BUGETUL şi DESCENTRALIZAREA, joi la aprobare

Guvernul va aproba joi, 14 noiembrie, proiectul de buget pentru anul viitor şi proiectul de lege privind descentralizarea, pentru acesta din urmând ca Executivul să îşi angajeze răspunderea în faţa Parlamentului săptămâna viitoare, pe 19 noiembrie, a anunţat deja premierul Victor Ponta. Duminică seară, la Antena 3, Ponta a declarat că Guvernul nu mai trebuie să stabilească taxele şi impozitele la nivel local. Printr-un proiect de Ordonanţă de urgenţă pentru modificarea Codului fiscal, Executivul va da mână liberă autorităţilor locale să majoreze suplimentar impozitele şi taxele locale pentru persoanele fizice, cu mai mult de 20%. Această limită-maximă la care primarii sunt obligaţi în prezent să se raporteze va fi menţinută doar pentru firme.

“”Eu cred că nu mai trebuie să stabilească Guvernul central, dacă vorbim de descentralizare, nivelul taxelor locale. Cred că primarul, consiliul local (…) o să aibă dreptul la un moment să discute cu propriii cetățeni, să spună: reduc taxele sau le cresc. Centralismul acesta — în care le spun eu de la Guvern cât să-și pună ei, cu cât să-și crească sau să scadă taxa — cred că e o gândire centralist-comunistă. Și, de altfel, această gândire centralist-comunistă am constat-o la așa-zise partide de dreapta și când vorbim de descentralizare. Eu cred că e foarte bine ca omul să nu mai vină la București să-și rezolve o problemă. Să se ducă la județul lui sau la orașul cel mai apropiat. (…) De la Ceaușescu încoace nu a vrut nimeni să descentralizeze. (…) Da, vreau să fiu primul-ministru care nu vrea mai multă putere la București, ci vreau, dimpotrivă, mai puțină putere și mai mult timp ca Guvernul central să se ocupe de ceea ce trebuie să se ocupe un Guvern central”, a argumentat premierul.

Victor Ponta susţine că pe agenda Guvernului ar trebui să se regăsească teme precum “marea infrastructură, politici publice importante”. “Faptul că se ocupă miniștrii din Cabinetul meu de cine e șef la nu știu ce direcție din Harghita sau… Nu este aceasta treaba unui ministru. Și așa apare birocrația, așa apare corupția, așa apare clientela. Vreau să fie la primari, la consilierii locali, cei pe care-i trage omul de mână pe stradă. Până-l trage pe ministru, îl vede o dată în patru ani. De aceea sunt legate chestiunile despre ce facem cu banii publici și ce facem cu descentralizarea”, a mai declarat primul-ministru.

Pe tema bugetului vor mai fi miercuri dimineaţa întâlniri cu toţi miniştrii, iar după-amiaza vor fi terminate discuţiile asupra descentralizării. 

Pe scurt, proiectul bugetului general consolidat pentru anul viitor a fost construit pe o prognoză de venituri de 201,9 miliarde lei şi un total al cheltuielilor estimate de 216,4 miliarde lei, rezultând un deficit de 14,5 miliarde de lei.

Sunt introduse noile biruri: acciza de 7 eurocenţi pe litrul de carburant şi impozitul pe clădirile speciale.

Peste 15,3 mld lei din TVA, la primării

Guvernul va alimenta anul viitor bugetele locale din TVA cu peste 15,3 miliarde lei, mai mult decât fondurile alocate în acest an, dar le va impune să finanţeze cu prioritate proiecte UE şi interzice alocarea de fonduri pentru lucrări noi dacă nu sunt asigurate mai întâi proiectele în derulare.

Suma va fi împărţită astfel:

* 2,155 miliarde lei pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul judeţelor

* 11,028 miliarde lei pentru finanţarea cheltuielilor descentralizate la nivelul comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor şi municipiului Bucureşti

* 368,3 milioane lei destinate finanţării cheltuielilor privind drumurile judeţene şi comunale, a căror repartizare, pe unităţi administrativ-teritoriale, se face în funcţie de lungimea şi starea tehnică a acestora, prin hotărâre, de către consiliul judeţean, după consultarea primarilor

* 1,754 miliarde lei pentru echilibrarea bugetelor locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi judeţelor, care se repartizează pe unităţi administrativ-teritoriale, potrivit prevederilor art. 33 din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare.

Dezbatere de o săptămână

Potrivit proiectului de buget lansat în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Finanţelor în data de 7 noiembrie, defalcat, bugetul de stat se bazează pe venituri de 100,8 miliarde lei, iar cheltuielile se vor cifra la 119,1 miliarde lei, din care 47,7 miliarde lei numai cheltuieli de personal (pentru cei aproape 1,2 milioane de bugetari).

