Confederatia Operatorilor si Transportatorilor Autorizati din Romania (COTAR) ii cere primarului general al Bucurestilor, Sorin Oprescu, sa respecte legislatia europeana si sa fie “drept cu toate categoriile de transportatori, de stat sau privati, care deservesc populatia Capitalei si care contribuie la bugetul Primariei Generale prin plata taxelor si impozitelor percepute”. Mai precis, Vasile Stefanescu, presedintele confederatiei, acuza faptul ca tariful fixat de CGMB operatorilor de transport persoane in sistem privat este identic cu cel al RATB, numai ca Regia primeste subventii.
Intr-o scrisoare deschisa adresata primarului general, COTAR ii reproseaza lui Sorin Oprescu raspunsul primit la o adresa inaintata Municipalitatii, in care acesta sustine ca transportatorii de persoane in regim privat incalca legea la nivel local. “Sustineti ca tratati operatorii de transport persoane cu aceiasi moneda, dar faptele va contrazic. Consiliul Municipiului Bucuresti subventioneaza Regia Autonoma de Transport Bucuresti si fixeaza tariful, tarif identic cu cel al operatorilor de transport persoane in sistem privat, numai ca acestia nu primesc si subventii de la stat. Va intrebam unde este concurenta loiala intre cele doua categorii de transport de stat si privat? Stiti ca transportatorii de persoane in sistem privat au primit decontarile cu mari intarzieri pentru persoanele cu dizabilitati si pensionari, desi ofera acest serviciu? De unde stiti Dumneavoastra ca acesti transportatori persoane in regim privat incalca legea la nivel local” Din presa? Atunci sa dam si noi crezare tuturor materialelor aparute in presa despre neregulile si fraudele din Primaria Capitalei. In acest caz ar trebui, de urgenta, sa demiteti conducerea Directiei de transport din Primaria Municipiului Bucuresti”, se arata in scrisoarea deschisa.
Totodata, “afirmati ca ati facut infrastructura in Capitala, dar banii nostri din taxe si impozite catre Primaria Capitalei unde sunt? Si unde e acea infrastructura, ca noi nu o vedem? Sustineti ca ati consultat populatia Capitalei de fiecare data cand ati pornit un proiect sau cand ati luat o masura ,,in beneficiul bucurestenilor”, dar cand ati facut aceste consultari, ca si noi suntem bucuresteni si nu stim sa fi avut loc vreun REFERENDUM in Capitala, pe orice tema, nu numai transporturi, in cei peste trei ani de cand sunteti Primar General”, ii mai imputa lui Oprescu reprezentantii confederatiei.
Subventia RATB, o piatra de moara de gatul bucurestenilor
Sorin Oprescu invoca in raspunsul transmis COTAR ca investitiile moderne pe care le-a facut Municipalitatea in ultimii ani sunt rezultatul “consultarii periodice a populatiei asupra politicilor de dezvoltare durabila in domeniul serviciului de transport public local”.
Reprezentantii confederatiei ii cer edilului-sef al Capitalei sa dea publicitatii “rezultatele sondajului de opinie sau Referendumului prin care populatia Capitalei va solicita sa dezvoltati transportul RATB, pentru care lunar platiti la RATB o subventie pe bilet care ajuge la fabuloasa suma de 90-100 miloane de RON”. “Noi v-am solicitat sa economisiti acesti bani, sa ii folositi in alte proiecte sau sa achitati facturile celor cu adevarat fara venituri. Pentru ca, altfel, nu sunteti credibil, si vreti sa veniti in campania electorala ca o persoana credibila”, se mai arata in scrisoarea deschisa semnata de Vasile Stefanescu.
Totodata, “inainte de a ne acuza si de a va prezenta grija deosebita care o aveti pentru siguranta in transporturi si a cetatenilor Capitalei” COTAR solicita sa i se prezinte o statistica a accidentelor provocate de RATB “in oglinda” cu cele produse din vina transportatorilor privati de persoane. “Veti avea o surpriza: aproape toate accidentele sunt produse de RATB”, se amai arata in scrisoarea deschisa.
In final, COTAR ii reproseaza lui Sorin Oprescu faptul ca “este pentru prima data cand aflam ca o solicitare de a respecta legislatia europeana in domeniul transportului public de persoane bulverseaza activitatea locala de transport”. “Va reamintim ca, asa cum am aflat din presa, vreti sa fiti un primar european; e grav daca nu stiti ca prima obligatie a dvs., in calitatea pe care o aveti, este armonizarea legislatiei interne la normele europene. Nu exista in Europa subventie pe bilet, exista subventie pe km. Noi va solicitam eliminarea totala a subventiei si cheltuirea banilor publici cu mai multa responsabilitate”, conchid reprezentantii confederatiei.
COTAR este confederatia reprezentativa la nivel national a transportatorilor rutieri de persoane, a scolilor de conducatori auto, a transportatorilor in regim de taxi si inchiriere, precum si a service-urilor auto din Romania.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PALSU