Armata nu a ajutat decât în zilele de 26 şi 29 ianuarie la deszăpezirea drumurilor naţionale şi autostrăzilor, când a deblocat numai 3 dintre ele – A1, A2 şi DN 22 în localitatea Tariverde -, susţine CNADNR într-un comunicat transmis redacţiei şi care se doreşte un drept la replică dat preşedintelui Traian Băsescu. Dan Şova, ministrul delegat al Marilor Proiecte şi în subordinea căruia se află CNADNR, nu a îndrăznit să semneze comunicatul, poate şi pentru faptul că informările MapN arată contrariul şi, astfel, şi-ar deranja colegul de partid, Mircea Duşa, din fruntea Armatei. În comunicat, CNADNR a confundat ziua de 25 ianuarie – când a ţinut captivi oameni în zeci de maşini pe A1 timp de 9 ore – cu data de 26 ianuarie. Apoi a calculat greşit numărul autovehiculelor deplasate controlat, în loc de 3.180 menţionând 2.180.
Despre faptul că Autostrada A2 Bucureşti-Constanţa a rămas închisă 8 zile, Autostrada A1 Bucureşti-Piteşti două zile şi Autostrada A3 Bucureşti-Ploieşti patru zile, iar alte zeci de drumuri naţionale au stat blocate timp de peste o săptămână – niciun cuvânt.
La fel şi despre faptul că şi astăzi sunt închise 3 drumuri naţionale iar 5 sunt interzise camioanelor.
Însă anunţul cel mai spectaculos al şefilor companiei de drumuri este că utilajele CNADNR au ajutat blindatele Armatei să ajungă unde au avut nevoie – adică la „deszăpezirea la lopată”, cum spunea premierul Victor Ponta aseară, susţinând că „militarii nu au deszăpezit, ei au salvat vieţi”, iar lui Băsescu “i-a fost necaz că a mers foarte bine deszăpezirea”.
Preşedintele Traian Băsescu a propus ca „Guvernul să constate neîndeplinirea contractelor de deszăpezire şi să dea Armatei şi Jandarmeriei banii nemeritaţi şi nemunciţi de firmele clientelare”. El a nominalizat nu numai CNADNR, ci şi consiliile judeţene (CJ), care au încheiat contracte pentru deszăpezirea drumurilor judeţene, dar le-au “destupat” militarii.
Dar iată ce a ţinut să precizeze CNADNR:
„Forţele MApN şi Jandarmeriei nu au intervenit decât în cazul în care au fost periclitate vieţi omeneşti şi a fost necesară salvarea acestora. De fiecare dată când a fost cazul, acţiunea a fost comună cu utilaje specializate ale CNADNR SA. Ajutorul soldaţilor şi al jandarmilor a constat din acţiunile de deszăpezire manuală a autovehiculelor care erau captive în zăpadă şi nu putea fi efectuată activitatea mecanizată de către CNADNR SA”.
Pe româneşte, Armata nu a intervenit cu utilaje de deszăpezire, ci numai la lopată, iar “activitatea mecanizată” a aparţinut exclusiv CNADNR.
Sunt enumerate apoi “acţiunile MApN şi Jandarmeriei alături de CNADNR SA pe reţeaua de drumuri naţionale şi autostrăzi”. Şefii companiei susţin că au exista numai trei intervenţii, în două zile (26 şi 29 ianuarie), de câte 4 ore, respectiv 6 ore:
„- În data de 26.01.2014, orele 17:00 – 21:00, Autostrada A1 – intervenţie pentru deblocarea autovehiculelor implicate în accidentul colectiv şi salvarea persoanelor din autovehicule;
– În data de 26.01.2014, orele 10:30 – 17:00, Autostrada A2 – intervenţie pentru deblocarea autovehiculelor implicate în accidentul colectiv şi salvarea persoanelor din autovehicule;
– În perioada 29.01.2014-30.01.2014, orele 20:00 – 02:00, DN 22, judeţul Tulcea, localitatea Tariverde – intervenţie pentru deblocarea autovehiculelor surprinse de căderile masive de zapadă şi pierdute în viscol”.
