CFR Marfă a înregistrat în primul semestru (S1) o creștere cu 13% a volumului de marfă transportat faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, respectiv de la 12,6 milioane tone în S1 2013 la 13,63 milioane tone în S1, informează compania, într-un comunicat remis redacţiei. Iar lucrurile vor merge tot mai bine de aici încolo, după ce societatea a reuşit să câştige anul acesta mai multe licitaţii de transport cărbune (printre care şi pe cea cu ArcelorMittal, în luna mai, şi pe cea cu CET Govora, în aprilie) şi a început luna trecută prestarea de servicii către terţi.
Ca urmare a creșterii volumului de marfă transportat de la începutul anului, cifra de afaceri a societăţii s-a mărit cu 8,4% față de aceeași perioadă a anului anterior, la 437,23 milioane de lei.
Să nu uităm însă că anul trecut a avut loc acea privatizare de tot râsul, când Ministerul Transporturilor condus de Relu Fenechiu – care a fost ulterior condamnat la 5 ani de închisoare pentru fraude în dosarul Transformatorul -, a cheltuit sume imense pentru pregătirea caietelui de sarcini şi a procedurilor de licitaţie.
Privatizarea “de succes”
Până la urmă, în ciuda faptului că premierul Victor Ponta s-a grăbit să anunţe privatizarea drept una “de succes” şi că în caietul de sarcini au fost operate modificări chiar în timpul licitaţiei şi i s-a acordat lui Gruia Stoica un termen generos de 4 luni să aducă banii oferiţi, respectiv 202 milioane de euro, firma câştigătoare, Grup Feroviar Român (GFR), nu a putut face rost de această sumă iar licitaţia a fost anulată.
Mai mult, în primele zile ale mandatului de ministru al lui Dan Şova, GFR şi-a primit înapoi garanţia de 10 milioane de euro, în ciuda faptului că în caietul de sarcini era prevăzit expres că firma câştigătoare o va pierde dacă nu va aduce banii ofertaţi.
30% din personal, disponibilizat
Compania feroviară de stat mai anunță şi o reducere cu 79% a pierderilor financiare față de perioada similară a anului 2013 – când s-au cifrat la peste 202 milioane de lei, fără ca şefii să sufere, ei primind chiar bonusuri majorate.
La reducerea pierderilor contribuie însă în mod consistent convertirea în acţiuni a datoriilor de 1,5 miliarde de lei către stat, anul trecut, dar şi disponibilizarea colectivă a 30% din personal, adică 2.500 de salariaţi, anul acesta, după eşuarea privatizării.
„Rezultatele pozitive înregistrate de CFR Marfă în perioada ianuarie-iunie 2014 vor fi consolidate și ca urmare a implementării Programului de Restructurare și Reorganizare, proces aflat la final și care a vizat atât reorganizarea activității societății, în funcție de noile cerințe ale pieței, dar și o adaptare a numărului de personal la nivelul de activitate curent”, se precizează în comunicat.
Magda SEVERIN