Premierul Dacian Cioloş se declară nemulțumit de ministrul Transporturilor, Dan Costescu, despre care spune că nu a avut curaj să restructureze CNADNR. Numai că ratările la șantierele de autostrăzi și la fondurile europene i se vor contabiliza direct premierului, nicidecum lui Costescu sau interimarului de la conducerea CNADNR, Cătălin Homor.
“Dacă vrem să avem autostrăzi şi proiecte mari de infrastructură, trebuie să ne asumăm aceste lucruri. Trebuie să ni le asumăm într-un alt fel, la un alt nivel, la o altă anvergură instituţională”, a declarat Cioloș, în această seară la Realitatea TV.
Lipsa autostrăzilor și neputința autorităților de a atrage fonduri europene pentru proiecte de infrastructură rutieră pare a fi blestemul tuturor guvernărilor postdecembriste. Comisar european, Dacian Cioloș a avut șansa de a dovedi că se poate dar a ratat lamentabil, numind la conducerea Ministerului Transporturilor un om din sistem. Dan Costescu a fost numit de fostul ministru Ioan Rus director general la CFR SA iar Cioloș l-a preluat, practic, din Guvernul Ponta.
După mai bine de 6 luni premierul regretă dar nu-i demite pe cei doi responsabili. Oricum, această perioadă este deja pierdută. Nenumăratele critici din presă nu i-au atras atenția asupra tergiversării la nesfârșit a trimiterii Master Planului General de Transport spre aprobare prin lege, în Parlament. O șansă pierdută de un fost comisar european, care știe cu ce “se mănâncă” fondurile comunitare.
Unul dintre motivele pentru care Cioloş îl acuză pe Costescu este că “nu a mers mai departe cu noua conducere a CNADNR cu mai mult curaj în restructurarea acestei companii”.
“Am senzaţie că e o companie greu de restructurat pentru că se opune multă rezistenţă din interiorul CNADNR. De fapt, cred că este o companie care din punctul meu de vedere de la început a fost gândită într-un mod foarte complex şi complicat, e o companie care în acelaşi timp gestionează şi drumuri naţionale şi autostrăzi, două categorii de drumuri diferite. Gestionează în acelaşi timp şi investiţii, dar şi mentenanţă, fără să existe competenţe specifice. Nu a fost impresia mea că atunci când au fost recrutaţi anumiţi oameni acolo criteriul principal a fost competenţa specifică pe investiţii sau mentenanţă, pe infrastructură mare gen autostradă sau pe drumuri naţionale”, a declarat Cioloș.
Premierul s-a plâns însă în interviul de la Realitatea TV că Executivul a început să fie supus mitralierei din toate părţile odată cu apropierea alegerilor.
Cioloș a precizat, totuși, că luna viitoare va face o nouă evaluare a miniştrilor: „Este normal să fii exigent în primul rând cu tine însuţi ca să poţi să fii exigent şi cu ceilalţi. Am miniştri de care sunt mai mulţumit decât de alţii. Nu judec aici doar calităţi profesionale ci calităţi în poziţia de ministru. Unii dintre ei au şi plecat. Mai sunt alţii pe care îi urmăresc foarte atent. Eu voi mai avea o evaluare foarte probabil în iunie”.
Vin alegerile locale, vacanța de vară iar Master Planul de Transport rămâne pentru toamnă, când Parlamentul numai grija lui nu o să o aibă, înaintea alegerilor din noiembrie.
Magda SEVERIN