Primul lucru la care ne uităm atunci când vine vorba despre finanţare este dobânda. Există, însă, o serie de alte costuri ascunse la prima vedere. Despre aceste elemente care pot influenţa în mod direct succesul investiţiilor a vorbit, în cadrul conferinţei Ziua Cargo, Oana Stoenescu, director de vânzări Garanti Leasing.
Cum poate arăta suma costurilor pe care le poate implica un contract de leasing? Este o întrebare la care ar fi bine să ştie răspunsul managerul unei companii de transport şi, mai mult decât atât, ar trebui să fie dispus să dea răspunsul corect orice finanţator. Totuşi, acest lucru nu este întotdeauna valabil. „Aş vrea să reflectaţi, ori de câte ori primiţi o ofertă de finanţare, nu numai la componenta dobândă. Există comisioane de analiză, comisioane de risc, comisioane lunare, taxe logistice, alte comisioane… Toate la un loc creează, de fapt, oferta financiară“, a afirmat Oana Stoenescu, subliniind faptul că ofertele Garanti Leasing sunt transparente încă de la început.
Atenţie la penalităţi, kilometri…
Ea a atras atenţia transportatorilor să evalueze costurile adiţionale, care este posibil să nu fie clare într-o primă ofertă financiară. „Şi aceste costuri adiţionale se regăsesc mai târziu, în contract. Mă refer, de exemplu, la penalităţile de neplată, un aspect care, iniţial, nu pare foarte interesant. În anumite situaţii, este posibil ca rata să nu poată fi plătită la timp, iar penalităţile de neplată să se transforme în costuri neluate în calcul în momentul în care a fost decisă investiţia. De asemenea, există clauze în ceea ce priveşte depăşirea kilometrilor – mai ales la rezilierea de contracte şi în leasingul operaţional. Este foarte posibil ca, la sfârşitul contractului de leasing operaţional, de exemplu, să constataţi că autovehiculul a depăşit numărul de kilometri prevăzut în contract, ceea ce se traduce în comisioane suplimentare.“ Directorul de vânzări Garanti Leasing a ţinut să scoată în evidenţă inclusiv elementele care trebuie urmărite în privinţa condiţiilor de asigurare. „Nu am în vedere neapărat costul asigurării. Atunci când ne oprim asupra unei anumite variante, trebuie luată în calcul şi franşiza. Iniţial, dorim un cost cât mai mic al asigurării, aşteptând cea mai bună cotaţie, dar, uneori, uităm să luăm în calcul franşiza sau evenimentele pe care asigurarea nu le acoperă“, a mai explicat Oana Stoenescu. Ea a precizat că la achiziţia unui autovehicul în leasing, dacă asigurarea se face prin firma de leasing, cotaţia obţinută este valabilă pe întreaga durată a contractului de leasing, prin poliţe multianuale, nu numai în primul an. „Există foarte multe companii care folosesc brokeri interni sau colaboratori. Aparent, aceştia obţin cotaţii mai bune, dar, anual, aceste cotaţii se actualizează conform gradului de evenimente/accidente. Leasingul oferă o umbrelă în acest sens, astfel, de la începutul contractului, cotaţia se stabileşte pentru toată perioada de 4-5 ani. Ar fi interesant de comparat suma totală a ratelor.“
… şi la rata reziduală
În fine, valoarea reziduală este un alt element important de luat în calcul. „Multe companii îşi doresc ca rata leasingului să fie cea mai mică şi folosesc, în acest context, tot felul de artificii, inclusiv stabilirea unei valori reziduale de 20%. Dar trebuie ţinut cont de faptul că această valoare reziduală e purtătoare de dobândă pe toţi cei 4 ani pe care îi presupune contractul de leasing, ceea ce generează o majorare a costurilor totale. În plus, la încheierea contractului, când această ultimă rată (n.r. valoarea reziduală) va trebui plătită, cash-flow-ul companiei va fi afectat.“ De menţionat că pentru a depăşi perioadele dificile, finanţatorii pot veni cu soluţii care să nu implice costuri suplimentare pentru firmă. „Este foarte important să fie comunicate din timp problemele din business chiar în momentul producerii acestora. În cash-flow-ul unei firme, pot exista sezonalităţi sau anumite evenimente neprevăzute, care, la un moment dat, pot crea plăţi suplimentare, ce pot afecta capacitatea companiei de a plăti ratele de leasing. Dacă acest lucru se comunică din timp, există soluţii precum amânarea ratelor, fără a fi implicate penalităţi de plată. În plus, există soluţii de restructurare sau chiar cesiunea contractelor, în cazul in care acestea nu mai pot fi susţinute de firma care a contractat leasingul. Toate acestea salvează costuri. Ultimul sfat: aş vrea să analizaţi cum vă înţelege finanţatorul, cât de rapid răspunde solicitărilor dumneavoastră şi cum vă consiliază atunci când îi adresaţi întrebări. Sunt elemente de bază pentru a beneficia de o soluţie corectă de finanţare“, a concluzionat directorul de vânzări Garanti Leasing.
„Încercaţi să diversificaţi riscul pe finanţator, aşa cum şi finanţatorii diversifică riscul pe clienţi.“
Meda BORCESCU
meda.borcescu@ziuacargo.ro