
– 12.06.2014, Misu Negriţoiu, Preşedinte ASF: “Avem un plan de măsuri, ne-am înţeles în acest sens cu acţionarul majoritar pentru a identifica un investitor potenţial care să poată să aducă diferenţa de capital necesară şi care să permită societăţii să revină la standardele de funcţionare normale. Sunt investitori diverşi şi expresii de intenţie şi continuăm discutiile prin administratorul special şi prin acţionarul majoritar. Recapitalizarea Astra printr-un investitor stategic, şi avem un investitor cu reputaţie, este singura soluţie pentru normalizarea activităţii societăţii”.
– 01.09.2014, numărul de reclamaţii al societăţii Astra Asigurări afişat pe pagina web a societăţii de asigurări era următorul: luna Iunie – 324 petiţii, Luna Iulie 374 – petiţii, luna August – 340 petiţii;
– 16.09.2014 ASSAI atrage atenţia autorităţilor române despre modul în care unele societăţi de asigurări (Astra Asigurări fiind printre cele nominalizate) subevaluează despăgubirile cu aprox. 65%, situaţie care generează o evaziune fiscală de mari proporţii în piaţa de reparaţii auto;
– 20.09.2014, Axa Asigurari anunta: “Contractul de vânzare a operaţiunilor de asigurări AXA Life Insurance România către Astra Asigurări, anunţat în data 29 noiembrie 2013, a încetat.”
– 26.09.2014, în convocatorul transmis catre Bursa de Valori Bucuresti, actionarii societatii Astra Asigurări sunt invitaţi să participe la Adunarea Generală din data de 09.10.2014, pentru a analiza propunerea Administratorului special ca societatea de asigurări să nu fie dizolvată, pentru ca activul net al societăţii Astra Asigurări a scăzut la jumătate din capitalul social.
– 03.10.2014, după 227 de zile de administrare specială, Astra Asigurări a majorat cu mare greutate, capitalul social cu 65 milioane de lei (suma ce reprezintă mai puţin de 70% din suma datorată către CNADNR), suma inferioară planului de redresare asumat pentru prima etapă de capitalizare. Capitalul social rămas care trebuie suplimentat de către acţionarii Astra Asigurări în următoarele 138 de zile calendaristice este de 425 milioane de lei.
Iată şi un Studiu de caz realizat de Cristian Muntean:
Studiu de caz
– Ce se intampla când eşti lovit de un asigurat RCA la Astra Asigurări?
– Cum protejează ASF pagubiţii RCA?
– Cum funcţionează în realitate piaţa de asigurări din România?
În data de 19.09.2014, ASSAI a făcut publică reclamaţia nr. 86510/02.09.2014, vizată fiind societatea Astra Asigurări. Acest caz este unul sugestiv, care reflectă foarte fidel atât modul în care unele societăţi de asigurări înteleg a-şi îndeplini obligaţiile de despăgubire în termenul legal de 10 zile calendaristice, precum şi modul în care ASF întelege a supraveghea piaţa de asigurări româneasca şi totodată, felul în care instituţia “rezolvă” problemele pagubiţilor RCA.
Reamintesc faptul că persoana nevinovată de producerea accidentului, ce trebuia despăgubită în baza unei poliţe obligatorii RCA, a avut un accident auto în data de 21.02.2014 în urma căruia a rezultat dauna totală pentru singurul autovehicul al familiei (Auto – Dacia Logan).
După îndelungi tergiversări (4 luni) în soluţionarea dosarului din partea societăţii Astra Asigurări, aceasta admite faptul ca autovehiculul este “dauna totală”, iar păgubitul RCA depune cererea de despăgubire la societatea Astra Asigurări în data de 26.06.2014.
Conform normei RCA, societatea Astra Asigurări trebuia să achite despăgubirea până cel târziu în data de 07.07.2014.
Pentru ca societatea Astra Asigurări nu a achitat plata despăgubirii, nici după 67 de zile de la depunerii cererii de despăgubire, păgubitul RCA depune reclamaţia cu nr. 86510/02.09.2014 la ASF.
După 3 săptămani, ASF informeaza pagubitul RCA cu privire la faptul că nu prea are ce să facă, pentru că există un administrator special al societăţii de asigurări aflate în procedura de redresare financiară.
22.09.2014, ajunge răspunsul ASF către petentul cu reclamaţia nr. 86510:
“(…) Societatea de Asigurare – Reasigurare Astra S.A. se află în procedura de redresare financiară, prin administrare specială, atribuţiile de administrare şi gestionare a ăţind preluate de către administratorul KPMG Advisory.
Pentru soluţionarea cazului dumneavoastră, ne-am adresat administratorului special cu solicitarea de a urgenta efectuarea operaţiunii de plată a despăgubirii, aferente dosarului de dauna mai sus menţionat. Autoritatea noastră va monitoriza activitatea asigurătorului până la îndeplinirea integrală a obligaţiilor care îi revin”
Concluzie: După 227 de zile de la producerea evenimentului asigurat, păgubitul RCA nevinovat de producerea accidentului nu este despăgubit de către societatea de asigurări, în ciuda solicitării sprijinului ASF în vederea obligării societăţii de asigurări de a-şi îndeplini obligaţiile de despăgubire.
Rolul ASF: “promovarea stabilității activității de asigurare și apărarea drepturilor asiguraților”- extras din pagina web de prezentare a instituţiei”.
Asociația Societăților de Service Auto Independente – ASSAI (www.assai.ro) – reprezintă interesele service-urilor auto din România și are rolul de a proteja și dezvolta industria auto românească.
Scopul Asociației, ca organizație non-guvernamentală profesională, este să reprezinte industria de service-uri auto independente în fața autorităților române, organizațiilor profesionale, patronale și sindicale, a comunității de afaceri și a societății civile. (M.S.)