Relu Fenechiu, ministrul Transporturilor, a anunţat, vineri, că statul va ceda pachetul majoritar al CFR Marfă prin negociere pe bază de oferte preliminare şi neangajante, etapă urmată de licitaţie cu ofertă în plic. “Pentru a descuraja eventualii investitori neserioşi“, garanţia de participare va fi de 10 milioane euro, reprezentând 17% din valoarea nominală a acţiunilor deţinute de stat, a adăugat el. Procedurile apar în proiectul de hotărâre de Guvern pentru aprobarea strategiei de privatizare a CFR Marfă, modificat faţă de varianta din toamna anului trecut. Atunci se prevedea vânzarea integrală a acţiunilor la licitaţie cu strigare şi pachetul obţinut de stat în urma conversiei datoriilor în acţiuni şi cel rezultat în urma compensării datoriilor companiei către CFR SA. Documentul mai prevedea o garanţie de participare la licitaţie de 20% din valoarea nominală a pachetului de acţiuni scos la vânzare. Acestea au fost motivele pentru care privatizarea “pe modelul Oltchim” a fost respinsă în CSAT, potrivit preşedintelui Traian Băsescu.
Taxa pentru fiecare investitor sau grup de investitori care vor depune documente de participare este echivalentul în lei a sumei de 20.000 euro.
Comisia de privatizare va fi formată din 7 reprezentanţi nominalizaţi din partea Ministerului Transporturilor şi câte unul desemnat de Ministerul Apărării şi Ministerului Finanţelor. Până la sfârşitul lunii aferente datei transferului dreptului de proprietate asupra acţiunilor CFR Marfă, fiecare dintre membrii comisiei va beneficia de o indemnizaţie lunară brută asigurată din bugetul MT care nu poate depăşi 3.000 de lei brut, se prevede în proiectul HG.
În proiectul de buget pe 2013, Ministerul Transporturilor a estimat că va câştiga din vânzarea pachetului de 51% din acţiunile CFR Marfă cel puţin 268,75 milioane lei (61,5 milioane euro), sumă rezultată după plata cheltuielilor legate de privatizare şi programate în acest an la circa 22 milioane lei.
În 20 iunie vom cunoaşte câştigătorul
Lista cu investitorii precalificaţi va fi gata la jumătatea lunii mai, iar în 20 iunie va fi desemnat câştigătorul licitaţiei, potrivit calendarului făcut public de Relu Fenechiu.
El estimează că un aviz asupra privatizării companiei va fi dat, cel mai probabil, la 15 februarie, în şedinţa Consiliului Suprem de Apărare a Ţării (CSAT).
Preşedintele Traian Băsescu a anunţat recent de ce privatizarea CFR Marfă a fost respinsă în CSAT: deoarece Guvernul “propunea strigare, ca la Oltchim”. “Or, să vii să vrei să validezi cea mai riscantă variantă de privatizare pentru o companie de talia CFR Marfă mi s-a părut inadmisibil. Deci, CFR Marfă este o companie care poate fi privatizată, dar nu prin privatizare cu strigare. Eu o văd cu un investitor strategic, o mare companie feroviară europeană, va opera pe teritoriul României, o companie care să-i ridice valoare, pentru asta facem privatizare. La privatizare cu strigare pot să merg şi eu, şi dvs. si oricine vrea să facă un show televizat”, a argumentat el.
Datoriile se şterg
Relu Fenechiu a mai anunţat că au existat discuţii cu reprezentanţii FMI, Comisia Europeană şi Banca Europeană, privind ştergerea datoriilor CFR Marfă şitransferarea infrastructurii feroviare a companiei în subordinea CFR SA – administratorul infrastructurii feroviare.
Potrivit ANAF, CFR Marfă avea la sfârşitul anului trecut o datorie de peste 411,8 milioane lei, din care:
* 222,3 milioane lei provin din TVA
* 176,8 milioane lei din dobânzi şi penalităţi de orice fel
* peste 2,7 milioane lei – din impozitul pe profit
* 9,5 milioane lei – din alte impozite şi taxe
* 418.000 lei – din impozitul pe venitul din salarii.
Dacă Ministerul Transporturilor nu va putea încheia contractul de privatizare cu investitorul adjudecatar, va putea decide reluarea procesului de privatizare “prin aplicarea oricărei metode de transfer a dreptului de proprietate asupra acţiunilor, cu adaptarea corespunzătoare a strategiei, sau prin invitarea la negocieri în ordinea clasamentului de la licitaţie a următorilor investitori calificaţi”, se arată în proiectul HG.
Peste 900 de locomotive şi 39.000 de vagoane
“CFR Marfă deţine un parc de material rulant de peste 39.000 de vagoane (din care doar aproximativ 23.000 sunt utilizate în mod curent) şi peste 900 locomotive, o astfel de bază de active plasând compania într-o poziţie avantajoasă comparativ cu alti operatori detinuţi de stat în regiunea central sud estică europeană. Din punct de vedere al volumului de marfă pe care îl transportă, poziţia CFR Marfă pe piaţa de transport feroviar din România este dominantă în raport cu ceilalţi operatori privaţi care au apărut după anul 2001”, se precizează în Nota de fundamentare a proiectului de act normativ.
Magda SEVERIN