Aveti grija la infractiuni! Cum abordam provocarile

Exista riscuri la care sunt supuse business-urile de transport international de persoane in activitatile operationale cotidiene. Exista insa si bune practici pe care managerii le pot folosi pentru consolidarea masurilor preventive de securitate, in special din perspectiva amenintarilor din sfera criminalitatii organizate si terorismului.

Este una dintre temele asupra careia ne-am oprit cu ocazia conferintei Ziua Cargo. Sunt masuri menite sa protejeze atat personalul angajat, in special conducatorii auto, sau alte categorii de personal de insotire, cat si pasagerii. Dar mai mult decat atat, sunt masuri care vor proteja reputatia companiei, obtinuta in timp si cu eforturi considerabile, care se poate distruge in cateva clipe, iar impactul asupra veniturilor financiare este adesea greu de prevazut.

Principalele amenintari

Pornind de la definitia acceptata la nivel global in domeniul de management al riscurilor, si anume ca riscul de securitate este reprezentat de probabilitatea ca o vulnerabilitate specifica activitatii de transport, in cazul nostru, sa fie speculata de catre o amenintare, iata principalele amenintari provenite din sfera criminalitatii organizate care pot avea un impact puternic in activitatea curenta a companiilor:

– Trafic de fiinte umane – cu toate formele acestei infractiuni, incluzand traficul de minori in scopul cersetoriei; recomandari: atentie la documentele de calatorie – pasaport, procuri notariale, daca vorbesc aceeasi limba etc.

– Migratie clandestina – conectata puternic cu terorismul, in special pe cursele dinspre Turcia sau pe cele din Occident; recomandari: atentie sporita la documentele de calatorie, atentie in zonele de oprire/parcare – de obicei se pot ascunde foarte usor in diverse locuri din autocar.

– Contrabanda cu produse accizabile, in special tigari sau contrabanda cu bunuri interzise la detinere – arme, munitii, materiale nucleare ori materii radioactive, droguri; recomandari: controlul bagajelor la imbarcare, de asemenea, atentie la coletele transportate.

– Traficul de droguri – in acest caz, detinerea este interzisa de lege prin simpla stapanire materiala a unui bun, indiferent de scopul acesteia – folosire, punere in circulatie etc.

Implicatii penale

Completez, din perspectiva avocatului, prin a va aduce cateva lamuriri cu privire la implicatiile de natura penala asupra activitatii societatilor comerciale. Acolo unde numele unei persoane, indiferent ca este vorba despre o persoana fizica sau juridica, este legat de savarsirea unei infractiuni, se pune problema a avea de-a face cu organele de politie si deschiderea unui dosar penal. Statistic vorbind, un dosar penal conduce in peste 90% din cazuri la aplicarea unei pedepse penale. Pedeapsa penala presupune atat o constrangere de natura materiala, dar poate duce inclusiv la suspendarea activitatii sau chiar la inchiderea unor puncte de lucru sau la dizolvare. In luna octombrie 2015, se implinesc noua ani de la consacrarea raspunderii penale a persoanei juridice in legislatia romaneasca, iar practica instantelor judecatoresti in aceasta materie este haotica. Au fost semnalate numeroase erori de judecata, astfel incat nu exista o posibilitate concreta de a intui solutiile ce se vor aplica in cazul in care aveti de-a face cu o astfel de infractiune. Aceasta realitate sociala si juridica ne determina sa concluzionam faptul ca solutia cea mai buna este PREVENTIA implicarii intr-un astfel de context.

Mecanismul de declansare a raspunderii

Pentru a putea preveni, este foarte importanta intelegerea mecanismului care declanseaza raspunderea persoanei juridice:

– conditiile in care intervine raspunderea;

– pentru cine si in ce masura poate raspunde persoana juridica;

– care sunt limitele de raspundere;

– ce risca persoana juridica.

