O delegaţie a Confederaţiei Naţionale Rutiere (CNR) a luat parte, joi, 6 iunie, la Szeged – Ungaria, la o expunere ÁAK Zrt. şi I-Cell Kft., dezvoltatorul noului sistem de taxă raportată la distanţă parcursă, ce va fi implementat de la 01.07.2013, iar secretarul general al CNR, Mayer Siegfried, ţine să anunţe, într-un comunicat remis redacţiei şi pe care îl publicăm integral, că “din păcate, sistemul va fi funcţional de la această dată”.
Preţurile pentru traversarea Ungariei pot fi vizualizate aici: https://www.autopalya.hu/Elektronikus-dijszedes/
„Din data de 20.06.2013, va fi funcţional şi site-ul de înregistrare în sistem, pe baza căruia se vor putea personaliza şi sisteme OBU (On Board Unit). După ce vom definitiva detaliile, foarte probabil CNR va comercializa astfel de unităţi, la preţuri preferenţiale (mai mici decât cele comercializate din frontieră) pentru membri.
Platforma de înregistrare, precum şi planificările de rute se vor efectua pe platforma I-Cell Kft., dezvoltatorul sistemului, la adresa funcţională din 20.06.2013: www.hu-go.hu.
Reţeaua de drumuri cu taxă se întinde pe o lungime totală de 6.513 km de autostrăzi, drumuri rapide şi drumuri principale. Harta acestei reţele poate fi vizualizată la:
https://www.autopalya.hu/Root/Sites/Autopalya-HU/Elektronikus-dijszedes/MAP_ET_20130530.pdf
Ca urmare a discuţiilor purtate cu Dl. Karmos Gábor, Secretar General MKFE, cu Dl Dr.Vereckey Zoltán, Preşedintele MKFE (cea mai mare asociaţie patronală a transportatorilor din Ungaria) şi, totodată, Preşedinte al Camerei de Comerţ şi Industrie a Ungariei, cu Dl. Földi Elek, Vicepreşedinte al NIT Hungary (a doua asociaţie patronală ca mărime), am convenit că este necesară o conlucrare între asociaţiile noastre, deoarece în viitor, după cum vedem, problemele transportatorilor “se internaţionalizează” şi poate fi mai uşor dacă am putea uni eforturile pentru a le trata într-o viziune integrată comună.
Aici s-au înscris şi discuţiile purtate la nivel de experţi jurişti, la care din partea CNR a participat Dl. Av. Szántó Árpád Zsolt, avocatul APTE 2002.
Din expunerea MKFE, reiese că, în lunile trecute, asociaţiile patronale au dus tratative intense cu Guvernul Ungariei pentru a păstra şi spori capacităţile concurenţiale ale transportatorilor maghiari, în condiţiile introducerii noii taxe de drum. Statul maghiar va acorda înlesniri la plata impozitelor, aşa cum se vor institui şi alte facilităţi.
După cum v-am mai relatat, în Ungaria se recuperează deja o parte din acciza din carburanţi, se poate deduce lunar până la suma de cca. 350 euro ca primă către şoferi (un fel de diurnă, pe lângă cea legală), se acordă împrumuturi cu dobânzi preferenţiale pentru asigurarea capitalului de lucru.
Toate acestea ne lasă un gust amar, dacă ne gândim că Guvernul nostru se gândeşte taman invers, în speţă cum să SCOATA bani din buzunarul nostru! Noroc că ne-am trezit din timp şi ne-am făcut auziţi…
Implementarea sistemului nou de urmărire va face aproape imposibilă fraudarea sistemului, deoarece se vor folosi cele mai performante înregistratoare şi cititoare de nr. de înmatriculare.
Aceste date vor fi corelate cu datele agenţilor de control şi ale Poliţiei, iar la frontierele Ungariei se vor institui puncte de control mobile, care vor controla preponderent transportatorii străini, deoarece transportatorii maghiari vor primi amenzile direct acasa, în plic. În caz de neplată, informaţiile vor fi procesate instant, iar camioanele străine vor fi imobilizate acolo unde vor fi controlate, până la plata amenzii, ce poate ajunge la circa 600 de euro.
Unităţile OBU se vor putea încărca cu suma minima de 10.000 HUF, până la 100.000 HUF. Pe site-ul www.hu-go.hu , după data de 20.06.2013 se va afla şi un calculator de taxă de drum, pe care va puteţi planifica şi plăti deplasările.
După data de 01.07.2013, timp de circa o săptămână, se va derula o campanie de informare în punctele de trecere a frontierei maghiare, precum şi în alte locuri în care transportatorii pot fi informaţi despre detaliile taxei de drum.
Vom încerca să îi informăm membrii noştri pe site-ul www.conr.ro despre noutăţile ce vor apărea.
Nu se va implementa acest sistem pentru autovehiculele până la 3,5 tone şi la autovehiculele de transport persoane (autocare). La aceste categorii se va păstra sistemul prezent, cu e-vinieta.
Mayer Siegfried, Secretar General Confederaţia Naţională Rutieră (CNR)”.
Daca taxele vor fi foarte mari pentru transportatori, atunci rutele transportatorilor vor evita Ungaria si se vor orienta spre Serbia-Croatia pentru a ajunge oriunde in Europa odata cu aderarea Croatiei la UE la 01.07.2013, Serbia nu are nici un fel de restrictii de vara sau de weekend si se va folosi tranzitul T1 si atunci rutele vor fi: Bucuresti-Craiova-Caransebes- Resita-Bocsa-Deta-Moravita-Beograd-Zagreb; Calafat-Caransebes-Resita-Bocsa-Deta-Moravita-Beograd-Zagreb: Sebes-Orastie-Hateg-Caransebes-Resita-Bocsa-Deta-Moravita-Beograd-Zagreb. Ruta pe Portile de fier1-Beograd (300 km) este dificila cu drumuri inguste si serpentine si este mai costisitoare pentru autorizatiile T1 si atunci cea mai convenabila ramane ruta Moravita-Beograd (100 km).