Şedinţa CSAT s-a încheiat după o oră, iar lovitura cerută de premierul Victor Ponta – demiterea lui Marcel Opriş, şeful STS – s-a întors ca un bumerang: “S-a lansat public minciuna că STS-ul trebuia să facă localizarea. Este o minciună: STS nu are nici echipamentele, nici dreptul legal. (…) A fost o hărmălaie, din acest motiv acei oameni nu au putut fi salvaţi. Comandamentul nu s-a organizat nici la Ministerul de Interne, nici la Ministerul Transporturilor”, a declarat Traian Băsescu. El a precizat că accidentul aviatic se află în ancheta Parchetului şi că aşteaptă un punct de vedere al procurorilor. Ponta a cerut trecerea STS în subordinea Ministerului de Interne şi demiterea gen. Opriş, dar Băsescu a precizat că “structurile de securitate naţională nu pot intra în morişca execuţiilor nefondate aşa cum s-a întâmplat la deszăpezire”, când au fost demişi prefecţii, deşi contractele au fost încheiate de baronii locali şi de CNADNR.
“Lipsa de coordonare nu necesită schimbarea regulamentelor, a hotărârilor de guvern şi a legilor. Dacă, de dragul de a arăta populaţiei că facem ceva, deteriorăm un sistem care ar fi funcţionat dacă s-ar fi respectat legea, nu vom culege decât rezultate negative. (…) În ceea ce-l priveşte pe directorul Opriş, el nu este om politic şi nici nu poţi să-l tratezi nici pe el, nici pe Coldea, nici pe Predoiu de la SIE ca pe oameni politici, care pot fi schimbaţi ca să dea bine. Sunt oameni care au făcut o carieră militară şi nu-mi pot permite să-mi bat joc de ei de dragul politicului, cum nu am făcut de-a lungul acestor ani de când sunt preşedinte. Aş face o similitudine cu ce face premierul cu prefecţii. Am văzut cu toţii ce s-a întâmplat la deszăpezire. Să dea afară prefecţii, când contractele le fac preşedinţii de consilii judeţene şi CNADNR, mi se pare dezonorant. (…) Structurile de securitate naţională nu pot intra în această morişcă a execuţiilor nefondate”, a spus Traian Băsescu.
“Dacă există cineva care poate dovedi sau poate afirma că STS are capabilităţi mai mari decât cele ce vi le-am prezentat pentru acest caz, vă asigur că nu stau nicio clipă pe gânduri pentru cererea de destituire a directorului Opriş, nicio clipă. Dar nu ne vom face bine continuând să minţim. Alte instituţii aveau alte capabilităţi şi dacă ar fi fost la o masă, cu certitudine s-ar fi indentificat destul de repede locul în care s-a produs nenorocirea, accidentul. Informaţiile pe care le am sunt legate şi de aeronavă, şi de funcţionarea echipamentelor la bordul aeronavei, şi de modul de desfăşurare a zborului şi cu privire la înălţimile până la care a avionul a fost supravegheat de radarele ROMATSA şi pe urmă de radarele Armatei, dar nu vreau să mă apuc eu să le interpretez public. O vor face procurorii şi ei vor stabili şi responsabilităţile pentru partea de zbor pentru prăbuşirea avionului şi responsabilităţile pentru partea de căutare şi salvare. Ce am mai observat însă a fost că persoane neautorizate au transferat responsabilităţi de coordonare către te miri cine, care nu aveau atribuţiuni de coordonare. Şi lucrurile acestea sunt în documente şi în probe. A fost o hărmălaie, din acest motiv acei oameni nu au putut fi ajutaţi. Şi responsabilitatea Ministerului Transporturilor, a Ministerului de Interne, a coordonatorului Comandamentului de la Ministerul de Interne nu poate fi dată deoparte. Repet, am coordonat aceste structuri multi-instituţionale ale statului pentru obiective mult mai grele şi au funcţionat perfect, niciodată nu a existat un rateu. Dar trebuie coordonate, pentru că au capabilităţi. Totul este să ştii ce ceri şi ce accepţi de la fiecare structură. Instituţiile, structurile statului trebuie cunoscute”, a adăugat el.
Iată întreaga declaraţie a lui Traian Băsescu:
“După accidentul din 20 ianuarie s-a creat în mod nedrept impresia că statul român nu este capabil să reacţioneze în situaţii de urgenţă. Vreau să precizez în mod clar că atunci când atribuţiunile au reclamat, eu am coordonat acţiunile statului român, cea mai mare parte dintre ele fiind implicate în mod curent în operaţiunile de salvare în accidentele aviatice. Când se face o coordonare instituţională, instituţiile statului sunt capabile să facă faţă unei misiuni de salvare. Ce a deosebit acţiunile de securitate de acţiunea din Apuseni este că aceasta nu a fost coordonată în conformitate cu reglementările în vigoare, deci necoordonarea – de aceea a fost un eşec, aşa cum a definit-o şi premierul Victor Ponta”.
“În aceste zile s-a instalat ideea că STS trebuia să facă localizarea exactă a locului accidentului. Este o minciună. STS nu are nici echipamente şi nici dreptul legal să facă mai mult decât a făcut. Prin reglementări, STS preia, prin linia de apelul de urgenţă, informaţiile de la operatorii de telefonie. STS are capacitatea să spună exact punctul de la care s-a făcut apelul când se face de pe un telefon fix“.
“În momentul în care apelul se face de pe un telefon mobil, STS primeşte indicativul sectorului de celulă de la operator – Orange, Vodafone sau a altui operator de telefonie. Ceea ce STS primeşte şi transmite imediat către structurile care trebuie informate este un spaţiu de identificare pe telefonie mobilă. STS nu are niciun mijloc tehnic de identificare a telefoanelor mobile”.
