Confederaţia Naţională Rutieră (CNR) a solicitat, printr-o adresă oficială transmisă către Ministerul Mediului, organizarea unei dezbateri pentru analizarea formulei ideale de introducere a „timbrului de mediu”, dezbatere la care să participe specialişti ai ministerului împreună cu specialişti ai Confederaţiei, anunţă, vineri, Augustin Hagiu, preşedintele CNR.
Aplicarea corectă a principiului „poluatorul plăteşte” este una din preocupările pe care patronatele din transporturi le-au avut încă din 2007, însă până în momentul de faţă dialogul instituţional deschis pe această temă nu a funcţionat, precizează liderul CNR.
“Atât din partea CNR, cât şi din cea a Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), au fost trimise în ultimii 4 ani o multitudine de adrese oficiale către ministerul de resort, însă nu a fost organizată nicio întâlnire la nivel de specialişti şi nici nu a existat vreun răspuns la soluţiile promovate pe această temă”, adaugă Hagiu.
Reprezentanul CNR consideră că trebuie luat în calcul faptul că transportatorii comerciali deţinători de licenţă publică de transport utilizează în operaţiunile de transport mărfuri şi pasageri autovehicule comerciale cu capacităţi cilindrice de peste 10.000 de cmc, iar aplicarea timbrului raportat la capacitatea cilindrică, conform modelului european funcţional în ceea ce priveşte autoturismele, ar conduce către faliment puţinele afaceri din transport ce se străduiesc să mai funcţioneze în acest context extrem de dificil.
Totodată, Hagiu menţionează că pentru autovehiculele comerciale nu a existat nicio formulă de încurajare a reînoirii parcului, coroborat „Programului Rabla”.
Pentru ca timbrul de mediu să poată fi aplicat autovehiculelor comerciale, Guvernul trebuie, înainte de toate, să aplice returnarea accizei din carburanţi conform modelului european practicat în Belgia, Franţa, Spania, Italia, Slovenia şi Ungaria, opinează preşedintele CNR.
“Confederaţia Naţională Rutieră aşteaptă pentru prima data în „istoria” acestei taxe o discuţie punctuală, argumentată şi eficientă, din care să rezulte o variantă aplicabilă şi europeană care să atingă obiectivele şi principiile enunţate şi care să fie oferită dezbaterii publice într-o formă cât mai puţin contestabilă”, conchide Augustin Hagiu, în comunicatul remis redacţiei. (M.S.)