Dan Şova, ministrul Marilor Proiecte, promite că este „o chestiune de zile” închiderea contractului cu Bechtel, anunţată de mai bine de 5 luni. Americanii au încasat anul trecut 76 de milioane de euro şi în martie încă 50 de milioane, iar de două luni negociază cu Şova despăgubirile pe care le pretind numai ca să plece. Iar aceasta în condiţiile în care Bechtel a primit deja 1,4 miliarde de euro pentru cei 52 de km pe care a reuşit să-i construiască din autostrada de 415 km contractată în 2003 de ministrul de atunci al Transporturilor, Miron Mitrea, şi de premierul Adrian Năstase. Astfel, chiar şi după 10 ani, România plăteşte constructorii Bechtel „ca să stea”, cum remarca şi premierul Victor Ponta.
Constructorii de la Bechtel s-au angajat acum 10 ani că vor construi Autostrada Transilvania, de 415 km, până în anul 2012, iar statul român s-a obligat să le dea pentru această investiţie 2,2 miliarde de euro. Până acum au primit 1,4 miliarde euro, dar nu au reuşit să facă decât 52 de km, în anii 2009 şi 2010. Contractul a fost renegociat de fostul ministru anca Boagiu, dar Bechtel nu au reuşit să construiască nici ce le-a mai rămas: două tronsoane din 8. Acum, ca să plece, americanii doresc şi despăgubiri, iar avocatul Şova se laudă că va obţine „o surpriză plăcută” pentru români. Cel puţin aşa a declarat duminică, la Pro TV.
„Suma pe care o mai are de plătit statul român va fi o surpriză plăcută”, a spus Dan Şova.
Ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructură de Interes Naţional şi Investiţii Străine anunţase la începutul lui aprilie că încearcă, până pe 30 aprilie, să ajungă la un acord cu Bechtel privind despăgubirile, însă contractul va înceta oricum. Acum spune că „este o chestiune de zile”.
“În contractul cu Bechtel există un consultant, un inginer de şantier, un consultant tehnic acolo, care trebuia să prezinte comisiei de negociere cu ei un raport foarte clar ce datorii mai sunt rezultate din acest contract, pentru că cei 50 de milioane pe care ni i-a lăsat cadou doamna Boagiu reprezentau plăţi până la decembrie 2011. De la 1 ianuarie 2012 nu s-a mai plătit nimic. Trebuiau făcute nişte calcule. Acest consultant a depus raportul pe 29 aprilie. N-aveau cum sa facă pe 30 aprilie. Acum este o chestiune de zile şi vom anunţa public”, a declarat Şova, la emisiunea “După 20 de ani”.
“Această autostradă Transilvania va trebui s-o construim în acelaşi sistem cum facem şi cu Comarnic – Braşov sau Craiova – Piteşti, pentru că bani de la buget să construieşti 400 km de autostradă nu sunt. În momentul în care vom închide contractul cu Bechtel voi angrena în acest proces inclusiv autorităţile locale, cel puţin cele pe al căror teritoriu trece autostrada, cum e Clujul, Sălajul, Bihorul, pe toată lumea care este interesată. Acolo trebuie sa găsim formule financiare s-o facem profitabilă. Noi, ca Guvern, am reuşit să găsim bani, vreo 800 de milioane de euro în fonduri europene, ca să construim de la Sebeş la Turda”, a conchis Şova.
Magda SEVERIN