Circa 800 de TIR-uri, insiruite pe o distanta de aproximativ 30 de kilometri, asteapta, miercuri, in Vama Giurgiu, la punctul de frontiera catre Ruse, Bulgaria. Coada s-a format din cauza controlului amanuntit facut de politistii romani de frontiera, care sustin insa ca acesta nu dureaza mai mult de 7 minute pentru un autotren. Soferilor li se verifica actele autovehiculelor, incarcatura si documentele de destinatie a marfurilor. Si pe malul bulgaresc asteapta TIR-uri, insa mai putine, aliniate pe “doar” 8 km.
O ipoteza privind brusca vigilenta a autoritatilor romane de frontiera ar putea fi dispozitia data vineri catre ANAF, de premierul Mihai-Razvan Ungureanu, privind reducerea evaziunii fiscale in domeniul importurilor (de legume si fructe, in special). Termenul acordat de seful Executivului este scurt: 60 de zile, iar cei de la fisc trebuie sa arate ca sunt capabili. Insa cum coada la “importuri” este pe sfertul celei de la “exporturi”, nu putem constata decat ca asistam la aceeasi meteahna pur romaneasca, reactivata din cand in cand.
Coloana s-a format in ultimele 12 ore, pe DN 5, drumul dintre Capitala si Vama Giurgiu. Practic, de la intrarea in localitatea Daia si pana la punctul de frontiera Giurgiu-Ruse e plin de TIR-rui. Soferii au depasit si timpul de transport, si pe cel de odihna, iar acum se tem ca, dupa ce vor trece la bulgari, li se vor cere diagramele si vor fi amendati.
Autoritatile de frontiera romane si bulgare au suplimentat personalul, insa coada de autotrenuri este in continuare nesfarsita pe sensul de iesire dinRomaniaspreBulgaria.
Vremea buna e de vina
Politia de Frontiera sustine ca aglomeratia s-a format din cauza conditiilor meteorologice favorabile, dupa aproape o luna de blocaj temporar sau total, din cauza viscolului si a ninsorilor abundente.
Vremea buna i-a determinat transportatori sa-si reia activitatea in forta, insa cu preponderenta pe Podul Prieteniei, in timp ce feribotul sau punctele de frontiera terestra din Dobrogea sunt putin solicitate.
“Ca urmare a conditiilor meteorologice favorabile in Vama Giurgiu, s-a prezentat un numar foarte mare de TIR-uri, iar concomitent se face o verificare in baza analizei de risc, un control amanuntit asupra actelor autovehiculelor, a incarcaturii acestora si a actelor de destinatie a marfurilor. Au fost contactate si autoritatile bulgare, pentru luarea masurilor in vederea unui control eficient si fluent. Practic, controlul fiecarui TIR dureaza 7 minute, dar este un numar foarte mare de automarfare. In acest moment, coloana a mai scazut si se lucreaza pentru control in continuare”, a declarat purtatorul de cuvant al Inspectoratului Teritorial al Politiei de FrontieraGiurgiu, subinspector Mihaela Simion.
8 km de autotrenuri si la bulgari
De partea cealalta a frontierei, laRuse, in zona Podului Prieteniei de peste Dunare, coada de TIR-uri se intinde pe 8 kilometri. Politia de frontiera bulgara sustin ca formarea cozii este cauzata de formalitatile administrative pe malul romanesc. Autoritatile de frontiera le recomanda soferilor de autocamioane sa foloseasca celelalte puncte de trecere a frontierei: feriboturile de laVidin, Oreahov si Svistov sau punctele de frontiera terestra din Dobrogea.
Mai multi soferi de camioane sustin ca si la punctul de trecere a frontierei Oreahov-Bechet s-a format coada de TIR-uri, de 4 km lungime. Conducatorii autotrenurilor reclama ca efectuarea controlului “foarte detaliat” de catre autoritatile romane de frontiera dureaza, in unele cazuri, 2-3 ore.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PALSU