CNADNR anunţă redeschiderea Centurii Ploieşti Vest şi trece la atacuri politice

Începând de vineri, 15 noiembrie, Centura Ploieşti Vest este redeschisă circulaţiei rutiere la capacitate maximă, fără sectoare cu întreruperi sau lucrări la partea carosabilă, informează CNADNR, într-un comunicat remis redacţiei. Despre o altă centură care transformă în coşmar traficul în zona de vest a ţării şi care, închisă din 18 mai a.c. pentru 60 de zile, se află la a 3-a amânare, până la mijlocul lui decembrie, Centura Caransebeş, CNADNR nu aduce o veste la fel de bună.

Însă, pentru prima dată în istoria acestei instituţii finanţate din bani publici, într-un comunicat remis mass-media se aduc acuzaţii politice extrem de grave:

„Lucrarea de lărgire la 4 benzi a şoselei centurii Ploieşti Vest a fost inaugurată cu mare fast de fostul premier Emil Boc în august 2010, deşi prezenta defecte majore de execuţie. Această construcţie a fost executată la acea vreme de firma (nu se face cunoscut numele firmei, n.r.) lui Costel Căşuneanu, client de casă al Partidului Democrat Liberal (PDL)”, precizează CNADNR, instituţie condusă de directorul general Narcis Neaga şi aflată în subordinea ministrului delegat al Marilor Proiecte, Dan Şova. Niciunul dintre ei nu semnează comunicatul.

“Din cauza erorilor de execuţie, la un an de la inaugurare, Centura a fost închisă pentru remedierea acestora”, precizează CNADNR, fără a face publică nici data la care a fost inaugurată centura, nici când a fost închisă pentru reparaţii.

Ştim numai că, aflat recent în inspecţie pe şantier (4 octombrie), premierul Victor Ponta i-a certat pe constructori că nu termină mai repede lucrările.  Pe Centura de Vest a Ploieştiului s-a circulat timp de 5 luni pe o  singură bandă pe sens, iar finalizarea reparaţiilor la pasaje era estimată iniţial de CNADNR la sfârşitul lunii octombrie.

„Am vrut să aflu ce se întâmplă. Cele două poduri, zice constructorul, pe 10 octombrie se va putea circula, deci weekendul viitor, iar ăsta e gata pe 15 noiembrie”, a spus Victor Ponta.

ponta centura ploiesti

Iată întreg dialogul purtat de premier cu constructorii şi cu jurnaliştii, dialog postat pe site-ul Guvernului:

“Victor Ponta: Ce nu aveți, ce vă mai  trebuie la podul ăsta?

Constructor: Eu sunt în termen, până la jumătatea lunii noiembrie, se dă drumul la circulație. Cel mai devreme 15 noiembrie.

Victor Ponta: Și celelalte două?

Constructor: Sunt asfaltate, suntem la stadiul de montare parapeți pentru siguranța circulației.

Victor Ponta: Și când le dați drumul?

Constructor: Săptămâna viitoare, vinerea viitoare.

Victor Ponta: Aveți bani, aveți materiale, aveți tot, da? Deci rămâne 15 noiembrie. Mă întorc aici.

(…)

Reporter: Este vineri seara, uitați coada de mașini…

Victor Ponta: De aceea am venit aici. Și eu folosesc acest drum, așa cum îl folosesc mii și zeci de mii de bucureșteni, și am vrut să aflu exact ce se întâmplă. Cele două poduri – veniți aici să vă vadă țara – spune constructorul, pe 10 octombrie se poate circula, iar acesta este gata pe 15 noiembrie; mă gândesc că toți oamenii aceștia care trec ca și mine pe aici se întreabă când este gata. Deci atunci este gata. (…)

Finalizarea Autostrăzii Bucureşti-Ploieşti, la Sfântu’ Aşteaptă

Reporter: Mai sunt 6 km din Autostrada București-Ploiești. Când dați bani și pentru finalizarea ei?

Victor Ponta: Atunci îi dăm pentru cei 6 km. Nu vreți să dăm întâi drumul aici, că trec nu știu câte sute de mii de mașini în fiecare zi? Hai să terminăm întâi aici. Uitați-vă și în alte locuri, nu-i problemă de bani. Problema este că nimeni nu poate face într-o zi, sunt niște procese tehnologice…

Reporter: Dați ceva la rectificare pentru autostrada București-Ploiești, mai sunt 6 km?

