Iveco pune accent pe vehiculele alimentate cu gaz natural comprimat, CNG, considerand ca acestea ar putea fi o solutie si pentru piata din Romania, iar o prima livrare urmeaza sa aiba loc in aceasta primavara.
Producatorul italian ofera o gama completa de vehicule cu propulsor de tip CNG – minibusuri, vehicule urbane si interurbane, precum si pentru segmentul turistic. Vedeta acestei game este, fara indoiala, modelul Daily, desemnat International Van of the Year 2015. Continuam, pe linie ascendenta, cu modelul Urbanway, dedicat transportului urban, care a putut fi vazut in premiera in Romania cu ocazia Romanian Passenger Transport Company of the Year 2015, apoi Crossway, care este vehicul interurban, dar exista si o varianta cu podea coborata pentru aplicatii in zonele suburbane.
Urbanway, premiera in tara noastra
Discutam de un vehicul complet nou, dar care mosteneste 20% din abilitatile vechiului Citelis. Motorizarea CNG a acestui model este de tip Cursor 8, cu o putere de 290 sau 330 CP si cu un cuplu maxim de 1.100 respectiv 1.300 Nm. Avantajele acestui tip de motor se vad si asupra mediului inconjurator, emisiile fiind foarte mici, sub EURO 6. Capacitatea rezervoarelor variaza intre 1.260 si 1.550 kg, in functie de varianta aleasa, iar consumul intre 37 si 55 kg/100 km. Ca si autonomie, aceasta poate varia de la 350 pana la 450 km. Per total, in cazul unui model CNG fata de unul diesel, economia anuala numai din carburant este de 35%.
„Cel mai cel” minibus, in varianta CNG
Iveco Daily, recent decorat cu titlul International Van of the Year 2015, este un produs proaspat, dar cu o istorie bogata in spate, care se aliniaza trendului actual. In varianta furgon de pana la 6,5 t, poate avea intre 19 si 22 de locuri, cu doua tipuri de inaltime, putand fi comandat si cu tonaj de 4, 5 sau 6 t. Daily sasiu de 7,5 t vine pregatit pentru carosare, avand omologarea M3. Sunt si aici mai multe versiuni, putand fi livrat cu sau fara cabina, sau fara accesorii. Motorizarea ce echipeaza aceasta versiune CNG are o capacitate cilindrica de 2.998 cmc, dezvolta o putere de 136 CP iar cuplul oferit ajunge la 350 Nm. Capacitatea de incarcare a rezervoarelor este de 246 kg, dar poate fi suplimentata prin montarea a doua rezervoare aditionale, pana la 406 kg, autonomia crescand de la 265-280 la aproximativ 420-450 km, la un consum estimat de 14,5 kg/100 km. Pe sasiul 70C, daca se face o comparatie pe costuri intre motorizarea diesel si cea CNG, aceasta din urma aduce economii de 35-40%. Carosarile sunt si ele de mai multe tipuri, clientii putand opta pentru o multitudine de variante, printre care amintim modelul Low Floor, care ofera o capacitate de 37 de locuri in total, 14+2 locuri pe scaune, 20 in picioare, la care se adauga postul de conducere, sau SubUrban si City Low Entry, cu 35-38 de locuri, dintre care 31+ soferul sunt pe scaune, respectiv 22+ soferul.
Iveco Daily CNG – costuri reduse cu 35-40% fata de varianta diesel.
Alexandru STOIAN
alexandru.stoian@ziuacargo.ro