Mai mult, CNADNR susţine că a ajutat amfibiile militare să ajungă acolo unde era nevoie: „CNADNR SA a asigurat de câte ori a fost cazul şi i s-a solicitat însoţirea vehiculelor militare cu utilaje specializate de deszăpezire, pentru a facilita accesul acestora spre zonele blocate şi înzăpezite de căderile masive de zapadă”, se precizează în comunicat.
Informările MApN
Însă potrivit situaţiei actualizate a misiunilor executate de militari, publicată pe site-ul MapN, au avut loc intervenţii în mai multe zile pentru degajarea căilor rutiere.
Astfel, în 25 ianuarie, peste 30 de militari de la Brigada 1 Mecanizată Bucureşti au acţionat cu 3 autocamioane în zona localităţii Lehliu Gară pentru deblocarea autostrazii A2, iar alţi 40 de militari cu 3 transportoare amfibii blindate şi 2 autocamioane cu tracţiune integrală au intervenit la deblocarea autostrăzii A1. Totodată, peste 50 de militari şi 7 autospeciale s-au deplasat pe autostrăzile A1 şi A2 pentru a transporta alimente, ceai cald şi pături şoferilor traşi pe dreapta.
Amintim – ceea ce nu reuşeşte CNADNR – că sâmbătă, 25 ianuarie, când s-a interzis circulaţia pe A1, zeci de maşini au rămas captive în trafic între km 52-55, pe sensul spre Bucureşti, după un carambol cu 14 autoturisme şi un TIR. Atunci când oamenii au înţeles că sunt uitaţi de autorităţi iar zăpada le-a blocat portierele şi le-a ajuns la geamuri, au sunat la televiziuni.
Era singura lor speranţă după 6 ore, aşa cum s-a dovedit şi la accidentul aviatic cu medici. La presiunile mass-media au fost trimişi 40 de militari cu utilaje proprii. Pe autostradă rămăsese blocată şi ambulanţă cu răniţii din carambol. TAB-ul Armatei nu putea însă înainta pe lângă maşinile îngropate în zăpadă, astfel că singura soluţie a fost să oprească pe sensul opus, în dreptul Salvării, şi să preia peste parapeţi tărgile cu răniţi.
Pentru scoaterea din nămeţi a celorlalte maşini – rămase blocate de la ora 12.00 până la 20.00 – a fost nevoie ca utilajul Armatei să dărâme o porţiune din parapeţii aflaţi între sensurile de mers. Cei din ultima maşină au scăpat în jurul orei 21.00, după nouă ore de coşmar.
În 26 ianuarie, potrivit MApN, militarii au intervenit cu 31 de mijloace tehnice pentru deblocarea traficului pe tronsoane ale autostrăzilor A1 şi A2, dar şi pentru „degajarea zăpezii de pe drumurile judeţene şi naţionale în judeţele Vâlcea, Buzău, Prahova şi Brăila”, aşa cum relevă un comunicat al MApN.
Militarii de pe A2 au fost înlocuiţi în “tura a doua” de „29 de militari ai Batalionului 2 Infanterie, cu 4 mijloace tehnice, continuând acţiunile pentru deblocarea traficului rutier pe Autostrada A2”.
Totodată, “pentru zonele aflate sub Cod Roşu de ninsori şi viscol, MApN a suplimentat forţele din judeţele Buzău, Vrancea, Galaţi şi Brăila cu 1.107 militari şi 160 mijloace tehnice, în sprijinul cărora sunt pregătiţi alţi 360 militari şi 62 mijloace tehnice din judeţele Bacău, Prahova şi din municipiul Bucureşti”.
În 27 ianuarie militari din Batalionul 3 Geniu, Batalionul 280 Infanterie şi din Centrul de Instrucţie pentru Operaţii Speciale au intervenit pentru deblocarea drumurilor în zona municipiului Rm. Sărat, judeţul Buzău. (Alte efective de militari au deszăpezit, cu un autogreder şi o volă, mai multe drumuri judeţene).
