Unul dintre cei mai mari transportatori din România, Com Divers Auto Ro, a reuşit dezvoltarea unui sistem care îi permite efectuarea transportului la un nivel ridicat calitativ, păstrând, totodată, costurile sub un strict control.
Acest sistem a asigurat dezvoltarea continuă a companiei, chiar şi în perioadele dificile, permiţând, de asemenea, diversificarea activităţii pe diferite tipuri de transport. Practic, organizarea pusă la punct de firma piteşteană permite identificarea rapidă a eventualelor zone cu pierderi şi, astfel, stoparea acestora. Procedurile urmate de fiecare angajat în parte şi ţintele stabilite asigură productivitatea ridicată şi reprezintă principalul motor al succesului.Amintim faptul că, în 2010, Com Divers Auto Ro a câştigat titlul „Romanian Transport Company of the Year“ şi, conform regulamentului competiţiei, nu a mai putut participa la următoarele trei ediţii. Compania a revenit în concurs, iar realizările din ultimii patru ani sunt notabile – flota a crescut semnificativ, a apărut un nou service, alte parcări…
Astăzi, compania a ajuns la o flotă de 290 vehicule.
„Intenţionăm să ajungem la 300 de camioane până la finalul anului, faţă de 210 unităţi, câte aveam în 2010. În plus, ne menţinem reţeaua de subcontractanţi, care funcţionează bine. Subcontractăm aproape 100 de camioane. Sunt şi firme cu mai multe camioane, dar, chiar şi în cazul acestora, lucrăm direct cu şoferul – maşina este sub dispeceratul nostru direct. Sunt relaţii stabile, iar aceşti transportatori beneficiază nu numai de partea de contracte, ci şi de motorină, de servicii de mentenanţă, reparaţii etc“, a explicat Alexandru Popa, director de transport Com Divers Auto Ro.
Sistem IT integrat
Produsele IT joacă un rol esenţial în funcţionalitatea companiei, iar managementul Com Divers Auto Ro a decis că totul trebuie să funcţioneze unitar. „Din punctul de vedere al telematicii, avem nevoie doar ca vehiculele să aibă interfaţă FMS, deoarece utilizăm sisteme proprii, realizate împreună cu o firmă din Bucureşti. Indiferent de camion, datele vin în serverul nostru şi le prelucrăm cu programul propriu. În trecut, am avut oameni dedicaţi şi sistemul a funcţionat foarte bine, dar ne-am extins, s-au extins şi activităţile, a apărut şi sediul de la Vâlcea cu o a doua unitate service şi a devenit din ce în ce mai necesar un ERP adevărat. A fost nevoie de dezvoltarea unui nou sistem care să gestioneze şi să controleze tot, să atingă toate aspectele activităţii, de la manager, la producţie, registratură, dispecerat, service etc“, a precizat Alexandru Popa. Iar noul sistem dezvoltat împreună cu Wind Soft va permite îmbunătăţirea activităţii fără a perturba munca angajaţilor. Şoferii interacţionează cu aceleaşi echipamente şi nu se schimbă nici modalitatea de lucru cu dispecerii. „Noul sistem ne ajută să controlăm mai bine ce avem. Criteriul de alegere a fost să nu ne schimbe modul de lucru, să se plieze pe ce avem noi şi să ne ajute să gestionăm activitatea mai bine. Datorită acestui sistem, acum informaţia circulă mult mai repede şi, în consecinţă, poţi lua o decizie mai rapid.“
Accent pe service
Service-ul a reprezentat întotdeauna un motiv de mândrie pentru Com Divers Auto Ro şi, totodată, un stâlp important pentru întreaga afacere. Astfel, o nouă investiţie semnificativă a avut loc la Vâlcea. „Unitatea din Vâlcea nu exista acum patru ani, era doar în fază de proiect. Această investiţie înseamnă o bază pentru noi: parcare, spălătorie, staţie de alimentare, service etc, atât pentru camioanele noastre cât şi pentru subcontractanţi sau terţi. Înainte de a începe proiectul, am sondat terenul şi nu exista în împrejurimi niciun service de camioane multibrand profesionist. Avem deja clienţi din zona respectivă şi, astfel, acest service este deja un centru de profit funcţional, deşi a fost lansat în vara acestui an“, a afirmat Alexandru Popa.
Un angajator căutat
Creşterea flotei a însemnat şi creşterea numărului de angajaţi.
„Pe dispecerat am mai adus oameni noi, în plus faţă de echipa veche. Am avut un anunţ şi am primit sute de cv-uri, de la persoane de toate vârstele. Ne-am păstrat imaginea de bun angajator. În plus, suntem printre puţinii care acordă o şansă tinerilor proaspăt absolvenţi de facultate sau în an terminal. În prezent, ne apropiem de 400 de angajaţi“, a spus directorul de transporturi Com Divers Auto Ro. În ceea ce priveşte şoferii, strategia companiei a fost întotdeauna de a avea cu 10% mai mulţi faţă de numărul de camioane.
