Confederatia Nationala Rutiera (CNR) trage un semnal de alarma foarte serios cu privire la extinderea din ce in ce mai rapida a termenelor de plata practicate atat intre agentii economici, cat si in relatiile economice dintre stat si mediul privat. Pe fondul unei lipse totale de incredere intre toti factorii economici din zona industriilor, serviciilor si comertului, asistam in ultimii ani la o extindere de neinteles a termenelor de plata practicate in relatiile comerciale. Daca in 2007 era considerat ca fiind nejustificat un termen de platade 45 de zile, in momentul de fata presiunea exercitata in special asupra productiei, inclusiv de materii prime, respectiv serviciilor, cum sunt transportul rutier de marfuri, se manifesta prin atingerea unor termene de plata ce au ajuns sa depaseasca contractual chiar si 90 de zile de la data emiterii facturii. Acest fenomen are efect de domino asupra intregii economii si a fost promovat in zona economica romaneasca in principal de catre companiile multinationale, atentioneaza CNR.
“Pentru a furniza un exemplu concret, putem vorbi despre prestarea serviciilor de transport rutier de catre o firma romaneasca in favoarea unei companii de profil din zona productiei de bauturi racoritoare ce detine o mare cota de piata din Romania. Clientul multinationala forteaza transportatorul sa accepte un termen de plata de 90 de zile, cunoscand ca acesta din urma are nevoie de incarcari pentru a-si acoperi costul/kilometru. Transportatorul insa are numai 30 de zile la dispozitie sa isi plateasca carburantul, ceea ce inseamna ca timp de 90 de zile va trebui sa finanteze atat platile catre furnizori, alimentarile cu carburanti cat si salariile, impozitele, respectiv TVA-ul”, exemplifica CNR.
“Evident ca, in acest context, toate platile de care nu depinde in mod direct, efectuarea unui transport, vor fi amanate si vor atrage la randul lor penalitati. Furnizorii transportatorului, bugetul de stat, chiar si salariatii acestuia sunt afectati de incasarile la termene de plata indelungata ce elimina cash flow-ul si conduc catre subfinantare”, continua explicatia reprezentantii confederatiei patronale.
Cum ar prinde viata economia
“Solutia pe care Confederatia Nationala Rutiera o propune Guvernului, Ministerului de Finante si Ministerului Economiei este aceea prin care termenele de plata, inclusiv contractuale pentru orice tip de plati, sa fie limitat la maxim 30 de zile. Daca aceasta masura s-ar aplica, intreaga economie ar prinde viata, finantarea afacerilor ar fi si mai lejera, falimentele ar fi evitate iar bugetul de stat si lupta cu evaziunea fiscala ar avea enorm de castigat. Tendinta impamantenita in ultimii 5 ani in Romania, de a utiliza termene de plata lungi, nu a facut altceva decat sa incurajeze frauda si evaziunea fiscala, ajuntandu-i pe cei ce schimba firmele precum sosetele, lasand in urma lor pagube uriase”, precizeaza CNR, intr-un comunicat remis redactiei.
Stabilizarea macar pe termen scurt a activitatilor economice
“In contextul in care plata TVA-ului la incasare nu este acceptata ca solutie, aplicarea masurii propuse de noi poate ajuta rapid la stabilizarea macar pe termen scurt a activitatilor economice”, conchid cei de la CNR.
Confederatia Nationala Rutiera (CNR) este cea mai noua structura patronala din domeniul transporturilor rutiere de marfuri si de persoane si are in componenta peste 36 de structuri asociative din Federatia Operatorilor Romani de Transport (FORT), respectiv Federatia Transportatorilor Europa (FTE).
CNR reprezinta interesele unui numar de peste 7.500 persoane juridice ce activeaza in domeniile: transporturi rutiere de marfuri si de pasageri, transporturi rutiere in regim de taxi si inchiriere, scoli de soferi si centre de pregatire profesionala din intreaga tara si este organismul cel mai activ din punct de vedere al implicarii in problemele curente ale breslei. (M.S.)