Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură a publicat, marţi, pe site-ul propriu, documentele declasificate din contractul încheiat în 2003 între statul român şi Bechtel International. Este vorba numai despre actele adiţionale care modifică contractul iniţial, semnat în 2003 de Guvernul Năstase. Şova promisese, la sfârşitul lunii mai, că va desecretiza contractul cu Bechtel, şi chiar a semnat un ordin în acest sens, împreună cu fostul ministru al Transporturilor (condamnat la 5 ani de închisoare).
Documentele declasificate sunt disponibile la adresa www.dpiis.ro, secţiunea “Informaţii publice”.
Ministrul delegat Dan Şova a anunţat în 29 mai rezilierea contractului cu Bechtel, la 10 ani de la semnare, timp în care constructorul american a realizat puţin peste 10% din Autostrada Transilvania, dar a încasat 1,4 miliarde de euro.
Compania Bechtel nu a renunţat însă aşa uşor la găina cu ouă de aur, astfel că statul român i-a mai dat 37,2 milioane de euro şi datorii de 50 milioane de euro – bani suportaţi de Guvern, potrivit premierului Victor Ponta.
Proiectul autostrăzii Braşov-Borş, denumit Autostrada Transilvania, a fost aprobat în 2003, de Guvernul Năstase, şi început în 2004, în baza unui contract de 2,2 miliarde de euro încheiat cu Bechtel, care trebuia executat până cel târziu în 2012.
Până în primăvara lui 2012, constructorul american reuşise să realizeze numai 52 de km, în anii 2009 şi 2010, dar a încasat două treimi din totalul banilor. Şi culmea e că tot un guvern condus de PSD a trebuit să cureţe paguba.
Magda SEVERIN