La uzinele Dacia au parcurs prima sesiune de practică 42 de elevi ai claselor a IX-a şi a X-a, profil mecanic, de la Liceul Tehnologic Construcţii de Maşini Mioveni, în anul şcolar 2014 – 2015. Stagiul acestora se înscrie în cadrul parteneriatului dintre liceu şi Dacia, prin care compania susţine învăţământul profesional şi contribuie la pregătirea viitorilor sculeri-matriţeri.
În cursul lunilor ianuarie şi februarie 2015, elevii au fost implicaţi în procesele de fabricaţie, alături de tutorii lor, la Matrițe Dacia (Piteşti) şi pe platforma industrială de la Mioveni, în cele două uzine, Vehicule Dacia şi Mecanica și Șasiuri Dacia.
„Nu toţi au această şansă”, mărturiseşte Radu Ungureanu, clasa a X-a (foto), aflat în practică la Matriţe Dacia. Încă din clasa a VI-a, Radu se gândea să lucreze în domeniul auto, păstrând tradiţia din familie, şi visează ca „într-o zi să ajungă sculer-matriţer la Dacia”.
La rândul său, Alin Boţoroagă, clasa a IX-a, se declară fascinat. Nu ştia foarte mult despre partea practică, iar experienţa de la Uzina Vehicule Dacia, din departamentul Presaj, alături de colegii săi, vine în completarea noţiunilor de teorie de la liceu: „Am învăţat într-un timp scurt să folosesc biaxul (instrument special folosit la prelucrarea matriţelor)”.
Dintre cei 42 de elevi înscrişi la profilul de sculeri-matriţeri, 12 sunt fete. Ana Maria Călugărescu, clasa IX-a, a învăţat la Uzina Mecanica şi Şasiuri Dacia, în departamentul Șasiuri, despre „operaţiile elementare de lăcătuşerie pe care trebuie să le dobândească orice matriţer: pilire, tăiere cu fierăstrăul mecanic, polizare, biaxare (cu ajutorul biaxului), măsurători cu şublerul”, o parte dintre acestea fiind studiate şi la liceu, în laboratoarele special amenajate.
Elevi, clasa a IX-a, în practică la Uzina Vehicule Dacia, Departament Presaj (foto stânga, în prezenţa tutorelui)
Eugen Ţirmeş, director Matriţe Dacia, precizează că „în procesul construcţiei unei maşini, activitatea de matriţe este mai puţin cunoscută publicului larg. Procesul de fabricaţie a unui autovehicul începe cu transformarea tablei în piese de caroserie. Pentru a transforma tabla în aripi, capote sau alte piese, sunt folosite matriţe instalate pe presele din departamentul Presaj al uzinelor de vehicule ». Realizarea unei matrițe este un proces complicat, care necesită oameni foarte bine pregătiți. Când a aflat, anul trecut, că acest parteneriat s-a concretizat, s-a bucurat tare mult, dar insistă că « este nevoie de o mai strânsă legătură între partea teoretică și cea practică atunci când este vorba de învățământ profesional. Sper ca cei mai buni dintre ei să contribuie într-o zi la succesul mărcii Dacia.”
Elena Florea, profesor la Liceul Tehnologic Construcţii de Maşini Mioveni, asigură legătura dintre liceu şi Dacia şi urmăreşte îndeaproape activitatea elevilor, rezultatele acestora, în colaborare cu tutorii şi specialiştii în domeniile de fabricaţie în care se desfăşoară practica. Florea a constatat că, pe parcursul stagiului, elevii „au devenit mult mai receptivi, disciplinaţi şi pasionaţi de informaţiile primite. Cel mai mult i-a impresionat disciplina din uzine şi măsurile de protecţie şi securitate a muncii”.
Elevi, clasa a IX-a, în practică la Uzina Mecanica şi Şasiuri Dacia, Departament Șasiuri (foto stânga, în prezenţa tutorelui)
În iulie 2014 a fost semnat protocolul de parteneriat între Dacia, Inspectoratul Școlar al județului Argeș și Primăria orașului Mioveni pentru înființarea și susținerea funcționării unor clase de învățământ profesional în domeniul mecanică, calificarea profesională sculer-matrițer, la Liceul Tehnologic Construcţii de Mașini Mioveni. Acest parteneriat vizează colaborarea dintre Dacia și Liceul Tehnologic Construcţii de Mașini Mioveni în ceea ce priveşte activitatea şcolară şi pregătirea profesională practică a tinerilor liceeni. (M.B.)