Cu privire la entitatile care pot raspunde penal, datele statistice arata ca societatile comerciale care au cea mai mare expunere la implicarea infractionala sunt cele cu raspundere limitata (in aproximativ 85% din cazuri), pentru ca apoi sa apara in statistici societatile comerciale pe actiuni si alte entitati. In majoritatea cazurilor, reprezentantul legal al persoanei juridice este condamnat impreuna cu societatea. In privinta pedepselor pronuntate de instantele de judecata fata de persoanele juridice, cea mai mica amenda aplicata este de 2.500 lei, iar cea mai mare, de 1.000.000 lei (pentru trafic de droguri de mare risc). O medie a pedepselor aplicate conduce la cifra de 80.000 lei.

Limitele prevazute de Codul Penal sunt intre 300 lei si 30.000.000 lei.

Cele mai dese probleme apar in legatura cu infractiunile savarsite chiar si din neglijenta de angajati sau de alte persoane desemnate de persoana juridica pentru a actiona in numele sau in interesul societatii ori in realizarea obiectului sau de activitate.

Factori care contribuie la retinerea vinovatiei societatii in astfel de cazuri:

– aprobarea sau permiterea, in mod expres sau tacit, a comiterii infractiunii respective;

– deficienta mecanismelor interne ale societatii, care a creat un climat propice incalcarii legii;

– lipsa luarii tuturor masurilor de pregatire profesionala, control si supraveghere a personalului;

– transmiterea incorecta a informatiei catre intreg personalul pentru ca o astfel de infractiune sa nu se comita.

Recomandari

Ca si masura de prevedere, persoana juridica trebuie sa isi creeze un sistem bine organizat de supraveghere si control care, in mod rezonabil, sa fie apt sa previna comiterea unei infractiuni. Recomandarile generale pentru a preveni astfel de incidente incep categoric cu o identificare riguroasa a vulnerabilitatilor si amenintarilor pentru a putea prevedea masuri in consecinta. Aceste masuri se pot concretiza in elaborarea unui Cod de conduita etica integrat in politica interna a companiei, concomitent cu actualizarea procedurilor interne in vederea evaluarii si reducerii riscurilor prezente in activitatea operationala. De asemenea, identificarea unor masuri preventive si punerea in aplicare a acestora prin instruirea personalului pentru a evita un conflict sau un potential incident, precum si elaborarea unor recomandari de securitate pe timpul calatoriei, in conformitate cu legislatia europeana. Nu in ultimul rand, in practica internationala, sunt recomandate parteneriate si acorduri incheiate cu autoritatile sau cu companii din industria de securitate care sa asigure training de specialitate in scopul cresterii gradului de constientizare a pericolelor ce pot aparea frecvent in activitatea de transport, care sa acopere natura riscurilor de securitate, recunoasterea acestor riscuri, metode de abordare si de reducere a acestora, precum si actiuni care trebuie luate in caz de incalcare a securitatii.

Operatiunea „Voyager”

Un exemplu concret privind situatia existenta la nivel european il constituie rezultatele Operatiunii „Voyager” desfasurata in 2013 de catre autoritati de aplicare a legii de la nivelul Uniunii Europene, sub coordonarea TISPOL. Au fost efectuate controale in mai multe puncte de trecere a frontierei, dar si in statii importante de calatori, fiind verificate peste 4.000 de autocare si vehicule de transport persoane. Au rezultat 40 de cazuri de migratie ilegala, 9 cazuri de detinere ilegala de armament, 5 situatii in care au fost confiscate droguri de mare risc, 6 cazuri de contrabanda (peste 800 de telefoane mobile furate), 1 caz de trafic de fiinte umane si 3 persoane cautate de autoritati in baza unor mandate internationale de urmarire. Acestea sunt infractiuni grave, care, prin simpla asociere cu depistarea in mijloacele de transport ale unei anumite companii, pe langa sanctiunile legale, prejudiciaza semnificativ reputatia afacerii.

Mihai CAZACU

Consultant anti-frauda

mihai.cazacu@consultant.com

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.