Bugetul asigurărilor sociale de stat a fost construit pe venituri de 51,8 miliarde de lei şi cheltuieli de 52 miliarde de lei.

Câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2014 este de 2.298 lei (circa 1.600 lei net).

Bugetul este construit pe un deficit de 2,2% din PIB şi o creştere economică de 2,2%.

Descentralizarea lui Dragnea

Cât despre descentralizare, proiectul pentru care vicepremierul Liviu Dragnea s-a zbtut mai mult de 1 an şi jumătate nu are decât o cale: asumarea răspunderii Guvernului în faţa Parlamentului.

Documentul prevede transmiterea competenţelor de la nivel central la nivel local, prin înfiinţarea unor structuri în subordinea consiliilor judeţene, respectiv a consiliilor locale, şi reorganizarea unora dintre serviciile publice deconcentrate ale ministerelor sau a altor organe de specialitate ale administraţiei publice centrale.

Sunt stabilite reorganizări în domeniile transporturilor, agriculturii, culturii, turismului, învăţământului preuniversitar, muncii, mediului, pescuitului, sănătăţii, sportului.

Modificările legislative propuse mai prevăd că autorităţile administraţiei publice de la nivelul judeţelor ar urma să exercite competenţe partajate cu autorităţile de la nivelul administraţiei publice centrale, după cum urmează: protecţia mediului, pescuit şi acvacultură, dezvoltare rurală şi serviciile de sănătate publică la nivel judeţean.

„Ministerele şi celelalte organe de specialitate ale administraţiei publice centrale ar urma să propună Guvernului spre adoptare proiectele de acte normative care reglementează domeniul acestora de competenţă, precum şi cele care vizează organizarea şi funcţionarea lor în conformitate cu prevederile prezentei legi”, se mai arată în proiect.

Angajaţii din central, la judeţ

Personalul angajat în cadrul structurilor supuse reorganizării ar urma să fie preluat de către consiliile judeţene/Consiliul General al municipiului Bucureşti sau după caz, de către consiliile locale, pe baza protocoalelor de predare-preluare, cu respectarea prevederilor legale în vigoare, păstrându-şi drepturile salariale avute.

Totodată, proiectul propune ca autorităţile administraţiei publice locale să preia dreptul de administrare asupra bunurilor proprietate publică a statului aflate în administrarea structurilor supuse reorganizării.

Metrorex, la Capitală

La capitolul „Transporturi” este prevăzut ca Metrorex SA, aflat încă în subordinea Ministerului Transporturilor, să se reorganizeze în subordinea şi administrarea Consiliului General al Municipiului Bucureşti, astfel:

„Art. 1 – (1) Pachetul de acțiuni de 8.048.364 acţiuni nominative cu valoare nominală de 2,5 lei deținut de statul român la Societatea Comercială de Transport cu Metroul Bucureşti „Metrorex” – S.A. cu sediul în municipiul Bucureşti, Bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, se transferă cu titlu gratuit municipiului București.

(2) Societatea Comercială de Transport cu Metroul Bucureşti „Metrorex” – S.A., cu sediul în municipiul Bucureşti, Bd. Dinicu Golescu nr. 38, sectorul 1, denumită în continuare Metrorex, se transferă din subordinea Ministerului Transporturilor în subordinea şi administrarea Consiliului General al Municipiului Bucureşti.

(3) Metrorex este societate comercială pe acţiuni, persoană juridică română, care desfăşoară în principal activităţi de interes public şi strategic.

(4) Metrorex deţine în concesiune şi/sau în proprietate bunuri imobile şi mobile, după caz.

(5) Bunurile, proprietate publică a statului, prevăzute în anexa nr. 2 la Hotărârea Guvernului nr. 482 din 17.06.1999 privind înființarea Societății Comerciale de Transport cu Metroul Bucuresti “Metrorex” – S.A., publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 293 din 24.06.1999, precum şi bunurile rezultate din investiţii, dezvoltări şi/sau modernizări ale acestora atribuite în concesiune Metrorex fără plata redevenţei, pe o durată de 49 de ani de la data înfiinţării acesteia, pe bază de contract încheiat cu Ministerul Transporturilor trec din proprietatea publică a statului în proprietatea publică a Municipiului București.

(6) Bunurile prevăzute la alin. (5) se predau, respectiv se preiau, pe bază de protocol de predare-primire încheiat între Ministerul Transporturilor și municipiul București.

(7) Bunurile proprietate publică a municipiului București, prevăzute la alin. (5)  pot fi exploatate de Metrorex fie direct, fie prin asociere, închiriere sau subconcesionare, după caz, cu acordul Municipiului București.

(8) Veniturile rezultate din exploatarea bunurilor publice concesionate Metrorex constituie venituri proprii.

Art. 2 – (1) Metrorex este condusă de Adunarea Generală a Acţionarilor. Atribuţiile şi componenţa adunării generale a acţionarilor sunt prevăzute în statutul Metrorex.

(2) Consiliului General al Municipiului București, prin hotărâre, desemnează/ revocă 5 reprezentanţi ai municipiului București, în adunarea generală a acţionarilor Metrorex.

(3) Pentru activitatea depusă reprezentanţii statului în adunarea generală a acţionarilor au dreptul la o indemnizaţie stabilită prin hotărâre a Consiliului General al Municipiului București.

(4) Metrorex este administrată în condițiile legii.

Art. 3 – (1) Începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi Municipiul București se subrogă în drepturile și obligațiile Ministerului Transporturilor în ceea ce privește aplicarea prevederilor art. 1.

(2) În cuprinsul Hotărârii Guvernului nr. 482 din 17.06.1999 privind înființarea Societății Comerciale de Transport cu Metroul Bucuresti “Metrorex” – S.A., publicată în Monitorul Oficial, Partea I nr. 293 din 24.06.1999, sintagma ”Ministerul Transporturilor” se înlocuiește cu sintagma ”Municipiul București”.

Art. 4 – (1) Tariful călătoriei cu metroul se stabileşte de către Societatea Comercială de Transport cu Metroul Bucureşti „Metrorex” – S.A  și se aprobă, în condiţiile legii.

(2) Transportul public de călători cu metroul are caracter de serviciu public social. Pentru aceste servicii Metrorex primește de la  bugetul de stat şi de la bugetul local al municipiului Bucureşti sume care acoperă diferenţele dintre veniturile proprii din activitatea de transport de călători şi cheltuielile totale, inclusiv cele determinate de exploatarea, întreţinerea şi repararea obiectivelor de protecţie civilă, care sunt nominalizate distinct  în bugetul său de venituri și cheltuieli.

Art. 5 – Investiţiile pentru realizarea proiectelor de modernizare şi dezvoltare a infrastructurii şi materialului rulant se finanţează de la bugetul de stat, bugetul local, din credite interne şi externe, precum şi din fonduri europene. Aceleaşi prevederi se aplică şi pentru obiectivele de protecţie civilă, sumele alocate fiind nominalizate distinct în bugetul de venituri şi cheltuieli al Metrorex”, prevede proiectul descentralizării.

Administrarea porturilor, la consiliile locale

Dreptul de administrare a infrastructurii portuare ar urma să se preia de la Compania Naţională “Administraţia Porturilor Dunării Fluviale” S.A. – Giurgiu de către consiliile locale din judeţele în care acestea se află, respectiv Caraş Severin, Mehedinţi, Dolj, Olt, Giurgiu şi Călăraşi.

De asemenea, dreptul de administrare a infrastructurii portuare ar urma să se preia de la Compania Naţională “Administraţia Porturilor Dunării Maritime” S.A. – Galaţi de către consiliile locale din judeţele în care acestea se află, respectiv Galaţi, Tulcea şi Constanţa.

Turismul

În domeniul turismului, este menţionată preluarea unor competenţe care vizează emiterea brevetului de turism, atestarea parcurilor turistice, precum şi autorizarea şi clasificarea în turism, exercitate în prezent de către Autoritatea Naţională pentru Turism, aflată în subordinea Ministerului Economiei, de către consiliile judeţene, respectiv Consiliul General al Municipiului Bucureşti-

Este preconizat transferul următoarelor competenţe către nivelul consiliilor judeţene::

  • autorizarea funcţionării de pensiuni
  • activitatea ghizilor de turism
  • a centrelor de informare şi promovare turistică
  • a structurilor de primire turistică
  • a unităţilor de alimentaţie publică situate în municipii şi în staţiuni turistice
  • clasificarea structurilor de primire turistică
  • acordarea avizului de specialitate pentru documentaţii de urbanism şi amenajare a teritoriului privind zone şi staţiuni turistice, cu regulamentele de urbanism aferente, pentru documentaţii tehnice privind amplasamentul, conformarea şi funcţionalitatea construcţiilor noi cu destinaţie turistică, pentru documentaţii privind funcţionalitatea specifică a construcţiilor existente din domeniul turismului, supuse lucrărilor de modernizare, reamenajare, extinderi sau altor lucrări care modifică funcţia turistică a acestora şi pentru documentaţii privind construcţiile ce urmează a fi modificate structural şi funcţional în scopul primirii unei funcţionalităţi cu profil turistic.

Munca

În domeniul muncii, proiectul prevede reorganizarea agenţiilor pentru plăţi şi inspecţie socială judeţene prin preluarea tuturor competenţelor, cu excepţia celor de inspecţie şi control, de către Agenţiile Judeţene pentru Prestaţii Sociale respectiv a municipiului Bucureşti, în subordinea consiliilor judeţene şi în subordinea CGMB. Competenţele ce vizează inspecţia şi controlul, urmează a fi exercitate în continuare de către Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.