Ministerul Transporturilor va majora cu 400 milioane lei capitalul social al CFR Călători, pentru plata tarifului de utilizare a infrastructurii către CFR SA, iar această companie îşi va achita obligaţiile fiscale către buget şi va stinge o datorie de 92 milioane lei către E.ON Gaz Distribuţie. Banii se vor aloca din bugetul MT pe acest an, potrivit Notei de fundamentare a proiectului de rectificare bugetară publicat pe site-ul Ministerului Finanțelor Publice (MFP).
Concret, din banii primiţi de la CFR Călători, CFR SA va achita obligaţiile către bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale de stat, bugetul asigurărilor pentru şomaj precum şi bugetul Fondului naţional unic de asigurări sociale de sănătate, inclusiv datoriile restante ale filialelor.
De asemenea, CFR SA va achita 92,3 milioane lei către.E.ON Gaz Distribuţie ca urmare a preluării prin contract de cesiune de creanţă de către E.ON Gaz Distribuţie a creanţei de la E.ON Energie România, în calitate de cedent.
“Achitarea sumei către S.C.E.ON Gaz Distribuţie S.A. este condiţionată de plata de către această societate, din fonduri proprii, a dividendelor cuvenite Ministerului Economiei, în sumă de 92,295 milioane lei într-un cont special distinct deschis la Trezoreria Municipiului Bucureşti”, se arată în document.
Practic, prin acest mecanism sunt stinse în lanț arieratele menţionate.
Bugetul de venituri şi cheltuieli pentru anul 2013 al CFR Călători, aprobat de Guvern în luna iulie, prevede venituri totale de 2 miliarde lei, cheltuieli de 2,4 miliarde lei şi o pierdere de 400 milioane lei.
Potrivit datelor raportate la Ministerul Finanţelor, compania a înregistrat anul trecut venituri de 1,99 miliarde lei (în scădere cu 22% faţă de 2011), cheltuieli de 2,98 miliarde lei (mai mari cu 16%) şi o pierdere de 992 milioane lei, de la un profit net de 1,5 milioane lei în anul precedent. Afacerile CFR Călători s-au plasat la 1,66 miliarde lei în 2012, în scădere cu aproape 24%.
CFR Călători a anunţat recent că a avut în primul semestru pierderi de 139 milioane lei, în scădere faţă de rezultatul negativ de 200 milioane lei raportat la jumătatea anului trecut. Evoluţia a fost determinată printre altele de reducerea unor linii neprofitabile sau cu slabă productivitate, scăderea consumului de motorină şi diminuarea cheltuielilor cu personalul, prin scăderea numărului de angajaţi, fără concedieri colective.
De la 1 septembrie, preţurile biletelor de tren au crescut diferenţiat, cu până la 10%, fiind luată în calcul evoluţia inflaţiei şi majorarea din ultimii doi ani a unor costuri ale CFR Călători, cu combustibili, energie sau piese.
La rectificarea bugetară, Ministerul Transporturilor pierde 134,3 milioane de lei, diminuarea fiind cauzată de execuția bugetară aferentă primelor 8 luni ale anului, în principal la titlul 55 ‘Alte transferuri’, unde vor fi cu 225,1 milioane de lei mai puțin. Autorii rectificării au avut însă în vedere asigurarea sumei de 190 milioane lei pentru pentru finanțarea în anul 2013 a proiectelor de investiții la magistralele de metrou.
Magda SEVERIN