„Dacă vorbim de 290 vehicule, vorbim de minimum 320 de şoferi. Sunt folosiţi cu toţii; mai ales în perioada concediilor de vară. La numărul acesta de camioane, apar mereu probleme personale pozitive sau negative, dar maşina respectivă trebuie să circule.“
Angajarea şoferilor se realizează în urma unor etape bine structurate, menite să ofere candidaţilor informaţii clare legate de cerinţele companiei şi, totodată, să protejeze firma de angajaţi nepotriviţi. „O comisie analizează fiecare candidat în parte. Nu se acceptă CV scris la calculator, ci avem un formular care trebuie completat personal, cu pixul, la sediul companiei. Urmează trierea iniţială, după care cei cu potenţial sunt analizaţi şi are loc primul interviu, cu managementul companiei. Apoi începe programul de pregătire al şoferilor selectaţi, care sunt angajaţi pe o perioadă determinată. În timpul acestui program, mulţi cedează şi pleacă. Li se oferă condiţii bune, dar trebuie, la rândul lor, să ofere rezultate şi să aibă un anumit randament“, a explicat Alexandru Popa. Pregătirea continuă a şoferilor reprezintă o prioritate pentru Com Divers Auto Ro. „Am început în urmă cu 2-3 ani, împreună cu UNTRR, programul de pregătire ECOeffect pentru conducătorii auto profesionişti, avem peste 80% dintre aceştia cu training deja făcut, iar rezultatele nu au întârziat să apară. Problema este că informaţia trebuie reînnoită constant, pentru că, după o anumită perioadă, şoferii uită să aplice ceea ce au învăţat şi au tendinţa să se întoarcă la vechiul stil de conducere.“ În efortul de a avea cei mai potriviţi angajaţi, compania a apelat inclusiv la un psiholog. „Avem propriul nostru psiholog, angajat permanent, care face evaluări regulate ale întregului personal, indiferent că este vorba despre şoferi, mecanici, dispeceri sau manageri. Astfel, se pot depista mai repede problemele şi se poate interveni constructiv acolo unde este cazul. Angajaţii au încredere în persoana respectivă şi stau deschis de vorbă cu ea, îşi spun toate păsurile. Este o modalitate de a diminua potenţialul de conflict sau de a-l preveni.“
Reducerile de tarife trebuie să aibă o limită
Concurenţa acerbă afectează şi compania piteşteană, care încearcă să menţină tarifele la un nivel acceptabil oferind o calitate ridicată a serviciilor. „Unul dintre argumentele principale pe care le comunicăm pentru a menţine tarifele de transport la un anumit nivel este legat de calitatea serviciilor: livrare la timp, marfă livrată 100% fără probleme, KPI de aproape 100% etc. Sunt de acord cu reducerea de costuri, dar toate au o limită. E un joc periculos, însă nu am făcut rabat de la imagine sau de la calitate, de la serviciile furnizate sau de la modul de organizare pe care l-am avut până acum.“ Turcia a rămas relaţia de bază pentru Com Divers Auto Ro, existând, totodată, şi transport internaţional pe Europa de Vest. De asemenea, a înfiinţat propria casă de expediţii, care funcţionează separat (centru de profit) şi are foarte puţin de-a face cu flota companiei. „Există fluctuaţii şi, în general, când una dintre activităţi (transport sau expediţii) câştigă mai mult, cealaltă pierde. În prezent, casele de expediţii sunt pe val, dar depinde foarte mult şi de clienţi. Este greu pentru o casă de expediţii să menţină o reţea de subcontractanţi care să funcţioneze impecabil, şi atunci încep să apară plângerile. A fost impusă o scădere de preţuri de către clienţi, au câştigat casele de expediţii, dar bumerangul se va întoarce – se va vedea în calitatea serviciilor sau a bunurilor livrate sau nelivrate.“
Pe viitor, compania îşi propune să continue dezvoltarea flotei. „Avem programe atât de reînnoire, cât şi de extindere a flotei. Iar reînnoirea flotei ţine nu numai de imagine, ci şi de costuri, deoarece, la un moment dat, începi să dai din ce în ce mai mulţi bani pentru un camion care se învecheşte.“ Vechimea medie a parcului Com Divers Auto Ro este de 2,8 ani.
„Puterea noastră provine din echipă, din oamenii pe care îi avem. Este foarte importantă menţinerea unei echipe valoroase, care să atragă în continuare valoare.“
„Dan Lazăr, patronul firmei, ţine la imagine şi acest lucru se vede la toate capitolele – sediu, service-uri, parcări, dar, mai ales, flotă. Practic, nu poţi să faci diferenţa între un camion de acum doi ani şi unul de acum şase ani, din punct de vedere al aspectului. Sunt foarte bine întreţinute, nu le lipseşte nimic, toate arată ca în prima zi.“
„Service-ul este o activitate pe care o facem bine, începând de la reparaţii şi revizii minore sau activităţi simple de mentenanţă, până la îndreptări de şasiuri, reparaţii cutii de viteze, motoare, electronică, vopsitorie etc. Suntem deja cunoscuţi ca service în zona Piteşti, iar pentru Vâlcea avem, de asemenea, mari aşteptări şi credem că va fi un succes.“
Radu BORCESCU
radu.borcescu@ziuacargo.ro