La inceput de an 2015, BursaTransport, unul dintre principalele barometre ale pietei de transport, a prezentat o serie de statistici care vorbesc despre realitatile anului trecut.
Analiza expertilor de la BursaTransport a vizat cateva elemente de interes real pentru toti jucatorii activi pe aceasta piata.
5.600 tranzactii zilnice
Numarul mediu de consultanti ai anunturilor de marfa de transportat a fost in 2014 de 40. In proportie de 73% marfurile publicate au fost sterse inainte de expirare. Acest fapt denota, cu o probabilitate de 50% aplicata acestor marfuri sterse inainte de expirare, ca pe platforma BursaTransport, in 2014, s-au incheiat zilnic un numar mediu de 5.600 tranzactii intre postatori si consultanti. 23% din marfuri au fost de grupaj si doar 17% din totalul marfurilor au fost publicate impreuna cu un pret oferit.
Camioane pe Bursa
Un procent de 36% din camioanele publicate in 2014 au avut destinatii alternative, fapt ce arata ca transportatorii au inceput sa foloseasca si sa aprecieze aceasta facilitate a Bursei. In mod asemanator, doar 2% din marfurile publicate au fost insotite de un tarif solicitat, ceea ce indica o rezerva a postatorilor de camioane in a-si face cunoscute tarifele. Pana la un punct, acest lucru este natural intr-un mediu concurential, insa daca piata transportului rutier de marfa va evolua, publicarea tarifelor va deveni o obisnuinta, existand si alte elemente importante ale serviciului de transport care atarna in balanta calitatii serviciului.
Siguranta si responsabilizare
In 2014, au fost declarate 1.600 incidente de plata, ca medie lunara. 87,92% dintre cele care au fost documentate au fost stinse prin achitare, insa chiar si fara a fi publicate, acestea au degradat scorul de comportare contractuala in calitate de client al autorilor incidentelor. Fiecare zi scursa de la scadenta pana la data achitarii se aduna in calculul acestui scor. Incidentele prezente in lista ca fiind nestinse macina incet, dar in mod continuu, scorul autorului la comportarea contractuala in calitate de client. Din punct de vedere al administrarii aplicatiei, incidentele de plata declarate in 2014 au declansat 158 suspendari ale dreptului de publicare de marfuri pana la stingerea celor existente, precum si 34 de retrageri definitive a statutului de membru. BursaTransport cauta in permanenta solutii de responsabilizare a utilizatorilor aplicatiei in sensul respectarii termenilor contractuali incheiati cu ajutorul platformei. In acest sens, doleanta declarantilor de incidente de plata de a nu mai suporta costul declararii incidentelor va fi rezolvata. Mai exista o categorie de incidente, cele de transport, iar in 2014 au fost declarate, documentate, comunicate autorilor si publicate 387 de astfel de incidente. 3 dintre ele au avut ca efect retragerea statutului de mebru pentru retinerea fortata a marfii cu scopul de a forta intai plata transportului, in conditiile in care contractul prevedea scadenta de plata si apoi descarcarea.
0,0003% sansa de furt pe BursaTransport
Intermedierea inversata (contractul client-intermediar este semnat la un pret mai mic fata de contractul intermediar-transportator) este practicata de intermediar si exista probabilitatea ca acesta sa dispara cu sumele incasate de la clienti in saptamanile ce urmeaza sa se scurga pana la scadenta facturii transportatorului. Valoarea prejudiciului creat astfel este limitat de numarul de tranzactii de transport pe care intermediarul apuca sa le faca pana dispare. 9 companii au fost excluse de pe BursaTransport in 2014 dupa ce a putut fi documentata situatia de intermediere inversata. Chiar si in conditiile putin probabile, dar rationale, in care un intermediar, pentru a isi salva relatia cu clientul, actioneaza in sensul de a plati mai mult decat incaseaza, este bine sa stie ca, daca tranzactia se face utilizand aplicatia si situatia va fi ulterior documentata, isi va pierde dreptul de acces. O a doua categorie de frauda este furtul de identitate in scopul obtinerii unei comenzi de transport si apoi incarcarea marfii intr-un camion cu numere false in scopul furtului ei. In aceste situatii, lucrurile sunt mult mai complicate si nuantabile. „Constatam cu satisfactie ca, in raport cu numarul de 3,86 milioane de marfuri publicate in 2014, cele 11 situatii de furt de marfa ce s-au raportat constituie o sansa de doar 0,0003% ca un astfel de incident sa apara pe BursaTransport“, a declarat Dan Cotenescu, manager general BursaTransport. Acest risc poate fi redus teoretic la zero daca se verifica copia conforma ARR a numarului de inmatriculare al camionului cu care se confirma comanda, inainte de a fi trimis la incarcare. Riscul comercial potential la adresa celorlalti utilizatori ai aplicatiei BursaTransport a condus in anul 2014 la refuzarea inscrierii unui numar de 97 de companii in aplicatie.
Verificarea mutuala a informatiilor membrilor BursaTransport in 2014
– Au facut cel putin o cautare in lista membrilor 98%
– Au facut cel putin o cautare in pagina descriere flote 6%
– Au cautat depozite in pagina depozite 4%
– Au interogat o licenta/copie conforma ARR 31%
– Au solicitat un raport de companie 12%
Cat de receptive au fost firmele romanesti pe BursaTransport in 2014
− Și-au completat un profil de firma 15%
− Dintre companiile declarate de expeditie, si-au mentionat licenta de intermediere 41%
− Dintre companiile de transport, si-au mentionat licenta de transport 25%
− Dintre companiile de transport, si-au descris parcul auto 56%
− Dintre utilizatori, si-au descris functia pe care o au in companie 9%
− Dintre utilizatori, au mentionat limbi straine vorbite in profilul personal 31%
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro