Contractul pentru privatizarea CFR Marfă a fost semnat

După 74 de zile de la anunţarea câştigătorului licitaţiei pentru privatizarea CFR Marfă, la sediul Ministerului Transporturilor a fost perfectat, în sfârşit, contractul cu Grup Feroviar român (GFR), care va prelua 51% din acţiunile companiei feroviare de stat. Documentul a fost semnat luni, la ora 16.30, de secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Cristian Ghibu, şi de directorul general al GFR, Sorin Chinde. La eveniment au fost prezenţi ministrul Transporturilor, Ramona Mănescu, şi proprietarul GFR, Gruia Stoica.

“Vânzarea pachetului de acţiuni a fost asumată de către Guvernul României, prin Hotărârea nr. 526/2013 pentru aprobarea condiţiilor principale ale contractului de vânzare de acţiuni între stat, prin Ministerul Transporturilor, în calitate de vânzător, şi Societatea Comercială Grup Feroviar Român, în calitate de cumpărător. Până în acest moment, statul român, prin Ministerul Transporturilor şi Guvernul României, a respectat toate angajamentele asumate şi procedurile legale, aflându-se în termenii calendarului stabilit de privatizare a ‘CFR Marfă’. Următoarele etape importante în finalizarea tranzacţiei sunt  plata valorii acţiunilor de către cumpărător şi transferul efectiv al acestora”, informează un comunicat al Ministerului Transporturilor.

Epopeea privatizării CFR Marfă nu se încheie însă aici. GFR trebuie să achite mai întâi 10% din preţul de cumpărare şi să facă rost, în următoarele 60 de zile, de cei 202 milioane de euro ofertaţi acum 2 luni şi jumătate.

Aducerea banilor s-a lungit nepermis de mult, iar scandalul cu aprobarea şi apoi renunţarea la aprobarea CSAT asupra privatizării nu a fost decât un pretext din partea autorităţilor de a trage de timp. Iar premierul Victor Ponta s-a implicat cât a putut de mult, sub tertipul că “Băsescu ştie ceva despre GFR şi nu vrea să spună”, dar luându-şi şi măsuri de siguranţă: “dacă privatizarea nu se mai finalizează, punem management privat şi pregătim alta, pentru primăvara viitoare”.

Preşedintele Traian Băsescu a avut şi el un rol important, dându-i apă la moară lui Ponta, în sensul că dacă nu intervenea public cu declaraţia conform căreia „GFR caută cu oarecare disperare bani pe la bănci” şi „dacă nu are cei 202 milioane de euro să plătească, de unde va avea 900 de milioane de lei să investească în modernizarea CFR Marfă?”. Evident, capac la toate a pus-o temerea exprimată de şeful statului privind „vânzarea rapidă la fier vechi, de către GFR, a zecilor de mii de vagoane ale CFR Marfă, pentru a achita ratele la bănci”.

Însă chiar dacă amândoi au avut rolul de a lungi momentul semnării contractului, hopul abia acum vine: avizul Consiliului Concurenţei. Iar cunoscătorii spun că monopolul se vede de la o poştă.

Magda SEVERIN

Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.