CNADNR se suceşte: deszăpezirea a costat 1.588 euro/km, nu 3.000

După ce a anunţat ieri că deszăpezirea a costat aproape 3.000 euro/km în iarna trecută, CNADNR revine astăzi cu un comunicat în care taie jumătate din sumă. „Urmare a materialelor apărute in mass media în ultimele zile, compania face public costul efectiv plătit pentru deszăpezirea unui kilometru de drum din întreaga reţea naţională rutieră (aproximativ 17.600 km.) în toate cele 4 luni de iarnă 2012 – 2013”, se precizează în documentul remis redacţiei. Din ce am citit sună mai mult a justificare în faţa firmelor de deszăpezire, care – aflăm acum – că nu au primit, de fapt, decât un pic peste jumătate (28 mil euro) din suma totală alocată serviciului de iarnă. Diferenţa de 20 mil euro a fost cheltuită de CNADNR, prin direcţiile regionale.

Astfel, pentru iarna 2012 – 2013, bugetul total alocat pentru activitatea de deszăpezire a fost de 47.595.632 euro, şi nu 209.420.781 lei, cât anunţase ieri CNADNR, dar care înseamnă acelaşi lucru. De altfel, toate sumele (mai puţin costul sării cumpărate pentru această iarnă, al cărei preţ este pus strategic, fără TVA) sunt calculate în euro în comunicatul de astăzi, întitulat “1.588 euro/km, costul real al deszăpezirii”.

Din această sumă, plăţile efective către firmele contractante au însumat 27.960.126 euro, precizează CNADNR.

Iar numărul kilometrilor de drum naţional şi autostradă a crescut de la 16.200 la 17.600 km.

16,7 mil euro aprovizionarea şi deszăpezirea cu utilajele proprii 

“Aprovizionarea şi transportul materialelor necesare până la bazele de deszăpezire (150.000 tone nisip şi 244.000 tone sare) a costat 13.905.76 euro, iar cheltuielile pentru deszapezirea cu autoutilaje proprii (reparaţii, piese de schimb, carburanţi, lubrefianţi, anvelope, acumulatori etc.) au fost de 2.692.251 euro”, mai precizează reprezentanţii companiei.

3 mil euro pentru montarea parazăpezilor, informări operative şi “punerea în ordine a drumurilor”

CNADNR continuă defalcarea sumelor: “Alte cheltuieli privind activitatea de iarna pentru circa 400 locaţii: DRDP, SDN si baze de deszapezire, puncte de sprijin (utilitati, combustibil pentru încălzire, informări operative etc.) au fost în valoare de 1.324.503 euro. Aprovizionarea şi montarea/demontare panouri parazăpezi a costat 828.836 euro, iar punerea în ordine a drumurilor, precum şi repararea degradărilor cu mixtură stocabilă a însumat 884.151 euro”.

Sare de 22,5 mil euro în această iarnă

„Precizăm că sarea folosită ca material antiderapant în perioada de iarnă 2013 – 2014 a fost achiziţionată, exclusiv de la Compania Naţionala a Sării, CNADNR încheind cu SALROM un contract în valoare de aproximativ 80 milioane lei (fără TVA) pentru asigurarea stocului necesar, realizându-se astfel şi un beneficiu economic important pentru o companie românească”, mai spun cei de la CNADNR.

Nu este nicio noutate, un anunţ similar fiind făcut de ministrul Dan Şova încă din 31 octombrie. Cu TVA, suma achitată pentru sare ajunge la 99,2 milioane lei.

Transformând în euro, sarea cumpărată pentru această iarnă costă 22,5 milioane euro, sumă enormă faţă de iarna trecută, când 14 milioane euro a costat şi sarea, şi nisipul. şi transportul lor până la bazele de deszăpezire.

Costul deszăpezirii din această iarnă, la secret 

Totuşi, după ce a admonestat jurnaliştii pentru calculul făcut în baza costurilor licitate pentru serviciul de deszăpezire din iarna care va veni, CNADNR nu ne spune cât va plăti pentru kilometrul deszăpezit. Măcar estimativ, dacă tot respinge vehement suma de 5.370 de euro ce rezultă din totalul de 765 milioane de lei pus la bătaie la licitaţia din 26 iulie.

Dacă scădem din aceşti bani suma alocată achiziţiei de sare – 99,2 mil lei cu TVA – rezultă 664,8 mil. lei. Nu ştim însă dacă cei 756 mil lei vor fi împărţiţi cu adevărat pentru două ierni, aşa cum – în mod ciudat – licitaţia a fost lansată (pentru următoarele două ierni, 2013-2015). Despre acest lucru conducerea CNADNR nu prea vorbeşte. În schimb, atât directorul general Narcis Neaga, cât şi ministrul Dan Şova “ameninţă” că în primăvara viitoare vor face licitaţie internaţională pentru iarna 2014-2015. Ce să înţelegem?

Metehne vechi

În plus, rămâne un mister de ce nu au lansat licitaţie internaţională încă din primăvara aceasta, dacă tot au criticat faptul că licitaţia din 2012 a fost preluată de la fosta guvernare şi s-au lungit cu ea până în decembrie. Este neadevărat: licitaţia a fost lansată în 14 august, cea a fostei guvernări fiind publicată pe SEAP la mijlocul lui februarie şi anulată după ce USL a preluat guvernarea. Precizăm însă că şi în timpul guvernării PDL licitaţia fusese lansată pentru 2 ani (2012-2014).

Totodată, amintim că iarna grea care a blocat drumurile timp de mai bine de 3 săptămâni în ianuarie-februarie 2012 a fost un prilej pentru proaspăt numitul ministru al Transporturilor, Alexandru Nazare, să ceară Corpului de control al premierului Ungureanu verificarea tuturor contractelor de deszăpezire din 2008-2011, de parcă nu tot din PDL fuseseră antecesorii săi, Radu Berceanu şi Anca Boagiu.

Mai amintim că anul trecut, ministrul de atunci al Transporturilor, Ovidiu Silaghi, încă mai negocia cu firmele de deszăpezire la începutul lui noiembrie, dar se lăuda că a redus preţurile cu 30%. În 20 decembrie au fost desecretizate contractele de deszăpezire, după intervenţia deplorabilă din judeţul Botoşani, dar şi cea a operatorului ales pentru Autostrada Arad-Timişoara.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.