Autostrada Comarnic-Braşov, omorâtă de contestaţii

Premierul Ponta a declarat miercuri, înainte de şedinţa Executivului, că “birocraţia politică” şi Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC) au blocat licitaţia la Autostrada Comarnic-Braşov, şi a cerut miniştrilor Transporturilor, Finanţelor, Justiţiei şi Secretariatului General al Guvernului – în subordinea căruia se află CNSC – să găsească o soluţie pentru reluarea procedurilor. Mai precis, până săptămâna viitoare trebuie identificată o soluţie juridică de deblocare a situaţiei.

“Înţeleg, aşa cum am solicitat, că aţi încercat să reporniţi licitaţia pentru Comarnic-Braşov. Iarăşi ne-am împiedicat la CNSC. Ne omoară birocraţia şi ne omoară birocraţia politică. De 20 de ani nu reuşim să facem o trecere mai normală de la Comarnic la Braşov. Acuma nu ne lasă CNSC, numit de fostul guvern, ca să nu ne lase pe noi”, a spus Ponta.

Licitaţia CNADNR pentru consultanţa la reactualizarea studiului de fezabilitate aferent contractului de concesiune a autostrăzii a fost suspendată anul acesta a doua oară de către CNSC, după ce casa de avocatură “Boştină şi Asociaţii” a depus contestaţie faţă de modul în care a fost întocmit caietul de sarcini.

Licitaţia avusese aceeaşi soartă în luna mai, pe motiv că autoritatea contractantă – CNADNR – nu modificase caietul de sarcini în conformitate cu deciziile anterioare ale CNSC.

O ciorbă reîncălzită

Proiectul Autostrăzii Comarnic-Braşov a eşuat în 2010, după ce asocierea Vinci (Franţa) – Aktor (Grecia), a renunţat la contract. La puţin timp după câştigarea licitaţiei, grupul elen Ellaktor, din care face parte compania Aktor, a anunţat  că statul român nu a acceptat anumite clauze, iar din acest motiv nu îşi poate asigura finanţarea. Tronsonul Comarnic-Braşov, de 55 km, avea ca termen de realizare anul 2014. După finalizarea lucrărilor, statul român ar fi plătit în 26 de ani 4,8 miliarde de euro din taxa pe care urma să o instituie pe autostradă .

La începutul acestui an, Ministerul Transporturilor a anunţat că va revizui studiul de fezabilitate, iar la începutul lunii mai, CNADNR a lansat licitaţia, punând la bătaie din bugetul de stat 23,6 milioane lei, fără TVA, pentru o durată de 20 luni. Contestaţiile au blocat însă totul.

Consultantul va trebui să actualizeze studiul de fezabilitate, să elaboreze analizele necesare, precum şi documentaţia de atribuire a contractului de concesiune şi va recomanda structura financiară care va atrage oferte competitive din sectorul privat.

Totodată, câştigătorul licitaţiei va asigura asistenţa tehnică, juridică şi financiară în pregătirea, lansarea şi atribuirea contractului de concesiune, precum şi asistarea în etapa de închidere financiară, şi va întocmi documentaţia aferentă contractului dintre sectorul privat şi autoritatea contractantă.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.