La sfârșitul iernii, CNADNR a intrat în posesia primelor 3 utilaje de deszăpezire achiziționate la licitația din octombrie, din totalul de 100 de autofreze – 31 de capacitate mare (5.000 t zapadă/h) și 69 de capacitate medie (3.500 t zapadă/h) – și 7 vehicule speciale de intervenție (șenilate) pe care le va primi îână la sfârșitul anului. În afară de această achiziție de 34 milioane de euro, compania mai are „pe țeavă” o licitație de 50 milioane euro, în același scop.
Primele utilaje primite vor fi trimise către Autostrada Soarelui, la Lehliu, și la Transalpina.
Potrivit CNADNR, valoarea estimată la momentul demarării procedurii de licitație a fost de 180.090.000 lei (fără TVA), astfel:
69.750.000 lei (fara TVA) pentru 31 de freze de capacitate mare
102.465.000 lei (fara TVA) pentru 69 freze de capacitate medie
7.875.000 lei (fara TVA ) pentru 7 vehicule speciale de intervenție.
După evaluarea ofertelor, în 24 octombrie 2014, s-au încheiat contractele pentru toate aceste utilaje cu o valoare de 118.230.973 milioane lei fără TVA „pentru achiziţionarea a 100 autofreze de curăţat zăpada, din care: 69 bucăţi de capacitate medie (3.500 tone zăpadă/h) şi 31 bucăţi de mare capacitate (5.000 tone zăpadă/h) şi 7 vehicule echipate pentru intervenţii speciale pe timp de iarnă (vehicule care permit deplasarea rapidă în ciuda blocajelor cauzate de viscol, în vederea acordării de ajutor, inclusiv medical, persoanelor blocate în propriile vehicule), care urmează a fi livrate în perioada februarie – octombrie 2015”, precizează CNADNR, în comunicatul remis redacției.
Autofrezele sunt livrate de compania italiana Fresia, iar vehiculele speciale de firma Grădinariu Import Export din Bucureşti.
Investiţia este cofinanţată cu fonduri europene.
“Achiziționarea acestor utilaje reprezintă un prim pas pentru retehnologizarea companiei. Până la sfârșitul anului, CNADNR va avea în dotare 100 de freze și 7 vehicule special de intervenție, achiziționate cu fonduri europene FEDR. Acest proces de retehnologizare, început încă de anul trecut, face parte din strategia de management a CNADNR pentru perioada 2015-2020, strategie pe care o finalizăm în prezent și pe care o vom prezenta în luna martie”, anunță Narcis Neaga, directorul general al CNADNR.
Programul livrării utilajelor:
– 12 autofreze în februarie
– 24 autofreze în aprilie
– 26 autofreze în iunie
– 38 autofreze în octombrie
– 1 șenilată în februarie
– 2 șenilate în aprilie
– 2 șenilate în iunie
– 2 șenilate în octombrie
Potrivit CNADNR, față de cele 86 de autofreze din dotare, marca ZIL și URAL, de producție sovietică, cu vârste cuprinse între 30 și 50 de ani, noile autofreze au următoarele avantaje:
– capacitatea de deszăpezire 3500-5000 t zăpadă/h față de 1200 t zăpadă/h
– consumul de carburant 20-25 l/h față de 60-80 l/h
– norma de poluare EURO 6 față de NON EURO
– fiabilitatea în exploatare, autofrezele ZIL și URAL se defectează frecvent, piesele de schimb se procură foarte greu
– viteza de deplasare la locul intervenției net superioară 60 km/h față de 30 km/h.
Detalii tehnice
Autofrezele de capacitate mare: 5.000 t zăpadă/h:
– motor: Diesel Iveco, 4 timpi, racire cu apa;
– puterea: 554 CP (407 KW);
– nivel de emisii poluante: STAGE IV;
– tracțiune: integrala pe toate rotile;
– sistem de direcție: servoasistat hidrostatic, pe toate roțile, cu comanda selectivă față/spate/toate roțile;
– capacitate de curățare zapadă: 5000 tone/ora;
– lățime de curățare: 2500 mm;
– înălțimea maximă de curățare la o trecere: 1580 mm;
– distanța maximă de aruncare a zăpezii: 35 m;
– viteza maximă de deplasare: 60 km/h;
– echipare cu sistem de monitorizare prin GPS și software specializat;
Autofrezele de 3.500 t zăpadă/h:
– motor: Diesel Iveco, 4 timpi, răcire cu apă;
– putere: 409 CP (305 KW);
– nivel de emisii poluante: STAGE IV;
– tracțiune: integrală pe toate roțile;
– sistem de direcție: servoasistat hidrostatic, pe toate roțile, cu comandă selectivă față/spate/toate roțile;
– capacitate de curățare zăpadă: 3500 tone/ora;
– lățime de curățare: 2500 mm;
– înălțimea maximă de curățare la o trecere: 1580 mm;
– distanța maximă de aruncare a zăpezii: 35 m;
– viteza maximă de deplasare: 60 km/h;
– echipare cu sistem de monitorizare prin GPS și software specializat
Vehiculele speciale de intervenție:
– motor: Diesel Mercedes, 5 cilindri;
– puterea: 163 CP (120 KW);
– consum de carburant: 9 l/h;
– nivel de emisii poluante: Euro 3;
– viteza maximă de deplasare: 60 km/h;
– șenile din material cauciucat: 4 senile cu lățime șenilă de 620 mm;
– sistem de direcție: hidrostatic articulat;
– caroseria: este etanșă (permite plutirea pe apă), total amfibie;
– capacitate totală transport persoane: 16 locuri;
– sisteme de vizualizare și detecție termic și în infraroșu, pe o adâncime de 5 m în zapadă și pe o rază de 300 m;
– echipată cu echipamente medicale pentru intervenții de urgență.
Altă licitație ”pe țeavă”
CNADNR are deja pregătit un nou proiect, de 50 milioane euro, pentru achiziţia (cofinanţată tot din bani europeni) de utilaje pentru iarnă: ”Vor fi autobasculante, încărcătoare şi alte asemenea„, a anunțat Florea Dascălu, şeful Direcţiei de Întreţinere Drumuri Nationale şi Autostrăzi din cadrul CNADNR.
“La această oră facem deszăpezire 20% cu utilaje proprii şi 80% cu utilaje închiriate. Cu această flotă de 100 de autofreze, vom diminua, undeva la 60%, procentul de lucrări executate de firmele private”, a precizat el. (M.S.)