Dan Şova nu poate garanta că acciza de 7 eurocenţi pe litrul de carburant va merge exclusiv la construirea de drumuri naţionale şi autostrăzi, şi nici nu poate estima ce sumă va genera această taxă în bugetul de stat, dar spune că şi-ar dori ca din banii colectaţi să fie finanţate doar autostrăzile. Afirmaţiile au fost făcute duminică, la emisiunea „După 20 de ani” de la ProTV. Ministrul delegat al Marilor Proiecte de Infrastructură se contrazice însă, după ce declara, încă înainte ca acciza să fie aprobată de Guvern, că o parte din bani ar trebui să meargă la gropile de pe drumurile naţionale. Iar cum şefii Direcţiilor de drumuri i-au cerut anul acesta 4 miliarde de lei pentru astuparea lor, acciza ar fi înghiţită numai de plombări asfaltice.
“”Această taxă de 7 eurocenți nu poate avea o alocare, pentru că nu poți crea un fond special, îți interzice Uniunea Europeană. Ea intră în buget. Eu nu pot da garanții că această taxă va fi folosită numai pentru autostrăzi și pentru drumuri naționale. Nu pot da această garanție pentru că nu depinde doar de mine, dar pot să vă spun că, la acest moment, discuția politică este ca destinația lor să fie exclusiv pentru infrastructură”, a precizat ministrul delegat.
El nu a putut spune cât se va colecta din acciză, deşi Relu Fenechiu estima că 3 miliarde de lei în primii ani, apoi 5 miliarde.
“Nu ştiu eu cel puţin, nu am idee la acest moment, care va fi suma colectată din aceşti 7 eurocenţi. Sunt mai multe discuţii (…). Dorinţa este să se finanţeze fie autostrăzi, alţii susţin să se finanţeze autostrăzi şi drumuri naţionale. Dacă mă întrebaţi, ca opinie personală, eu aş vrea să finanţeze numai autostrăzi”, a precizat Şova.
El a arătat că taxa va intra în buget, iar intenţia politică este că din ea să fie finanţate integral autostrăzi sau autostrăzi şi drumuri naţionale, discuţiile legate de acest aspect fiind tehnice.
“În Legea Finanţelor Publice funcţionează două principii foarte clare: primul este acela al neafectării veniturilor bugetare, deci nu ai voie să afectezi, să spui «Venitul X va finanţa cheltuiala Y» şi principiul anualităţii, în sensul că toate le raportezi la cheltuielile totale anuale. Dacă respecţi aceste două principii este imposibil din punct de vedere tehnic să spui «Aceşti bani se duc acolo»”, a spus Şova.
Stăpânii accizei
Guvernanţii promiteau, iniţial, că noua acciză va fi introdusă la litrul de benzină şi motorină special pentru constituirea unui fond special destinat investiţiilor în infrastructura rutieră.
Însă nici nu apucase să fie aprobată OUG 102/2013 de modificare şi completare a Codului fiscal – în care a fost prinsă şi acciza de 7 eurocenţi – că şi-au şi luat vorba înapoi. În plus, au început disputele pe bani.
Astfel, fostul ministru Relu Fenechiu anunţa că a fost desemnat de PNL să elaboreze o propunere legislativă pentru “construirea celor 4.000 de km de autostradă și noi dorim să cerem Guvernului ca cea mai mare parte a acestei taxe să intre într-un fond special care să fie exclusiv pentru construcția acestei rețele prioritare de autostrăzi”.
Însă Dan Şova, stăpânul de drept al autostrăzilor prin preluarea în subordinea sa a CNADNR, declarase deja că o parte din bani ar trebui folosită pentru mentenanța drumurilor.
Întrebat de jurnalişti ce garanții are că proiectul va fi susținut de PSD, Fenechiu, care este şi vicepreşedinte al PNL, a precizat: “Eu cred că, dacă o sursă în afara bugetului actual înseamnă o taxă, atunci această taxă ar trebui să fie folosită pentru proiecte noi, nu cred că bugetul actual nu deține banii necesari, așa cum spuneți dvs., pentru astuparea gropilor. Această suprataxare a benzinei este o sursă peste prevederile actuale ale bugetului, care nu a mai fost încasată până acum și care nu a contribuit la buget”.
În timp ce preşedintele PNL, Crin Antonescu, declara sus şi tare că “acciza nu e taxă”, premierul Victor Ponta îl contrazice – pe jumătate -, susţinând că “această taxă nu este prinsă în buget”.
Iar cum din ecuaţie nu putea să lipsească Traian Băsescu, acesta a anunţat că nu va promulga legea Bugetului de stat dacă Parlamentul – care dezbate acum proiectul aprobat de Guvern – va menţine acciza de 7 eurocenţi şi suplimentarea cu 1,2 miliarde de lei a bugetului Ministerului Dezvoltării, despre care spune că “sunt bani furaţi”.
Victor Ponta a replicat însă că “acciza va fi aplicată chiar dacă bugetul nu va fi promulgat”. El omite, totuşi, că OUG 102/2013 va ajunge la promulgare tot la preşedinte.
Magda SEVERIN