Victor Ponta: pentru ce anume? Vorbiți de parcă aș avea eu niște bani și nu aș vrea să-i dau.

Reporter: Dați din bugetul statului la rectificare?

Victor Ponta: Bugetul statului este bugetul dumneavoastră să știți, cât plătiți dumneavoastră taxe, ca să nu mai deschid subiectul/…/. Deci cu taxele, cât plătesc cei care plătesc taxele, atât este bugetul țării, deocamdată pentru aceste două probleme, aceste trei poduri, am vrut să mă asigur, sunt bani, se va da drumul la ele; celelalte, pe măsură ce le avem… pe domnul președinte și pe domnul Neaga? Anul acesta semnăm Comarnic-Brașov?

Dl Neaga: Dab

Victor Ponta: Bine, atunci să vedem!”.

2 ani de reparaţii

“Prima parte a lucrărilor de reabilitare a fost finalizată în a doua jumătate a anului 2012, iar în data de 27.05.2013 au fost demarate lucrările de reparaţii la 3 din cele mai importante pasaje: Pasaj pe Centura Ploieşti Vest (DN 1) km. 9+004 la Ploieşti; Pasaj pe Centura Ploieşti Vest (DN 1) km. 10+305 peste DN 72; Pasaj pe Centura Ploieşti Vest (DN 1) km. 10+604 la Ploieşti, acestea fiind finalizate în prezent”, mai arată CNADNR.

Reprezentanţii companiei nu precizează alte câteva lucruri elementare pentru contribuabilul de rând: cât au costat reparaţiile şi ce firmă le-a executat, având în vedere că s-a lucrat pe parcursul a doi ani – tot anul 2012 şi aproape 11 luni din 2013.

Am aflat noi: reabilitatea celor 3 pasaje a costat bugetul de stat 1,5 milioane de euro. Banii se adaugă celor 2,7 milioane de euro cheltuite în 2010 pentru lărgirea de la 2 la 4 benzi a Centurii Ploieştiului.

Inaugurarea “cu mare fast”

Iar inaugurarea “cu mare fast” din 23 august 2010 a fost, de fapt, o vizită pe şantier a ministrului de atunci Radu Berceanu, la deschiderea a doar 2 pasaje noi de pe Centura Ploiesti Vest, moment la care a anunţat că toate lucrările vor fi finalizate în noiembrie 2011.

Berceanu spunea atunci că unul dintre pasaje a costat 10,28 milioane lei, iar celalalt 956.872 lei. Întrebat de jurnalişti de ce au durat atât de mult lucrările la cele doua poduri, Berceanu a răspuns că “lucrarea a fost destul de dificilă, pentru că în zonă există 16 linii de cale ferată, si a trebuit să se ţină cont şi de traficul pe calea ferată”.

Emil Boc nu a inaugurat “cu mare fast” Centura Ploieşti Vest, dar a amintit despre ea în 20 octombrie 2011, la inaugurarea şantierului unei lucrări despre care nu mai vrea să-şi amintească niciodată: Lotul 1 al Autostrăzii Nădlac-Arad, încredinţat prin licitaţie firmei Romstrade, al cărei patron, Nelu Iordache, se află după gratii pentru deturnare de fonduri europene primite pentru această lucrare.

La acea dată, e drept, Emil Boc se lăuda cu 90 de km de autostradă, în care, pe lângă cei 52 din Autostrada Transilvania, a adăugat toate porţiunile din centurile oraşelor, construite în regim de autostradă: câte 13 km la Timişoara şi Ploieşti, 20 km la Bucureşti pe Chitila-Voluntari etc..

Trebuie precizat însă că jumătate din Autostrada Nădlac-Arad este aproape gata (80%), însă contractul a fost reziliat în această vară, după ce constructorul Alpine Bau a intrat în insolvenţă, iar şantierul a fostpărăsit până la anul. Pentru finalizarea lucrărilor trebuie organizată o altă licitaţie.

Magda SEVERIN

Foto: Victor Ponta în inspecţie pe santierul Centurii Ploieşti Vest, în 4 octombrie

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.