Centura Capitalei, modernizată complet abia în 2018

Centura Capitalei, în lungime de 72 km şi cu un trafic zilnic de 144.000 de vehicule, va fi modernizată complet şi extinsă la câte două benzi pe fiecare sens cel mai devreme la sfârşitul anului 2017 sau începutul lui 2018, potrivit datelor transmise de CNADNR pentru Ziarul Financiar.

Din 2005, când Guvernul Tăriceanu estima că va cheltui circa 530 de milioane de euro pentru reabilitarea centurii, s-a reuşit transformarea a doar 20 de km într-o şosea adevărată ce înconjoară o capitală europeană. „Minunea” s-a întâmplat în 2011, în timpul Guvernului Boc, când tronsonul dintre Chitila, în dreptul DN 7, şi Voluntari, în dreptul DN 2, a fost dat în exploatare, după lărgirea la 4 benzi de circulaţie

Guvernul Ponta promite să dea gata tot vreo 20 de km, din nordul Bucureştiului, până la finalul anului viitor, dar în 2 ani şi jumătate lucrările au înaintat ca melcul.

Motivul: Guvernul i-a tăiat Ministerului Transporturilor 1,25 miliarde de lei la rectificarea bugetului, în august 2012, la 3 luni de la venirea la putere a USL. Cea mai vitregită a fost CNADNR, nevoită să sisteze mai multe lucrări, printre care Centura Capitalei.

Pasul pe loc

Concret, două tronsoane – de 11,2 km, între DN 2 (Voluntari) şi A2 Bucureşti-Constanţa, respectiv de 8,6 km, între A1 Bucureşti-Piteşti şi DN 7 (Chitila) – au „bătut pasul pe loc“ în ultimele 3 luni.

„În cazul primului tronson, stadiul fizic de execuţie se ridică în prezent la circa 7%, identic cu cel de la finalul lunii iulie. Tronsonul este reabilitat de firma românească Tehnologica Radion, pentru circa 53 de milioane de euro, însă compania se află în insolvenţă din septembrie, după ce omul de afaceri care o controlează, Theodor Berna, a fost arestat preventiv într-un dosar de evaziune fiscală şi spălare de bani. Pe celălalt tronson lucrările au avansat de la un stadiu de 20% în iulie la 24% în prezent, proiectul de 30 de milioane de euro fiind pe mâna firmei româneşti Delta ACM ’93 şi a azerilor de la Azvirt (contract atribuit prin licitaţie în noiembrie 2011, cu termen de finalizare la jumătatea anului trecut – n.r.)”, explică cei de la zf.ro.

Studii noi, pe fonduri uriaşe

Însă trebuie amintit şi faptul că, în 2 iunie, când Şova era ministru al Transporturilor, CNADNR a pus la bătaie 27 de milioane de euro pentru revizuirea studiilor de fezabilitate ale Centurii de Nord a Capitalei, de 52,7 km, şi ale autostrăzilor Piteşti-Sibiu şi Sibiu-Făgăraş.

Deja nu mai înţelege nimeni nimic despre ce se întâmplă cu lucrările; cert este însă că se cheltuiesc bani cu nemiluita pentru alte studii de fezabilitate.

Centura de Sud, de un an fără câştigător

Centura de Sud a Capitalei, ce măsoară peste 30 km şi va uni autostrăzile A1 de A2, va mai aştepta însă peste 3 ani până să fie extinsă la 4 benzi, deşi CNADNR a primit la finele lunii martie 2013 candidaturi de la companiile străine Strabag, Vinci, Aktor şi Astaldi, dar şi de la cele româneşti Tehnostrade, Spedition UMB şi Euro Construct Trading’98, pentru atribuirea contractului de concesiune.

Fostul ministru al Marilor Proiecte, Dan Şova, promitea în primăvara lui 2013 că “în toamnă încep lucrările”. În 29 octombrie, el preciza că “în decembrie vom anunţa câştigătorul licitaţiei”. În decembrie, a anunţat decalarea termenului pentru “februarie-martie” 2014, dar nu s-a întâmplat nici până acum.

Problema centurii Capitalei, unde traficul comercial este extrem de intens, este cu atât mai mare şi frustrantă pentru şoferi cu cât alte capitale din regiune au deja centuri la standard de autostradă, aşa cum este cazul Budapestei, unde autostrada M0 încercuieşte oraşul, conectându-l cu celelalte 7 autostrăzi ale ţării scriu cei de la www.zf.ro, care prezintă şi o hartă în acest sens.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.