Preţul de pornire a licitaţiei pentru 51% din acţiunile CFR Marfă este de aproape 798,05 milioane lei (180 milioane euro), iar datoriile de 1,5 miliarde lei, pe care compania le are în prezent către statul român, vor fi transformate în acţiuni, înainte de privatizare, dar până acum nu s-a putut realiza acest proces deoarece Comisia Europeană l-ar fi considerat ajutor de statd, a anunţat, vineri, ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, într-o conferinţă de presă. Despre preţul de pornire, ministrul susţine că l-au învăţat consultanţii să nu îl pună prea mare, ca să nu-i sperie pe investitori. De aceea, pretendenţii ar fi gârlă: „27 de companii importante s-au interesate de privatizarea CFR Marfă şi 8 companii importante şi-au anunţat intenţia clară de a participa la licitaţie”. Vom vedea.
“La 800 milioane de lei, înseamnă o valoare a companiei de circa 1,5 – 1,6 miliarde de lei. Procedura prin care s-a ajuns la acest preţ este o procedură complexă, care a avut la bază valoarea activelor companiei, din care au fost scăzute datoriile şi eventualele viitoare datorii pe care compania le va face până în momentul privatizării. Şi, de asemenea, potenţialul pieţei de transport feroviar din România pe care ar putea să îl ocupe această companie”, a arătat ministrul Fenechiu.
„Consultanţii au arătat că un preţ prea mare ar putea să determine ca anumite companii să nu fie interesate de participarea la licitaţie, iar un preţ prea mic ar putea permite, pe de o parte, participarea unor companii fără anvergura necesară, iar pe de altă parte autorităţile sunt interesate de a obţine cât mai mult pe această companie”, a adăugat el.
Totuşi, nu ar trebui să ne îngrijorăm, că ofertanţi sunt destui: “Acum trei zile, când am avut o discuţie cu consultanţii, erau 27 de companii importante care s-au interesate de privatizarea CFR Marfă şi 8 companii importante care şi-au anunţat intenţia clară de a participa la privatizare”, a arătat Fenechiu.
Documentele pentru licitaţie vor fi disponibile la sediul Ministerului Transporturilor începând cu 9 aprilie.
“Participanţii trebuie să depună 10.000 de euro sau echivalent în lei prin ordin de plată la Trezorerie sau într-un cont de la Eximbank. Ei vor trebuie să semneze un angajament de confidenţialitate, iar documentele de precalificare se pot depune până la data de 22 aprilie, orele 16.00. Deschiderea documentelor va avea loc pe 23 aprilie, iar până pe 29 aprilie se analizează şi se publică o listă scurtă cu cei precalificaţi. Aceştia vor trebui să mai plătească o taxă de 5.000 de euro, pentru a consulta camera de date. După această etapă, urmează negocierea pe baza ofertelor depuse, iar termenul de depunere este de 8 mai. Din 9 mai, comisia de privatizare va purta negocieri cu fiecare ofertant în parte. După ce va exista cu lista cu cei precalificaţi, va câştiga cel care va oferi preţul cel mai mare. Sunt mai multe aspecte în contract care ar putea fi subiectul negocierilor. Discutăm chestiunile sociale, ce vor să facă pentru dezvoltare, pentru că, practic, statul nu vinde CFR Marfă, ci se asociază cu o societate. Statul rămâne cu 49% din acţiuni, ceea ce nu-i puţin”, a explicat ministrul.
Cât priveşte activele CFR Marfă care trebuiau să treacă la CFR SA, ministrul a explicat că din momentul în care datoriile CFR Marfă vor fi transformate în acţiuni, societatea, automat, nu va mai avea datorii la finanţele publice. “Astăzi, acele active au sechestru de la ANAF. ANAF-ul va ridica sechestrul şi vor fi transferate prin ordin de ministru către CFR Infrastructură”, a arătat Fenechiu.
Printr-o ordonanţă de urgenţă, CFR Marfă va prelua datoria bugetară de 606 milioane lei pe care CFR Infrastructură o are la ANAF. Astfel, ANAF va descărca de creanţă compania de infrastructură, iar CFR Marfă îşi va stinge parţial datoria pe care o are la CFR Infrastructură. Apoi, statul va transforma în acţiuni datoriile preluate, astfel că veniturile din privatizare vor intra la buget.
Potrivit strategiei de privatizare a CFR Marfă, aprobată de Guvern în luna februarie, CFR Marfă înregistra datorii totale de 1,8 miliarde lei, dintre care circa 600 mil. lei la buget şi 600 mil. lei către CFR Infrastructură, restul reprezentând penalităţi de întârziere şi restanţe către furnizori privaţi. Între timp, datoria a scăzut la 1,5 mil. lei.
CFR Marfă are un capital social de 312,34 milioane lei, deţinut integral de Ministerul Transporturilor.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU