Motto-ul după care funcţionează compania cu cea mai mare flotă de transport persoane licenţiată şi care, în ultima perioadă, se află într-un proces prin care se reinventează, adoptând metode moderne de management în transporturi şi oferind servicii orientate către client. Şi toate acestea sub un nume nou. Una dintre cele mai vechi companii de transport persoane de pe piaţa românească, C&I, funcţionează astăzi sub numele CDI, încercând să îşi clădească imaginea care să o reprezinte.
„Ţinând cont de nivelul de dezvoltare a companiei, am considerat că trebuie să avem o misiune şi valori, o cultură organizaţională scrisă“, ne-a declarat Adrian Ghişa, director general CDI, subliniind că una dintre valori este SIGURANŢA (călătorilor, a angajatului la locul de muncă, siguranţa că va fi tratat corect), cea de-a doua este RESPECTUL şi cea de-a treia este LOIALITATEA (a angajaţilor, a companiei faţă de ei, a companiei faţă de clienţi). „Toate aceste valori au legătură şi cu rebrandingul, cu investiţiile şi cu saltul tehnologic pe care l-a traversat compania, creând un întreg despre cine suntem şi ceea ce vrem să facem“, a adăugat Adrian Ghişa. Drumul parcurs până astăzi de la înfiinţarea companiei, în 1996, de la un parc de 10 maşini… din momentul în care s-au pus practic bazele transportului regulat de persoane în România este unul lung, în care capacitatea de adaptare şi investiţiile continue au constituit atuuri pentru compania bucureşteană. „Probabil am fost mai rapizi, mai prompţi, mai competitivi. Cred că toate companiile de succes din lume trebuie să fie adaptabile şi să-şi creeze un avantaj competitiv. Proprietarul CDI, Ion Comuşi, a dezvoltat compania după o filozofie care implică investiţii permanente, în maşini, în sediul firmei, în autogări, agenţii sau terenuri, dar şi în oameni“, a arătat directorul general CDI. CDI se numără astăzi printre cele mai mari companii de transport persoane din România, beneficiind de o flotă formată din peste 400 de autovehicule (cu tot cu autoturisme).
Reţeta dezvoltării
Începând cu anul 2008, a fost introdus, pe majoritatea curselor interne, un sistem electronic de eliberare a biletelor pentru călători, folosind echipamente de calcul mobile, care a permis o îmbunătăţire a serviciilor oferite călătorilor prin garantarea preţului pentru distanţa parcursă, dar şi prevenirea scurgerilor de bani, corelată cu o creştere a încasărilor. Iar pentru că una dintre cheltuielile majore ale unui transportator o reprezintă combustibilul, înfiinţarea unor staţii proprii de alimentare a fost mai mult decât necesară. Service-ul propriu, ce include şi o staţie ITP şi funcţionează pe o firmă separată ca un centru de profit, oferind servicii terţilor, a reprezentat o altă decizie care s-a impus pentru creşterea eficienţei, profitabilităţii şi pentru menţinerea serviciilor de transport în standardele propuse. Investiţii au fost făcute, de asemenea, în două autogări, la standarde europene. În paralel, pentru diversificarea serviciilor, a fost deschisă o şcoală de şoferi şi tractări auto, căreia i se adaugă o şcoală de atestare profesională, care oferă inclusiv şoferi profesionişti cu potenţial, ce rămân în firmă. Societatea este certificată ISO 9001 şi a ajuns în prezent la 500 de angajaţi (99 TESA şi 401 şoferi), înregistrând o cifră de afaceri de 30 de milioane de lei în anul 2012.
Sisteme IT de control
Dar cum arată saltul tehnologic realizat de CDI în ultimii 4 ani?
„Prin intermediul unei aplicaţii speciale, avem posibilitatea de a ţine o evidenţă foarte clară pe fiecare zi a călătorilor, a intrărilor, a ieşirilor pe staţii etc. Am implementat terminale mobile inteligente, care eliberează biletele şi trimit prin 3G informaţiile în sistem, oferind în timp real informaţii la nivel de management privind numărul biletelor emise. Cred că suntem deschizători de drumuri în România la nivel de smart ticketing. Este vorba despre un fleet management destinat transportului de călători, care funcţionează foarte bine pentru transportul interjudeţean“, a explicat Adrian Ghişa. Această evidenţă foarte precisă a biletelor trebuie însă completată de controlul călătorilor, care, în unele cazuri, sunt transportaţi fără bilete. „Am mare încredere din acest punct de vedere pe statistică şi pe rotaţia cadrelor. Există un sistem de management operaţional al flotei, care realizează planificarea curselor în aşa fel încât rotaţia autobuzului (şoferul şi vehiculul sunt legaţi) să fie făcută conform unui grafic, astfel încât toţi şoferii să aibă şanse egale şi acces la zile mai bune sau mai proaste, având în vedere faptul că şoferii sunt bonificaţi în funcţie de încasări. În acest fel, îi motivăm şi să conducă ecologic şi economic“. Directorul general CDI a precizat că sistemul semnalează inclusiv eventualele nereguli apărute. Astfel, foile de parcurs nu pot fi închise fără a fi evidenţiate eventualele abateri privind kilometrii parcurşi sau consumul de motorină. Aceste date sunt corelate cu cele oferite de sistemul de smart ticketing, ce oferă informaţii despre venituri pe KM.
