Pe lângă concurenţa acerbă, industria băuturilor se confruntă şi cu probleme legate de caracterul sezonier al cererii, cu vârfuri extrem de ridicate induse de vremea din timpul verii şi de sărbătorile anuale precum Crăciunul. Dar ce impact are acest caracter sezonier pentru Supply Chain şi cum pot companiile producătoare să îl gestioneze eficient pentru a se asigura că veriga cea mai slabă din Supply Chain nu este expusă riscului, iar produsul este disponibil la raft în cantităţile necesare, la momentul potrivit?
Caracterul sezonier este inerent în industria băuturilor, expunând companiile producătoare la o mulţime de potenţiale riscuri. Acest vârf al cererii este însoţit de multe aspecte care necesită o gestionare atentă, precum producţia, depozitarea, ambalarea sau transportul. Companiile producătoare de toate mărimile fac tot ce le stă în putinţă pentru a gestiona caracterul sezonier, dar orice scăpare poate expune veriga cea mai slabă din Supply Chain, cu potențiale consecinţe negative importante – în special dacă nu pot fi onorate comenzile.
Ambalarea şi transportul sunt două astfel de domenii pe care companiile producătoare trebuie să le gestioneze foarte atent pentru a se asigura că producţia lor ajunge la raft în timp util, în cantităţile necesare şi cu costuri minime. Să ne gândim la volumele de paleţi, de exemplu. Fluctuaţia cererii faţă de volumul de ambalaje returnabile primite în timpul anului poate conduce la ineficienţe în lanţul de aprovizionare, având ca efect:
- Lipsa disponibilităţii paleţilor, ceea ce poate duce la imposibilitatea de a onora comenzile;
- Utilizarea de paleţi sub-standard, care se pot deteriora, prezentând riscuri de siguranţă;
- Creşterea stocurilor de ambalaje goale la sediul producătorului, având ca efect creşterea necesarului de spaţiu de depozitare, care poate să nu fie neapărat disponibil;
- Stocul excedentar de paleţi poate atrage după sine şi costuri suplimentare de transport datorită expedierii bunurilor în depozite externe.
Cu cât o companie producătoare de băuturi utilizează mai multe tipuri de paleţi pentru satisfacerea vârfurilor de cerere, cu atât apare nevoia de a sorta diferite variante de platforme, crescând astfel și necesarul de spaţiu de depozitare.
De asemenea, există și creşterea necesară a activităţii de manipulare a bunurilor, întrucât este posibil să fie nevoie de mutarea livrărilor pe paleţi secundari fie pentru depozitare, fie pentru distribuţie ulterioară. Toate acestea se transpun în muncă şi operaţiuni suplimentare pentru operatori şi pentru şoferii de motostivuitoare. Odată cu numărul mai mare de operaţiuni, nivelul de risc implicat poate creşte rapid, transformând mediul de lucru într-unul periculos.
Şi nu vorbim doar de disponibilitatea paleţilor, este vorba şi de calitatea acestora, care poate reprezenta deseori o problemă. Paleţii de schimb albi sub-standard se pot rupe, provocând deteriorarea produselor, sau, mai important, provocând vătămări ale operatorilor.
Companiile producătoare ar trebui să fie foarte precaute în a utiliza paleţi de slabă calitate în Supply Chain, deoarece variantele mai ieftine folosesc deseori materiale de slabă calitate, fiind astfel mai puţin rezistente şi mai uşor de deteriorat, în special dacă sunt utilizate pentru transportul unor produse grele, precum băuturile. Costurile distrugerii paleţilor pot fi considerabile, mai ales dacă se contaminează şi alte elemente ale încărcăturii, sau mai rău, dacă întreaga încărcătură este respinsă de comerciant.
Prezentarea sistemului de închiriere a paleţilor CHEP
Prin urmare, cum îşi gestionează producătorii aprovizionarea cu paleţi de înaltă calitate, care să acopere fluctuaţiile sezoniere ale cererii, astfel încât să-şi expedieze produsele în cantitatea corectă, la destinaţia dorită şi la momentul oportun? O soluţie evidentă şi eficientă din punctul de vedere al costurilor este închirierea paleţilor.
Acest sistem este unul simplu: utilizatorii închiriază echipamentele de care au nevoie, în cursul perioadei pentru care le sunt necesare, plătind doar pentru ce utilizează, atunci când le utilizează. Producătorul expediază produsele pe paleţii închiriaţi către locaţiile comerciantului. Mai departe, proprietarul echipamentelor închiriate le colectează, le inspectează, le repară dacă este necesar, apoi le reintroduce în circuit pentru următoarea utilizare.
Sistemul de închiriere permite utilizarea unor materiale de calitate mai bună la construcţia paleţilor, deoarece aceştia sunt refolosiţi de mai multe ori. Inspectarea continuă, mentenanţa şi reparaţiile permanente prelungesc la rândul lor durata de viaţă utilă a echipamentelor închiriate, asigurând protecţia şi transportul bunurilor în condiţii de eficienţă şi siguranţă la nivelul întregului Supply Chain.
Echipamentele închiriate de mai bună calitate reduc, de asemenea, riscul prăbuşirii platformei sau deteriorării produselor, lucru care, astfel cum am explicat deja mai sus, poate afecta semnificativ durata şi costul livrării.
Prezentarea CHEP (www.chep.com)
CHEP este lider mondial în furnizarea soluţiilor de închiriere a paleţilor şi containerelor, deservind numeroase dintre cele mai mari companii din lume în domenii precum bunuri de larg consum, produse proaspete, băuturi şi automobile.
Serviciile CHEP sunt durabile din punct de vedere ecologic şi sporesc eficienţa clienţilor, reducând, în acelaşi timp, riscurile operaţionale şi deteriorarea produselor. Cei peste 7.500 de angajaţi CHEP şi cele 300 de milioane de paleţi şi containere oferă o acoperire fără egal şi o valoare excepţională, deservind peste 500.000 de unităţi client în peste 50 de ţări.
Portofoliul CHEP de clienţi include companii şi branduri internaţionale precum Procter & Gamble, Sysco, Kellogg’s, Kraft, Nestlé, Ford şi GM. CHEP este parte a Brambles Limited. (M.B.)