COTAR acuza autoritatile ca inchid ochii la transportul ilegal de persoane

Confederatia OperatoriIor si TransportatoriIor Autorizati din Romania (COTAR) atrage din nou atentia ca accidentele grave cu microbuze se produc pe soselele din tara si Europa “din cauza transportului de persoane piratat permis de o legislatie incorecta, modificata in functie de interese”. Reactia reprezentantilor confederatiei survine dupa accidentul grav de miercuri dimineata din Oradea, cand un microbuz supraincarcat s-a rasturnat in sant. Un pasager a murit iar 11 sunt raniti, unul intrand in coma dupa-amiaza, la spital.

“Tot mai multi romani mor pe autostrazile Europei, dar si in Romania, ca urmare a transportului de persoane piratat permis de o legislatie incorecta, modificata in functie de interese. Modificarea, de catre Parlament, a OUG nr. 34/2010 privind “pirateria in transportul de persoane” da posibilitatea unor afaceristi din domeniul transporturlui de persoane sa puna in pericol viata calatorilor. In Romania, Ministerul Transporturilor nu a autorizat transportul de persoane de 8 plus 1 ,acesta fiind reglementat de legea 38/2003”, se arata in comunicatul semnat de Vasile Stefanescu, presedintele COTAR.

El arata ca “nu au trecut nici 40 de zile de cand au murit 15 oamenii intr-un accident cu un astfel de microbuz, iar astazi lista mortilor se mareste cu inca unul”. “In urma accidentului de la Oradea cu acelasi tip de mijloc de trasport, microbuz de 8 plus 1, dar care avea 12 calatori, s-a inregistrat un mort si 11 persoane accidentate, din care doua in stare foarte grava. Acest gen de transport este un transport ilegal”, se mai precizeaza in comunicatul remis redactiei.

Presedintele COTAR explica faptul ca, potrivit modificarilor facute de parlamentari, “oricine poate face acum transport de personae, si cu orice tip de masina, buna sau modificata, daca se incadreaza la 8 plus 1”, amintind ca  “pana la modificarea acestei OUG 34/2010, Politia avea drept de control asupra celor care efectuau transport neautorizat”.

Vasile Stefanescu atrage atentia autoritatilor ca, in toata Europa, mai putin Marea Britanie, transportul de persoane “se face centralizat cu licente de transport si verficabil de autoritatile rutiere”.

“COTAR cere cu insistenta autoritatilor, si in primul rand premierului, sa revizuiasca OUG nr. 34/2010 si sa revina la forma ei initiala negociata si stabilita cu COTAR prin protocolul semnat cu primul-ministru Emil Boc, eliminand propunerile parlamentarilor, care dau posibilitatea practicarii de transport neautorizat, inconstieta unora ducand in final la tragedii”, se mai arata in comunicat.

Confederatia OperatoriIor si TransportatoriIor Autorizati din Romania aminteste ca a adresat o scrisoare Directiei Rutiere din Ministerul Administratiei si Internelor, prin care a solicitat reanalizarea cadrului legislativ actual, in sensul aplicarii sanctiunii de suspendare a dreptului de utilizare a vehiculelor, in cazul efectuarii ilicite a activitatii de transport in regim de taxi.

Raspunsul primit spune ca ”pentru a putea fi sanctionate si aceste cazuri, apreciem ca se impune reintroducerea reglementarii existente initial inaintea modificarii OUG 34/2010” de catre Parlament”.

COTAR atrage atentia guvernatilor, inca odata, ca ideea de liberalizare a acestei forme de transport persoane este o mare greseala, care duce la accidente cum sunt cele inregistrate.  “Orice transport fara posibilitatea de a fi controlat poate duce la catastrofe rutiere. Acest lucru il cer cei care vor un transport neautorizat, care nu vor sa fie verificati de autoritati”, precizeaza Stefanescu.

El explica faptul ca, in Romania, toate firmele de transport persoane isi liciteaza traseele din 5 in 5 ani, iar principalele conditii pentru castigarea traseelor este gradul de innoire a parcului auto si vechimea firmei pe acel traseeu. “Asa se face ca Romania are, azi, cel mai nou parc de transport auto din Europa, iar transportatorii seriosi autorizati isi mentin cat mai mult timp traseele”, conchide presedintele COTAR.

Reamintim ca, miercuri dimineata la ora 6.30, un pasager a murit si 11 au fost raniti intr-un microbuz supraincarcat, care s-a rasturnat in sant, in afara localitatii bihorene Tarcea. Accidentul a avut loc dupa ce soferul, un barbat in varsta de 33 de ani, din Medgidia, nu a adaptat viteza la conditiile de drum. Astfel, vehicului a acrosat un limitator de viteza de la iesirea din localitate, semnalizat corespunzator, dupa care a iesit de pe sosea si s-a rasturnat in santul de pe partea dreapta a directiei sale de deplasare.

Microbuzul, inmatriculat in Germania, are capacitate de 8 plus 1 locuri si venea din Germania, indreptandu-se spre Bistrita-Nasaud. Procurorii Parchetului Judecatoriei Marghita au deschis dosar penal pentru ucidere din culpa si vatamare corporala din culpa pe numele soferului.

Magda SEVERIN

Imagine:Jean-Mihai PALSU

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.