CNR: Codul fiscal trebuie sa elimine termenele de plata de peste 30 de zile

Confederatia Nationala Rutiera (CNR) trage un semnal de alarma “foarte serios’ cu privire la “extinderea din ce in ce mai rapida a termenelor de plata practicate atat intre agentii economici cat si in relatiile economice dintre stat si mediul privat”. Augustin Hagiu, lidetul confederatiei, atentioneaza ca “pe fondul unei lipse totale de incredere intre toti factorii economici din zona industriilor, serviciilor si comertului, asistam in ultimii ani la o extindere de neinteles a termenelor de plata practicate in relatiile comerciale”. CNR ofera o solutie Guvernului, Ministerului de Finante si Ministerului Economiei: limitarea la maxim 30 de zile a termenelor de plata, inclusiv contractuale, pentru orice tip de plati.

“Daca in 2007, termenul de plata de 45 de zile era considerat ca fiind nejustificat, in momentul de fata presiunea exercitata in special asupra productiei inclusiv de materii prime, respectiv serviciilor – cum este transportul rutier de marfuri -, se manifesta prin atingerea unor termene de plata ce au ajuns sa depaseasca contractual chiar si 90 de zile de la data emiterii facturii. Acest fenomen are efect de domino asupra intregii economii, si a fost promovat in zona economica romaneasca in principal de catre companiile multinationale”, sustine Hagiu, intr-un comunicat remis redactiei.

Liderul CNR exemplifica printr-un caz concret: prestarea serviciilor de transport rutier de catre o firma romaneasca in favoarea unei companii de profil din zona productiei de bauturi racoritoare ce detine o mare cota de piata din Romania.

“Clientul multinationala forteaza transportatorul sa accepte un termen de plata de 90 de zile, cunoscand ca acesta din urma are nevoie de incarcari pentru a-si acoperi costul/kilometru. Transportatorul are insa numai 30 de zile la dispozitie sa isi plateasca carburantul, ceea ce inseamna ca, timp de 90 de zile, va trebui sa finanteze atat platile catre furnizori si alimentarile cu carburanti, cat si salariile, impozitele, respectiv TVA-ul. Evident ca, in acest context, toate platile de care nu depinde in mod direct, efectuarea unui transport vor fi amanate si vor atrage la randul lor penalitati”, atrage atentia Augustin Hagiu.

Furnizorii transportatorului, bugetul de stat, chiar si salariatii acestuia sunt afectati de incasarile la termene de plata indelungata ce elimina cash flow-ul si conduc catre subfinantare, insista el.

Solutia CNR catre Guvernul Ponta

Confederatia Nationala Rutiera propune o solutie Guvernului, Ministerului de Finante si Ministerului Economiei: termenele de plata, inclusiv contractuale pentru orice tip de plati, sa fie limitat la maxim 30 de zile.

“Daca aceasta masura s-ar aplica, intreaga economie ar prinde viata, finantarea afacerilor ar fi si mai lejera, falimentele ar fi evitate, iar bugetul de stat si lupta cu evaziunea fiscala ar avea enorm de castigat. Tendinta impamantenita in ultimii 5 ani in Romania de a se utiliza termene de plata lungi nu a facut altceva decat sa incurajeze frauda si evaziunea fiscala, ajuntandu-i pe cei ce schimba firmele precum sosetele, lasand in urma lor pagube uriase” argumenteaza liderul CNR.

‘In contextul in care plata TVA-ului la incasare nu este acceptata ca solutie, aplicarea masurii propuse de noi poate ajuta rapid la stabilizarea macar pe termen scurt  a activitatilor economice”, conchide Augustin Hagiu.

Despre CNR

Confederatia Nationala Rutiera (CNR) este cea mai noua structura patronala din domeniul transporturilor rutiere de marfuri si de persoane si are in componenta peste 36 de structuri asociative din Federatia Operatorilor Romani de Transport respectiv Federatia Transportatorilor Europa.

CNR reprezinta interesele unui numar de peste 7 500 persoane juridice ce activeaza in domeniile: transporturi rutiere de marfuri si de pasageri, transporturi rutiere in regim de taxi si inchiriere, scoli de soferi si centre de pregatire profesionala din intreaga tara si este organismul cel mai activ din punct de vedere al implicarii in problemele curente ale breslei. (M.S.)

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.