În 29 ianuarie: în judeţul Brăila, la Făurei, şi în judeţul Buzău, pe DN 22 Râmnicu-Sărat – Brăila, au continuat misiunile de deszăpezire. (Totodată, în jud. Vâlcea, au continuat acţiunile de deszăpezire a DJ 678 pe sectoarele Budeşti-Galicea-Olanu-Drăgoeşti şi Galicea-Stoileşti).
În 30 ianuarie: “Pe DN 22, între Constanţa, Lumina şi Tariverde, continuă acţiunea de salvare a vieţilor persoanelor aflate în autovehiculele blocate pe şosea. În localităţile Vâlcele şi Brădeanu, din jud. Buzău, şi în municipiul Brăila, militarii transportă şi distribuie alimente persoanelor aflate în dificultate, iar la Boboc, jud. Buzău, continuă deszăpezirea locuinţelor populaţiei. Acţiunile de deszăpezire se desfăşoară, în prezent, în jud Buzău – în oraşele Buzău şi Râmnicu-Sărat, dar şi pe comunicaţia Râmnicu-Sărat – Brăila, în judeţul Brăila – în localităţile Făurei şi Scorţaru Nou, şi în judeţul Vâlcea – în localităţile Glăvile, Budeşti, Galicea, Olanu, Drăgoeşti şi Stoileşti. În zonele aflate încă sub coduri de avertizare meteorologică, Ministerul Apărării Naţionale dispune de peste 5.800 militari cu circa 930 de mijloace tehnice, iar în zonele adiacente de aproape 2.200 militari şi 270 de mijloace tehnice”, precizează MApN.
În 31 ianuarie se aflau în derulare 12 misiuni de intervenţie cu 286 militari şi 29 de mijloace tehnice. În afară de deszăpezirea la lopată a caselor şi a căilor de comunicaţie rutiere din localităţile Făurei, Ulmu, Cireşu, Batogu, Vulturu şi Ioneşti din jud. Brăila, „în jud. Buzău, 37 militari cu 9 mijloace tehnice din Centrul de Instrucţie pentru Operaţii Speciale, Batalionul 280 Infanterie, Batalionul 96 Geniu şi Brigada de Informaţii Militare acţionează pentru deblocarea comunicaţiei Râmnicu-Sărat – Vâlcele, pe DN 22 Râmnicu-Sărat – Brăila şi în localităţile Buzău şi Brădeanu”.
A2 deschisă integral după 8 zile
Conducerea CNADNR nu îşi aminteşte că A2 a fost deschisă integral traficului abia după 8 zile şi nici că militarii au deszăpezit tronsoane din DN 22 şi în 31 ianuarie. Doar arată că că “ninsoarea şi viscolul pe autostrada A2 Bucureşti – Constanţa au continuat şi în data de 31.01.2014 de la ora 13:00, până în data de 01.02.2014, ora 07:00” şi că “de-a lungul A2 există 5 Centre de Întreţinere şi Coordonare, în care au lucrat 85 de utilaje specifice”.
“Cu toate acestea, CNADNR SA a suplimentat imediat numărul de utilaje pe autostrada A2, pe sectorul de drum dintre Lehliu şi Feteşti, cu 7 utilaje de pe raza teritorială a DRDP Bucureşti şi cu alte 15 utilaje de pe raza teritorială a DRDP Constanţa”, se adaugă în comunicat.
Variante alternative
CNADNR mai arată că “în toată această perioadă şi chiar în timpul viscolului, CNADNR SA a asigurat variante alternative de circulaţie spre Constanţa pe reţeaua de drumuri naţionale, atât în sistem de circulaţie controlată în colaborare cu Poliţia Rutieră, cât şi în sistem de circulaţie liberă după curăţarea părţii carosabile de zapadă şi gheaţă”.
