ATFER: CFR Marfă este privatizată “pe genunchi”. De la monopolul de stat actual se va ajunge la un monopol privat

Asociaţia Transportatorilor Feroviari din România (ATFER) reclamă că privatizarea CFR Marfă se face “pe genunchi”, rezolvarea disfuncţiilor sistemului de transport, aflate în contradicţie cu liberalizarea pieţei, fiind obligatorie înainte de înstrăinarea companiei de stat. În acest mod ar fi eliminată posibilitatea ulterioară de concurenţă discriminatorie în piaţa de transport şi de transformare a unui monopol de stat actual într-un monopol privat, în viitor. Altfel, procedura de vânzare va crea prejudicii însemnate atât statului, cât şi operatorilor privaţi de transport. AFTER critică şi faptul că patronatul în domeniu nu a fost consultat, iar conversia în acţiuni a datoriilor istorice ale companiei este considerată “inechitabilă faţă de ceilalţi operatori de transport, care în decursul timpului au fost penalizaţi pentru astfel de datorii, precum şi faţă de stat”.

“Procedura de privatizare, precum şi Hotarârea de Guvern privind privatizarea nu au fost supuse consultării patronatului din domeniu, aşa cum eronat s-a specificat în proiectul HG elaborat de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI). În ultima procedură de privatizare publicată, pentru datoriile istorice ale CFR Marfă către bugetul statului şi cele către CFR SA (Infrastructura) s-a prevazut conversia acestora în acţiuni, respectiv cesiunea şi compensarea parţială a datoriei catre CFR SA şi apoi conversia acesteia în acţiuni. Considerăm această procedură ca inechitabilă faţă de ceilalţi operatori de transport care, în decursul timpului, au fost penalizaţi pentru astfel de datorii, precum şi faţă de stat, caruia i se diminuează nejustificat bugetul de sănătate şi asigurari sociale. De asemenea, această procedură favorizează, prin efectul licitaţiei şi al negocierii, diminuarea acestor datorii în valoare absolută cu ocazia privatizării”, se arată într-un comunicat transmis de ATFER.

Ministerul Transporturilor va organiza marţi o dezbatere publică privind proiectul de Hotărâre de Guvern pentru aprobarea strategiei de privatizare a companiei.

Vânzarea companiei de transport feroviar este una din condiţiile asumate de Guvern prin acordurile cu FMI, Comisia Europeană şi Banca Mondială.

Proces de 5 ani în adormire 

ATFER consideră că, în pofida declaraţiilor oficiale de intenţie cu privire la privatizarea CFR Marfă încă de acum 5 ani, în realitate procesul de privatizare a fost tot timpul în “adormire”, fără să existe o preocupare evidentă în realizarea acestuia.

“Astfel, s-a ajuns în acest moment când, ca urmare a condiţionarilor UE, privatizarea sa se facă în 2-3 luni, practic «pe genunchi». Vorbim despre o companie care deţine circa 50% din piaţa de transport feroviar de marfă din România (30 de milioane de tone marfă transportată), care are mijloace fixe în valoare de circa 1,5 mld de euro şi aproximativ 11.000 de salariaţi“, se mai spune în comunicatul ATFER.

Asociaţia opinează că, înainte de privatizare, trebuie clarificate anumite disfuncţionalităţi rezultate în urma restructurării sistemului feroviar din România, care intră în contradicţie cu reglementările în domeniu ale UE privind liberalizarea pieţelor de transport feroviar.

Proprietara terminalelor de containere şi a depourilor de locomotive

În plus, CFR Marfă deţine majoritatea terminalelor de containere şi toate depourile de locomotive pentru transportul de marfă, blocând în acest fel accesul altor operatori.

În opinia ATFER, terminalele trebuie trecute în proprietatea CFR SA (Infrastructura), pentru a putea fi accesate de toată lumea, sau, prin caietul de sarcini, să se prevadă obligaţia ca viitorul cumpărător să permită accesul, contra cost, tuturor operatorilor, la un tarif avizat de Consiliul de Supraveghere Feroviar.

Cât despre deţinerea în proprietate a tuturor depourilor de locomotive ce deservesc transportul de marfă, ATFER reclamă că, la această dată, printr-o dispoziţie administrativă, CFR Marfă interzice accesul altor operatori de transport la aceste facilităţi ale infrastructurii.

De asemenea, CFR Marfă are în proprietate toate podurile basculă amplasate pe infrastructura publică, blocând la această dată accesul altor utilizatori. În plus, respectarea sarcinii maxime pe osie este un atribut al CFR SA, fiind un element de maxima importanţă în siguranţa circulaţiei, care în această situaţie nu poate fi respectat.

Înlesniri de la Autoritatea Feroviară Română

Mai mult, CFR Marfă beneficiază de înlesniri speciale din partea AFER – Autoritatea Feroviară Română, privind obţinerea Certificatelor de Siguranţă pe Infrastructura României, care trebuie aliniate la cerinţele legale aplicate tuturor operatorilor de transport, şi este singurul membru al Acordului privind traficul internaţional PGV cu fostele ţări comuniste din cadrul URSS.

Pentru a deveni membri şi alţi operatori de transport, MTI trebuie să desemneze, după consultarea părţilor interesate ,,partea împuternicită’ care să efectueze deconturile privind utilizarea vagoanelor. ATFER a facut aceasta solicitare de doi ani.

ATFER reprezintă aproximativ 95% din piaţa de transport feroviar de marfă şi reuneşte mai multe companii de transport feroviar, printre care Grup Feroviar Român, Servtrans, Unifertrans, Transferoviar Grup.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.