Cauza morții celor două victime în accidentul aviatic din Apuseni este şocul hipotermic combinat cu șoc traumatic – în cazul pilotului Adrian Iovan – şi “cu tulburări de dinamică respiratorie ca urmare a unui traumatism” – în cazul rezidentei Aurelia Ion -, arată rezultatele necropsiei efectuate, marți, la Serviciul de Medicină Legală Alba. Medicul primar legist Gheorghe Vieru a declarat că nici pilotul, nici studenta nu au avut hemoragii interne. “Foarte puțin a fost la pilot unde era un hemotorace în jur de 200 de ml”, a afirmat medicul legist.
UPDATE: Dr. Radu Zamfir, care a suferit răni superficiale, a sosit cu o cursă de linie la Bucureşti, iar la ora 15.30 a susţinut o conferinţă de presă. El este cel care a sunat la 112 şi a acordat primele îngrijiri medicale răniţilor din avion.
Întrebat dacă cei doi ar fi avut vreo șansă dacă ar fi fost găsiți mai repede, dr. Gheorghe Vieru a declarat: “Este greu de spus pentru că nu avem toate datele, și de laborator, ca să ne confirme diagnosticul macroscopic. (…) Este vorba și de utilitățile dintr-o ambulanță, dacă ambulanța e acolo. Foarte greu de stabilit. Noi o să extindem investigațiile și o să avem date mai precise”, a spus șeful Serviciului de Medicină Legală Alba.
Gheorghe Vieru a afirmat că în ceea ce îl privește pe pilot “a fost combinat șocul hipotermic cu traumele suferite – fracturi costale, fracturi de membre inferioare. În ceea ce o privește pe fată, a fost compresiune toracică prelungită, probabil până a fost scoasă din avion”, a spus medicul legist.
El a menționat că trupul neînsuflețit al fetei, studentă la Institutul Medico-Militar, va fi transportat la București cu un camion al Unității Militare din Alba Iulia.
În ceea ce privește cadavrul pilotului, medicul legist a spus că o rudă a acestuia, se pare singura din România, a telefonat la Institutul de Medicină Alba, dar nu a comunicat când anume va sosi pentru preluarea lui.
Ar fi murit şi ceilalţi 5 dacă rămâneau până dimineaţă
Victor Zota, coordonatorul Agenţiei Naţionale de Transplant a declarat, marţi, că dacă victimele accidentului aviatic nu ar fi fost găsite luni seară, “până dimineaţă am fi vorbit despre 7 morţi”. Aceştia nu ar fi rezistat pentru că, pe lângă traumatisme, erau şi în şoc hipotermic.
Dr. Zota a precizat că toate cele şapte victime erau în şoc hipotermic, dar bărbaţii, fiind mai solizi şi cu constituţie atletică, au rezistat, spre deosebire de fată, care, “fiind mai firavă”, nu a rezistat.
De altfel, în momentul în care a fost preluată de medici, studenta avea temperatura corpului de 18 grade, în ciuda eforturilor depuse de primii salvatori de a-i creşte temperatura, îmbrăcând-o cu hainele lor.
Pilotul Adrian Iovan și o tânără, Aurelia Ion, medic rezident, și-au pierdut viața luni seară în urma accidentului aviatic care a avut loc în Pasul Ursoaia din județul Cluj.
Victimele au fost găsite după 6 ore de la accident, timp în care au stat în frig, ploaie, ceaţă şi întuneric la 1.400 m altitudine. Pilotul era încarcerat în avionul făcut praf. Dacă autorităţile s-ar fi mobilizat eficient şi i-ar fi găsit mai repede, amândoi ar fi avut şanse să trăiască.
Alte 5 persoane rănite în accident – 4 chirurgi şi copilotul – au fost transportate la Spitalul Clinic Județean de Urgență Cluj. Unul dintre răniți, medicul Radu Zamfir, de la Spitalul Fundeni din Capitală, cel care a anunțat accidentul aviatic la 112 și care a acordat primul ajutor colegilor săi, a părăsit spitalul clujean îndreptându-se spre București.
Răniţii sunt bine
Trei dintre răniţii internaţi au suferit intervenţii chirurgicale la Spitalul Judeţean din Cluj-Napoca şi se află la terapie intensivă. Copilotul se află în starea cea mai gravă. Dr. Zamfir a fost externat la cerere, a anunţat, la ora 15.00, managerul spitalului din Cluj-Napoca.
La preluarea din ambulanţe, răniţii nu se aflau în şoc hipotermic, dar precizăm că ei au ajuns cu ambulanţele, după câteva ore bune de la coborârea de pe munte – în jurul orei 23.30 (copilotul a fost adus la spital la ora 2.40, iar ceilalţi, la ora 4.00 şi 4.20).
Magda SEVERIN
Imagine realizată la locul accidentului de Marius Pop, Off Road Transilvania