“Variantele asigurate au fost pe relaţia Bucureşti – Urziceni – Slobozia- Hârşova – Constanţa, respectiv Bucureşti – Fundulea – Lehliu (DN3) – Drajna – Feteşti (DN3A), Feteşti – Cernavodă (A2), Cernavodă – Constanţa (A2). Este de semnalat faptul că pe anumite sectoare ale A2 (Lehliu – Drajna) grosimea stratului de zapadă troienit’ă a fost între 1,5 şi 2,5 metri, îngreunând operaţiunile de deszăpezire”, se precizează în comunicat.
Şefii CNADNR comunică apoi o informaţie eronată: “În perioada 29.01.2014 – 31.01.2014 s-a asigurat deplasarea unui număr de 2.180 de autovehicule, prin metoda de Management de Trafic Controlat”. Cifra exactă este de 3.180, ce însumează maşinile escortate în trei zile: 960 de maşini miercuri, 29 ianuarie, 1.530 de maşini joi, 30 ianuarie, şi 690 vineri, 31 ianuarie.
Utilaje fără număr
“Referitor la afirmaţia Preşedintelui României conform căreia: „Deszăpezirea s-a făcut de oamenii aceştia prin lungi comandamente la televizor, penibile de multe ori, care au avut un singur rol: să acopere faptul că nu existau utilaje de intervenţie”, CNADNR SA precizează:
Pe reţeaua de autostrăzi şi DN-uri CNADNR-SA are pregătite pentru activitatea de deszăpezire un număr de 603 utilaje proprii şi un număr de 2.133 utilaje închiriate, care sunt dispuse în cele 366 de districte şi puncte de sprijin. Totalul utilajelor pregătite de intervenţie este de 2.736 de utilaje specializate, acestea fiind deservite de un număr de 8.400 de persoane”, se mai arată în comunicat.
Iată şi structura lor:
– utilaj funcţional tip Unimog cu lamă/plug şi răspânditor de material antiderapant;
– autofreză;
– buldoexcavator;
– încărcător frontal
– autoremorcher
– autoutilitară pentru informare
– autogreder
– tractoare cu lamă de minim 250 cp.
Despre numărul utilajelor de deszăpezire contractate de CNADNR aflăm numai lucruri frumoase: “Toate cele 2.042 utilaje închiriate sunt asigurate prin 50 de contracte de prestări servicii de întreţinere a drumurilor pe timp de iarnă, iar în afara acestora, în alte 2 secţii de drumuri naţionale unde nu au existat ofertanţi s-au încheiat 39 de contracte pentru închirierea a 91 de utilaje”.
Puţine sunt însă firmele care deţin utilaje speciale pentru deszăpezire. Majoritatea contractorilor sunt firme de construcţii care ataşează o lamă unui camion şi – gata utilajul!
CNADNR arată şi de ce a încheiat nenumărate contracte prin încredinţare directă: „Pentru asigurarea utilajelor necesare pentru deszăpezire, CNADNR SA a organizat proceduri de achiziţie publică desfăşurate în baza OG nr. 34, care au stabilit firmele care asigură serviciile de deszăpezire. Încă din data de 01.11.2013, acestea au fost postate pe site-ul propriu al CNADNR SA, pentru o transparenţă totală. Menţionăm că procedurile de achiziţie au fost demarate încă din luna 01.06.2013, dar din cauza interesului scăzut al firmelor de deszăpezire, procedurile au fost repetate la unele loturi chiar şi de 5 ori până la încheierea unor contracte”.
Amintim că ministrul Dan Şova a lipsit în toată perioada de viscol şi ninsori şi a apărut în 31 ianuarie, când nu mai exista nicio avertizare meteo. A ochit repede judeţul Călăraşi, unde nu mai exista niciun drum închis şi s-a dus repede într-o vizită de lucru.
A dat însă şi o veste mincinoasă: „Tronsonul Lehliu-Drajna al autostrăzii A2 va fi eliberat astăzil până la ora 18.00”. Minunea s-a întâmplat însă abia după două zile, la 8 zile de la închiderea circulaţie). Iar restricţiile de viteză (50 km/h) persistă şi acum.
Magda SEVERIN