Autostrada Pitești – Sibiu rămâne printre prioritățile Guvernului însă Studiul de Fezabilitate (SF) va fi gata abia la sfârșitul acestui an, deoarece “a trebuit să prelungim contractul pentru finalizarea lui, din cauza modului defectuos cum el a fost gândit şi licitat de la început”, le-a spus premierul Dacian Cioloş reprezentanților Dacia Pitești, în vizita pe care a avut-o astăzi la uzină.
“Ştiu că aici este unanimitate, atât conducerea Uzinei Dacia, cât şi muncitorii (sindicatele) sunt direct interesaţi de avansarea proiectului autostrăzii Piteşti -Sibiu. Am confirmat conducerii Uzinei că acest proiect rămâne în priorităţile pe care le avem în ceea ce priveşte construcţia de autostrăzi. Avem şi finanţarea. (…) Obiectivul nostru este ca până la sfârşitul anului să fie terminat un studiu de fezabilitate bun şi consistent, care să permită apoi un proiect tehnic şi construirea autostrăzii, astfel încât calendarul existent în Master Planul de Transport să poată fi menţinut”, a precizat premierul.
Totodată, proiectul de autostradă va fi şi parte Legii Centenarului, care va vea o componentă de infrastructură prioritară pentru România, a adăugat Cioloş.
În 7 martie, pentru a treia oară în ultimii ani, peste 10.000 de angajați ai Uzinei Dacia dar și de la alte întreprinderi și firme argeșene au protestat în centrul orașului Mioveni împotriva tergiversării lucrărilor de construire.
Cum revizuirea Studiului de Fezabilitate este programată a fi încheiată ”până la 15 decembrie 2016”, abia în anul 2017 va fi lansată licitația pentru constructor, astfel că lucrările vor începe în 2018.
Potrivit unui document al Ministerului Fondurilor Europene (MFE), segmentul de autostradă Sibiu – Pitești va costa 1,67 miliarde euro şi va primi finanțare din Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM).
Semnarea contractului de finanțare este estimată să se întâmple abia în trimestrul 3 al anului 2017. Data planificată pentru începerea implementării este trimestru 4 din 2017 iar în prima parte a anului 2018 este de așteptat să fie semnate primele contracte de lucrări.
Revizuirea SF, de aproape 9 milioane euro
Vechiul Studiu de Fezabilitate întocmit în anul 2008 a fost aruncat la gunoi de CNADNR şi scos la licitaţie un altul. Tertipul se numeşte “revizuire” şi a costat peste 8,7 milioane de euro, cu TVA.
Licitaţia a fost lansată în vara lui 2014 iar câştigătorul a fost anunţat în februarie 2015: Asocierea SPEA Ingegneria Europea SA Milano Italia Sucursala Bucuresti & Tecnic Consulting Engineering Romania SRL. Contractul a fost semnat în 15 iunie 2015.
În 8 februarie anul acesta, CNADNR a înfiinţat, prin dispoziţia noului director general Cătălin Homor, o Unitatea de Implementare a Studiului de Fezabilitate: Revizuire/Actualizare Studiu de Fezabilitate pentru „Autostrada Sibiu – Pitești”. Pentru “urgentare”.
Magda SEVERIN