Viitoarele autoutilitare europene ar putea avea un design modificat, care să le facă mai sigure și să conducă la salvarea vieților a sute de pietoni, bicicliști și șoferi din orașele europene, implicați în accidente rutiere. Europarlamentarul și raportorul Jörg Leichtfried a propus modificări în legislația UE ce impun modernizarea design-ului acestor vehicule, inclusiv autobuzelor de oraș, făcându-le mai sigure, mai curate și mai economice, se arată într-un comunicat remis redacţiei de Terra Mileniul III (www.terramileniultrei.ro).
Una dintre schimbări prevede eliminarea unghiurilor moarte în privinţa vizibilităţii și creșterea rezistenței și protecției în caz de impact. Aceste modificări deschid calea pentru implementarea unor măsuri suplimentare privind eficientizarea consumului, cum sunt forme mai aerodinamice ale cabinei, care vor aduce beneficii cetățenilor, transportatorilor, producătorilor și mediului.
”Aceste modificări sunt un semnal optimist că Parlamentul European ia siguranța participanților la trafic foarte în serios. Reproiectarea cabinelor de autoutilitare ar putea salva sute de vieți, în special în orașe, și nu ne putem baza pe producătorii de autovehicule că vor face aceste modificări în mod voluntar”, a declarat William Todts, ofițer de politici publice în cadrul Federației Transport și Mediu.
Autoutilitarele reprezintă doar 3% din flota de autovehicule din UE, dar sunt responsabile de 25% din emisiile din transportul rutier și sunt implicate în 15% din accidentele fatale în urma cărora 4.000 de persoane își pierd viața anual în UE, se precizează în comunicat.
În prezent, autoutilitarele (în special cele de mari dimensiuni) au un design al cabinelor în formă de cărămidă, care le face ineficiente și periculoase în cazul unui impact frontal.
Senzori pentru eliminarea practicii de supraîncărcare
Proiectul privind greutatea și dimensiunile autoutilitarelor impune, de asemenea, dotarea cu senzori pentru toate camioanele noi, pentru a elimina practica des utilizată de a supraîncărca vehiculele. Această măsură va economisi milioane de euro cheltuiți pentru mentenanța drumurilor și va asigura echitatea în sectorul transportului de marfă.
Noile recomandări limitează utilizarea TIR-urilor în transportul național, ce are ca impact trecerea de la trasportul feroviar la cel rutier, responsabil pentru creșterea emisiilor de gaze cu efect de seră și a numărului de accidente fatale de pe șosele. (M.S.)