“Nu fac comentarii, este treaba specialiştilor să stabilească. În aceste zile am asistat la o minciună publică lansată de politicieni, care este de natură să discrediteze o instituţie a statului care pur şi simplu şi-a făcut datoria. Nu pot intra în jocul demiterilor numai pentru că dă bine la public sau la politicieni. Ar fi însemnat să accept că STS putea să facă mai mult decât să transmită informaţia cu privire la sectorul unde s-a prăbuşit avionul”.
“STS nu are niciun mijloc tehnic de identificare a telefoanelor mobile. Ceea ce s-a spus public este o minciună. Operatorii de telefonie din România nici nu au dreptul să facă localizări la o dimensiune mai mică decât sectorul dat de antena în raza de acţiune în care s-a produs accidentul”.
“Spaţiul exact ar fi trebuit identificat de Centrul de supraveghere de la Moscova, dar apelul nu a fost lansat de la bordul avionului. (…) Şansa a fost că semnalul a funcţionat şi în afara ariei. (…) Repet: STS nu deţine niciun mijloc tehnic de identificare a telefoanelor mobile”.
“Va fi o mare dezamăgire pentru cei care au propagat minciuna. Oameni politici şi oameni care au apărut la televizor. Oricât mi-ar plăcea să dau o soluţie radicală, nu pot să fiu necinstit. Repet, atunci când se face o coordonare interinstituţională, instituţiile statului român sunt capabile să facă faţă oricărui tip de acţiuune necesară în caz de salvare”.
“Acest caz este în atenţia Parchetului. Vreau să cred că vom avea răbdare până la terminarea anchetei procurorilor pentru a primi un punct de vedere avizat şi bazat pe lege”.
“Lipsa de coordonare nu necesită schimbarea regulamentelor, a hotărârilor de guvern şi a legilor. Am atenţionat şi în CSAT asupra cacestui lucru. De dragul de a arăta populaţiei că facem ceva deteriorăm un sistem care funcţiona dacă s-ar fi respectat legea. Nu vom culege decât rezultate negativ. Ceea ce trebuie să facem este să respectăm legislaţia pe care o avem”.
“La terminarea CSAT vă pot spune că deşi s-a prezentat legea după care funcţionează CSAT şi protocoalele, a fost şi punctul de vedere a SRI-ului”.
“Aici suntem în faţa unei mari minciuni publice, minciuna că STS ar fi putut să identifice locul în care se află. Toate capacităţile sunt legate strict de determinarea perimetrului celulei în care se află telefonul, nicidecum punctul“.
“Nu vreau să discut mai mult, acest subiect nu trebuie politizat. Informaţiile pe care le am sunt legate şi de aeronavă, şi de funcţionarea echipamentelor, şi de modul de desfăşurare a zborului, şi de înălţimea la care avionul a fost supravegheat de ROMATSA”.
“Repet, am coordonat aceste structuri multiinstituţionale ale statului pentru obiective mult mai grele şi au funcţionat perfect, niciodată nu a existat un rateu. Dar trebuie coordonate, pentru că au capabilităţi.
“Dacă la Ministerul de Interne s-ar fi constituit comandamentul, dacă se puneau la un loc toate informaţiile, localizarea (avionului – n.r.) se putea restrânge la un loc foarte mic (…) Comandamentul nu s-a organizat nici la Ministerul de Interne, nici la Ministerul Transporturilor”, a declarat Traian Băsescu.
La şedinţa CSAT au fost chemaţi de preşedintele Băsescu atât ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, cât şi ministrul Apărării, Mircea Duşa.
Referitor la deszăpezire, Traian Băsescu a cerut Guvernului să verifice contractele de deszăpezire şi să dea Armatei şi Jandarmeriei – fără de care drumurile ar fi închise şi astăzi – “banii nemeritaţi şi nemunciţi de firmele clientelare cu care s-au încheiat contractele”.
În urma accidentului aviatic produs în 20 ianuarie în Munţii Apuseni, într-o zonă accidentată, la peste 1.400 de metri altitudine, la graniţa dintre judeţele Cluj şi Alba, şi-au pierdut viaţa pilotul Adrian Iovan şi studenta Aurelia Ion.
În accident au fost răniţi copilotul Răzvan Petrescu şi medicii Radu Zamfir de la Spitalul Fundeni, Valentin Calu de la Spitalul Elias, Cătălin Pivniceru de la Spitalul “Sf. Maria” şi Sorin Ianceu de la Spitalul Municipal din Beiuş, judeţul Bihor.
Echipa medicală din avion mergea de la Bucureşti la Oradea, unde urma să preleveze ficatul de la un donator de peste 60 de ani care suferise un accident vascular cerebral.
Bâjbâiala autorităţilor a durat aproximativ 6 ore şi la ea au participat pompieri salvatori, jandarmi montani, poliţişti, salvamontişti, angajaţi ai Parcului Naţional Munţii Apuseni şi localnici.
Epava avionului şi victimele au fost găsite de trei localnici, după o oră şi jumătate de căutare – pornită din omenie, după ce au văzut la televizor că autorităţile nu reuşesc să-i localizeze pe supravieţuitori.
Cei trei moţi care au ajuns la locul accidentului aviatic din Apuseni sunt Gheorghe Trif, Argentin Todea şi Gheorghe Giurgiu. Ei au apelat imediat serviciul de urgenţă 112, dar au chemat şi ajutoare din sat, astfel încât la sosirea primilor reprezentanţi ai autorităţilor răniţii erau deja coborâţi de pe munte, pe braţe sau cu o targă din crengi şi pături.
Magda SEVERIN