Volumul arieratelor CFR SA a scăzut cu 50%, la 1,06 miliarde lei, dar cel al creanţelor a crescut cu 5,2%, la 1,4 miliarde lei în primul semestru, potrivit echipei de conducere a companiei, care a prezentat bilanţul activităţii după primele 6 luni ale anului. Vestea bună este că veniturile companiei au crescut cu 3,5%, la 1,16 miliarde lei, însă vestea proastă este că traficul pe reţea a înregistrat o scădere de circa 5%, tendinţă accentuată din 2008, potrivit directorului general George Micu.
Veniturile exploatare au avansat cu 7,2%, la 890 milioane lei. Profitul EBITDA al companiei s-a majorat cu 36%, la 178,5 milioane lei.
“Există o îmbunătăţire a rezultatelor operaţionale, în condiţiile în care, în contextul crizei europene, şi la noi există o tendinţă accentuată, începând din anul 2008, de scădere a traficului de călători şi de marfă. (…) Există o scădere de circa 5% a traficului pe reţea, medie între călători şi marfă, iar pe rezultatele operaţionale, financiare, avem o creştere a veniturilor totale cu 3,5%”, a declarat George Micu, fost director general al CFR Marfă şi numit şef la CFR SA la jumătatea lunii aprilie, după demisia managerului privat Dimitris Sophocleous, la numai 3 luni de la numire.
Tot atunci a fost schimbat şi Consiliul de Administraţie, al cărui şef este acum Sorin Mîndruţescu. El admite că “din punctul de vedere al rezultatelor operaţionale nu sunt nişte minuni ceea ce s-a întâmplat”, dar susţine că “rezultatele arată că se poate îmbunătăţi în mod substanţial eficienţa utilizării infrastructurii feroviare din România”.
Preşedintele CA a arătat că noua conducere “a vizat impulsionarea unor alte categorii de venituri, precum cele din relaţia patrimonială cu chiriaşii care au spaţii comerciale în infrastructura CFR sau cele din valorificarea pe bursă a fierului vechi rezultat în urma unor reparaţii”.
Printre decizii, el a enumerat începerea procedurii de selecţie a unei firme de recrutare pentru angajarea personalului de conducere şi a unui program de eficientizare a activităţii companiei atât la nivel central, cât şi la nivel teritorial.
Managementul a continuat acţiunile de valorificare a materialelor feroase – începute de Sophocleous – şi a decis vânzarea activelor CFR care nu au legătură directă cu obiectul de activitate al companiei.
De asemenea, noua conducere a CFR a decis lansarea unei licitaţii pentru reglementarea activităţii de taxi din zona Gării de Nord.
Printre măsuri se figurează şi lansarea proiectelor de telegestiune şi introducere a sistemului SCADA, implementarea planului de eficienţă energetică şi finalizarea, în colaborare cu BERD, a caietului de sarcini pentru recrutarea consultantului pentru proiectul de restructurare a companiei.
Managementul a mai decis înfiinţarea unui departamentul de marketing, alături de reorganizarea şi eficientizarea departamentului de fonduri europene.
CA a decis înfiinţarea postului de director executiv operaţiuni, care este ocupat de actualul director general, George Micu, urmând ca funcţia sa să fie acoperită prin recrutare.
Pe de altă parte, Peter Weiss, membru CA, a fost înlocuit cu Sebastian Tcaciuc, director de investiţii la Advent International.
Pe reţeaua feroviara CFR activează în prezent 25 de operatori de transport feroviar – 21 de marfă şi 4 de călători – care plătesc tariful de utilizare a infrastructurii (TUI) şi chirii sau tarife pentru serviciile şi facilităţile solicitate.
Magda SEVERIN