Preşedintele Traian Băsescu „înţelege” că Guvernul „nu are cum să umble la redevenţe fără acordul tuturor celor 44 de concesionari de perimetre”, pentru că „nu ne lasă UE”, dar „poate să umble la două taxe din Codul Fiscal: suprataxa pentru gaze şi taxa pentru resurse minerale”. Acestea vor dispărea la 1 ianuarie 2015 iar premierul, în loc să vorbească despre ele, arată că „îl frământă stabilitatea fiscală, să nu deranjeze companiile prin modificarea redevenţelor”.
Şeful statului a declarat aseară, la Palatul Cotroceni, că oferă această soluţie Executivului pentru ca România să compenseze valoarea mică a redevenţelor, care vor trebui negociate nu numai cu OMV Petrom, ci cu toţi concesionarii de perimetre, într-o dezbatere publică, transparentă, timp de un an.
Traian Băsescu consideră că menţinerea după data de 1 ianuarie 2015 şi mărirea celor două taxe – care ar putea fi şi “înglobate”, să existe numai una – “era treaba Ministerul Finanţelor, care trebuia să ia în mână Codul Fiscal şi să vadă ce face cu el în timp util”.
Preşedintele a mai spus că „toată piaţa a aşteptat să ştie care va fi taxa (dacă are fi fost unificate cele două – n.r.) pe următorii 10 ani, de la 1 ianuarie 2015”.
„Or, acum se amână cu un an iar planurile lor de afaceri (ale companiilor – n.r.) nu vor putea fi făcute. Vor sta încă un an în aşteptare să vadă care vor fi aceste taxe care se adaugă la redevenţe şi împotriva cărora companiilor nu pot lucra, pentru că taxa exprimă voinţa statului”, a explicat el.
Precizăm că premierul Victor Ponta a anunţat că va menţine sistemul actual de redevenţe încă un an, cu argumentul că “Nu putem s-o facem peste noapte!”, iar în privinţa taxelor a dat asigurări că nu va mări niciuna în 2015.
Iată declaraţiile lui Traian Băsescu pe această temă:
„- Am să fac o scurtă referire şi la redevenţe. Am înţeles că asta îl frământă pe domnul prim-ministru Victor Ponta, stabilitatea fiscală, să nu deranjeze prin modificarea redevenţelor companiile. Eu vreau să-l atenţionez că nu poate modifica redevenţele şi trebuie să înţeleagă foarte bine cum funcţionează aceste mecanisme.
– Redevenţele sunt stabilite de Legea petrolului şi gazelor şi ele sunt… au nişte matrici de calcul, dar care pleacă, în principiu, de la mărimea zăcământului şi au valori între 3% din valoarea ţiţeiului sau a gazului extras până la 13,5%, repet, în funcţie de mărimea zăcământului, dar mai există în spate şi o metodologie extrem de complicată.
– Ca să modifici redevenţele, trebuie să te adresezi tuturor celor 44 de concesionari care sunt pe teritoriul României şi trebuie să obţii acordul tuturor. Deci ce-i scrie lui Victor-Viorel în acordul de privatizare sau în legea de privatizare vizează strict OMV Petrom şi nu este aplicabil celorlalte companii, care au au concesiuni, unii prin Marea Neagră, alţii la uscat, alţii… când şi-au făcut planurile de investiţii, le-au făcut în baza unor redevenţe aflate în lege şi care pornesc de la volumul zăcământului.
– Guvernul a explicat astăzi cum menţine redevenţele. Nu redevenţele le menţine, că astea sunt în lege, nu are cum să umble la ele fără acordul tuturor celor 44 de concesionari de perimetre.
– Ce poate însă face Guvernul lângă redevenţă, care este în funcţie de mărimea zăcământului? Mai sunt două taxe, una este suprataxa pentru gaze, generată de liberalizarea preţului la gaze pentru industrie şi a doua este taxa pentru resurse minerale.
