Premierul Victor Ponta a solicitat, în urma analizării raportului preliminar al accidentului aviatic în care au murit pilotul Adrian Iovan şi medicul rezident Aurelia Ion, înlocuirea din funcţie a directorului general ROMATSA, Aleodor Frâncu (cel care încasează lunar un salariu de 9.000 de euro), a directorului de operaţiuni Bogdan Donciu – de la aceeaşi instituţie – şi demiterea secretarului de stat din MAI, Cătălin Chiper. De asemenea, va solicita în CSAT demiterea şefului STS, gen. Marcel Opriş, precum şi “a altor responsabili” pentru „eşecul evident” al operaţiunii de salvare. Nu cade însă niciun cap de ministru sau de prefect.
„Am constatat ca primă concluzie că au existat în operaţiunea de căutare şi salvare deficienţe inacceptabile, pe care şi eu le consider ca provocând o indignare justificată (…) Concluzia pe care eu o consider întemeiată este că în cadrul MAI, ROMATSA şi STS lucrurile au funcţionat inacceptabil de încet, fără coordonare, fără asumări de răspundere”, a precizat Victor Ponta.
Premierul nu a precizat însă vinovăţiile acestora.
Ulterior declaraţiilor lui Ponta, şeful IGSU, gen. Ion Burlui, şi-a dat demisia. Iniţial aceasta a fost refuzată, dar ulterior ministrul Radu Stroe a semnat-o. Ministrul Internelor rămâne însă în funcţie, fiind înlăturat secretarul de stat Chiper.
Există însă şi o anchetă penală în acest caz, aflată însă într-o fază incipientă.
UPDATE 14.20: Aleodor Frâncu a demisionat înainte ca ministrul RamonaMănescu să semneze demiterea lui. În locul lui a fost numit Valentin Dumitru Cimpuieru, director la Departamentul Tehnic Dezvoltare al ROMATSA. Decizia a fost luată în CA al instituţiei, condus de Cristian Ghibu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, cel care a ratat privatizatea CFR Marfă.
Ministrul Ramona Mănescu a ordonat încă de ieri o anchetă, dar nu la ROMATSA- care ar fi trebuit să monitorizeze zborul, ci asupra accidentului.
UPDATE: ROMATSA nu a luat măsurile necesare, nu a iniţiat căutarea şi nu a cerut sprijin, iar chirurgul Radu Zamfir nu a putut furniza coordonatele geografice, se arată în Raportul întocmit de vicepremierul Gabriel Oprea – responsabil cu siguranţa naţională.
Ponta: Intervenţia a fost un eşec
“În ceea ce priveşte procedura de reacţie, evident, există acte normative referitoare la accidentele de aviaţie civilă: există HG 741/2008, care stabileşte foarte clar cine/cum se organizează.
Din păcate, această hotărâre de guvern şi celelalte proceduri nu au funcţionat suficient de rapid şi suficient de bine, motiv pentru care voi înfiinţa, în cel mai scurt timp, la nivelul Guvernului, comitetul interministerial de intervenţie în situaţii de urgenţă, coordonat la nivel de vicepremier, în care alături de vicepremierul pe probleme de ordine publică şi siguranţă naţională să fie direct implicaţi, în toate situaţiile de acelaşi gen, secretarul de stat Raed Arafat şi şeful ISU, alături de reprezentanţi ai tuturor celorlalte instituţii, fie guvernamentale, fie neguvernamentale, pentru ca în viitor asemenea situaţii să poată să fie evitate şi intervenţia să se facă mai rapid şi mai eficient.
Vreau să spun, în final, că România cheltuieşte în fiecare an fonduri importante pentru dotarea tuturor structurilor statului care au responsabilităţi şi obligaţia de a interveni în situaţii de acest gen, că indiferent de motive obiective – erori umane, vremea nefavorabilă – consider totuşi, în baza raportului pe care îl am în faţă, că intervenţia de luni a fost un eşec”.
Cu 5 apeluri la 112, au fost salvaţi după 6 ore
Amintim că unul dintre medicii chirurgi aflaţi în aeronavă – dr. Radu Zamfir – a sunat de 5 ori la 112, unde a transmis coordonatele locului în care se aflau. În ciuda tehnicii avansate de care dispun STS şi IGPR, supravieţuitorii nu au fost găsiţi timp de 6 ore de echipajele de salvare, ci de câţiva localnici care au văzut la televizor că în zona lor s-a prăbuşit avionul.
“La transmiterea coordonatelor am folosit un soft de GPS, Google Maps, unde vedeam date despre relief, despre distanţa la care suntem faţă de nişte comune. Le-am dat datele serviciilor de salvare”, a declarat dr. Zamfir.
Dacă răniţii ar fi fost găsiţi mai rapid ar fi putut fi salvaţi şi cei doi care au murit. Potrivit rezultatelor necropsiei, cauza morții lor este şocul hipotermic combinat cu șoc traumatic – în cazul pilotului Adrian Iovan – şi “cu tulburări de dinamică respiratorie ca urmare a unui traumatism” – în cazul rezidentei Aurelia Ion.
Magda SEVERIN