Strategii de motivare bine puse la punct
Pentru a menţine costurile la un nivel optim, fiecare autovehicul are un consum normat, conform cărţii specifice, dar şi statistic. Acestuia i se aplică, în funcţie de traseul deservit de maşină, coeficienţi de reglaj. Concret, atunci când o maşină este desemnată să intre pe un anumit traseu, consumul se normează automat în momentul în care se deschide foaia de parcurs. „La întoarcere, şoferul nu poate închide foaia până când nu face alimentarea. Atunci când este depăşit consumul normat, se iau măsuri. Practic, stilul de conducere este surprins în două moduri, direct şi indirect. În mod direct, se reflectă în consum şi indirect în costul pe kilometru referitor la reparaţii. Iar pe baza datelor primite de la service-ul propriu ştim exact cât reprezintă acest segment în costul pe kilometru pentru fiecare maşină“. Suntem foarte atenţi cu şoferii care lucrează în cadrul firmei, începând de la recrutare, unde respectăm criterii foarte clare. „Există o fişă în care, la recrutarea oricărui angajat, se precizează anumite cerinţe/abilităţi pe care trebuie să le îndeplinească, în funcţie de nivel ierarhic. Dacă trece de preselecţie, realizată de persoana de la HR, candidatul trebuie să intre în contact cu alte 10 sau 15 persoane, care trebuie să semneze angajarea“, a mai spus Adrian Ghişa. Bineînţeles, şoferul ajunge şi la psiholog şi mai trebuie să dea un test de legislaţie. „Avem un cabinet psihologic independent cu care lucrăm în mod exclusiv şi nu considerăm valabile decât certificatele emise de acesta. Efectuăm examen psihologic o dată la şase luni, dar şi în cazul unui accident, chiar dacă nu este de vină persoana respectivă. O dată ce ne-am asumat angajarea persoanei respective, înseamnă că noi considerăm că poate face parte din echipă şi o ajutăm să se integreze“. Iar pentru motivarea şoferilor există un panou de informare unde sunt trecute noutăţile, unde figurează sancţiunile care se impun (tot ceea ce înseamnă reclamaţii se analizează într-o comisie de disciplină), angajaţii care au plecat şi clasificarea şoferilor în funcţie de un punctaj care ţine cont de sumele aduse în medie pe traseu, de consumul înregistrat, dar şi de alţi coeficienţi. Şoferii care obţin cele mai bune punctaje primesc cele mai bune trasee, lucru care se traduce inclusiv în creşteri salariale. „Şoferii care obţin rezultate bune sunt recompensaţi, fiind trecuţi pe traseele mai bune. Dorim să producem profit, pe care noi îl numim plus-valoare. Fiecare trebuie să fie conştient că existenţa lui atrage nişte costuri, iar el trebuie să producă o plus-valoare, pentru a contribui la efortul colectiv“, a concluzionat directorul general CDI.
Ion Comuşi, proprietarul CDI:
„În misiunea şi în viziunea noastră, ne vedem peste zece ani lideri în domeniul transportului de persoane de servicii regulate şi trend-setteri în ceea ce priveşte autovehiculele nepoluante. Suntem adepţii autovehiculelor electrice. Am avut inclusiv contacte şi negocieri cu câţiva parteneri externi, pentru vehicule electrice, cu o autonomie de aproximativ 300 km. Costă de trei ori mai mult decât un vehicul convenţional, dar, în trei ani, îţi poţi amortiza investiţia. În zece ani, credem că vom avea inclusiv o flotă de autovehicule electrice“.
„Anul trecut, am făcut un studiu de piaţă privind profilul călătorilor, pentru că dorim să facem o revistă care să fie distribuită gratuit călătorilor.“
„Cel mai lovit de concurenţa neloială este traseul Bucureşti-Piteşti, iar din acest motiv, pe acest traseu, cei care aleg să achiziţioneze un abonament beneficiază de o reducere de 50%.“
„Avem o evidenţă foarte clară a accidentelor, frecvenţa lor pentru anul 2013 fiind de un accident la 11,72 lungimi de ecuator.“
Meda BORCESCU
meda.borcescu@ziuacargo.ro