– Teoretic, aceste două taxe trebuie să dispară la 1 ianuarie 2015. Dar poate umbla la aceste două taxe: suprataxa pentru gaze şi taxa pentru resurse minerale. Guvernul le poate menţine numele şi să le mărească, pentru că taxele sunt problema Guvernului, se aplică tuturor, fără să fie nevoie să negocieze cu ei.
– Sau poate anula cele două taxe şi să instituie o altă taxă care să le înglobeze şi să mai pună şi ceva peste, pentru a creşte veniturile bugetului. Sigur, în această operaţiune Guvernul trebuie să ţină cont cât de mult creşte suma celor două taxe, dacă le schimbă numele şi fac una singură din cele două taxe, pentru că sunt zăcăminte care n-ar mai fi rentabil a fi exploatate dacă se produce o creştere foarte mare a acestor taxe.
– Repet, în afară de redevenţă – care este în contractele de concesiune a tuturor companiilor şi pe care nu le poţi modifica pentru că sunt concesiuni pe 20 de ani, pe 30 de ani, sunt concesiuni reînnoite, deci este foarte dificil –, sunt aceste două taxe care, în opinia mea, trebuiau mărite de la 1 ianuarie 2015.
– Ca să clarificăm şi cine trebuia să facă treaba asta – Ministerul de Finanţe. Este treaba Ministerului Finanţelor, pentru că el administrează Codul Fiscal, iar aceste taxe se găsesc în Codul Fiscal nu în acordurile de concesiune.
– Deci, taxele sunt o opţiune a unui stat, nu trebuie negociate cu nimeni, spre deosebire de redevenţe, care necesită discuţia cu toţi concesionarii -De ce? UE nu ne lasă să avem redevenţe diferite pentru concensionari diferiţi. Toţi trebuie să aibă aceleaşi condiţii din punct de vedere a redevenţei.
– De aceea, singura modalitate şi modalitatea corectă şi mai ales modalitatea la care se aştepta toată piaţa, toţi ştiau că de la 1 ianuarie 2015 se va introduce o altă taxă, simultan cu scoaterea celor două despre care v-am vorbit mai înainte.
– Premierul spunea astăzi «să dăm stabilitate». Nu! Aşa creează instabilitatea, pentru că toată piaţa a aşteptat să ştie care va fi taxa pe următorii 10 ani, de la 1 ianuarie 2015. Or, acum se amână cu un an iar planurile lor de afaceri nu vor putea fi făcute. Vor sta încă un an în aşteptare să vadă care vor fi aceste taxe care se adaugă la redevenţe şi împotriva cărora companiilor nu pot lucra, pentru că taxa exprimă voinţa statului.
– Asta am vrut să clarific, să nu facem o confuzie, chiar dacă unii spun redevenţă, chiar dacă printr-o lege s-a scris greşit redeveţă – este legea de la privatizarea Petromului. În realitate ne adresăm Codului Fiscal. Acolo se face modificarea şi creşterea eventuală a celor două taxe care trebuia să dispară la 1 ianuarie, apărea o altă taxă, o altă denumire care creştea nivelul de taxare, în aşa fel încât bugetul de stat să obţină venituri mai mari.
– Sigur, putem discuta despre context, este un preţ scăzut al ţiţeiului în momentul de faţă, trebuie bine anticipat ce se întâmplă, dar nu discutăm despre redevenţă ci despre treaba Ministerului de Finanţe care trebuia să ia în mână Codul Fiscal şi să vadă ce face cu el în timp util.
– Am văzut declaraţii de genul: păi dacă introduceam o nouă taxă, dacă creşteam redevenţele la 3 decembrie... Dar cine te-a pus, frate, s-o faci la 3 decembrie? Se dezbate public de cel puţin un an de zile, că la 31.12 (2014 – n.r.) expiră actualul sistem de taxe şi trebuie înlocuit cu alte soluţii”.
Magda SEVERIN