DN 67C Transalpina fost deschis circulaţiei rutiere, iniţial, numai între localităţile Bengeşti – Rânca (km 0+000- km 34+500), CNADNR anunţând că restul şoselei, până la Sebeş (km 148+414), va rămâne impracticabilă pe toată perioada anului, “din cauza nefinalizării lucrărilor de construcţie şi a imposibilităţii asigurării condiţiilor de siguranţă a traficului rutier”, iar “interdicţia este semnalizată prin indicatoare specifice încă din 2008, când au început lucrările”. Ulterior, accesul maşinilor a fost permis pe întreaga lungime a Transalpinei, în sensul că şoferii nu vor fi amendaţi, dar îşi vor asuma întreaga răspundere în caz de accident.
UPDATE 7 iulie: Prefectul de Vâlcea, Dumitru Cornoiu, a anunţat că, în urma unor discuții cu directorul general al CNADNR, Ștefan Neaga, Transalpina este deschisă circulației pe întreaga sa lungime.
“Având în vedere necesitatea accesului de circulație pe drumul Transalpina din toate punctele de vedere, am avut o discuție cu domnul Ștefan Narcis Neaga, directorul CNADNR-ului. În urma acestei discuții, s-a clarificat prin poziția directorului general, necesitatea marcării zonelor periculoase, ‘accidentogene’, care pot provoca prejudicii persoanelor care circulă în zona respectivă. Îi mulțumesc domnului director general pentru amabilitatea de a semnaliza zonele cu mare risc, contribuind astfel la siguranța rutieră a acestui drum care din punct de vedere tehnic este nefinalizat. Menționăm că nu se aplică amenzi și că drumul este circulabil”, a precizat, pentru Agerpres, prefectul de Vâlcea.
Totuşi, conducătorii auto sunt rugați să-și ia măsuri de maximă prudență având în vedere dificultatea manevrelor ce trebuie efectuate în deplasarea pe acest traseu, a arătat reprezentantul Guvernului în teritoriu.
UPDATE. Potrivit informaţiilor furnizate de Dispeceratul CNADNR, numai o porţiune mică din Transalpina este închisă traficului rutier, respectiv între Rânca şi Obârşia Lotrului, restul şoselei fiind deschisă circulaţiei până la Sebeş.
CNADNR a suspendat lucrările în data de 05.10.2012, în timpul Guvernului Ponta, deoarece antreprenorul SC ROMSTRADE SRL nu a respectat termenul contractual de 18 luni prevăzut în Ordinul de începere a execuţiei lucrărilor, emis în data de 22.09.2008, în timpul Guvernului Tăriceanu.
„Pe parcursul derulării contractului, Antreprenorul nu a demonstrat că are capacitatea tehnică de a finaliza lucrările de modernizare în termenele stabilite”, precizează CNANDR, într-un comunicat remis redacţiei.
Lucrări executate 81,5% în iunie 2012, Silaghi se pregătea de recepţie
În 5 iunie 2012, ministrul de atunci al Transporturilor, Ovidiu Silaghi, anunţa că lucrările de modernizare pe Transalpina costă peste 1.316.650.000 de lei şi sunt executate 81,5%, el dând ca sigură finalizarea lor în septembrie acelaşi an.
Nu s-a mai auzit însă nimic la termenul anunţat, iar peste 3 luni Nelu Iordache a fost arestat. Ulterior, el l-a denunţat pe Silaghi că i-a dat şpagă 200.000 de euro pentru a-i salva contractele.
CNADNR tot evaluează de 1 an şi jumătate. Pe bani publici
CNADNR SA spune că, în vederea rezilierii contractului de lucrări, se află în proces de evaluare a lucrărilor executate din punct de vedere cantitativ şi calitativ. Astfel, Compania a angajat experţi pentru realizarea unui raport prin care să se stabilească eventualul prejudiciu cauzat de Antreprenorul SC ROMSTRADE SRL, documentul urmând a fi opozabil în acţiunea în instanţă, care va fi demarată CNADNR SA.
„Având în vedere faptul că lucrările au fost abandonate de constructor, care nu a asigurat în tot acest timp şi conservarea lor, structura de rezistenţă a drumului s-a degradat, din cauza scurgerii necontrolate a apei provenite din precipitaţii şi din topirea zăpezilor. Aceste degradări pot constitui un potenţial pericol de cedare a drumului sub acţiunea traficului”, se mai arată în comunicatul Companiei.
CNADNR nu precizează însă de ce timp de un an şi jumătate de la suspendarea lucrărilor nu a încheiat expertiza şi a contribuit, astfel, la degradarea lucrărilor.
Dincolo de faptul că experţii respectivi „costă bani”, finalizarea refacerii a peste 110 km din Transalpina de către un nou constructor va trebui plătită regeşte şi din cauza dezinteresului celor de la CNADNR.
Sau, cine ştie, interesul tocmai acesta a fost. Poate că până la finalizarea procesului în instanţă cu Romstrade, apoi până la rezilierea contractului, la lansarea unei noi licitaţii şi la semnarea contractului de execuţie lucrările se vor degrada atât de mult încât vor trebui reluate de la zero, când ele erau deja executate 81,5%.
Intervenţie abia după reziliere
Conducătorii auto care se încumetă pe sectorul de drum închis circulaţiei o fac pe propria răspundere, depoarece Compania nu va interveni pentru punerea în siguranţă a drumului decât după rezilierea contractului.
„CNADNR SA va interveni pentru siguranţa rutieră pe DN 67C Transalpina de îndată ce contractul va fi reziliat, independent de licitaţia privind atribuirea contractului de modernizare”, mai spun reprezentanţii Companiei.
Ei arată că se vor adresa justiţiei „pentru recuperarea prejudiciilor cauzate de Romstrade SRL atât CNADNR SA, cât şi mediului de afaceri din zonă”.
Contract de 350 milioane de euro
Conform contractului încheiat la data de 5.09.2008, modernizarea DN 67 C Bengeşti – Novaci – Rânca – Obârşia Lotrului – Sebeş (Transalpina), pe întreaga lungime de 184 km, contra sumei de 1.231.210.293,41 lei (345.476.820,64 euro) la care se adaugă TVA de 144.195.413,18 lei.
În 16 mai a.c. DNA i-a trimis în judecată pe Nelu Iordache, firma Romstrade, directorul la Departamentul Analize – Decontări din cadrul acesteia şi 7 şefi de la DRDP Craiova, care au decontat lucrări fictive.
Iată ce precizează procurorii DNA:
“Pentru aprobarea la plată a lucrărilor neefectuate şi a materialelor de construcţie inexistente, în cursul derulării contractului menţionat, Iordache Nelu, în calitate de administrator la S.C. ROMSTRADE SRL, l-a determinat pe Mircea Nicolae Dorel, director la Departamentul Analize – Decontări al societății să întocmească în fals următoarele acte:
– două situaţii de lucrări prin care s-a atestat în mod nereal că SC ROMSTRADE SRL ar fi executat lucrări la trei poduri ( la km 13, respectiv 121, respectiv 122), valoarea totală confirmată şi neexecutată fiind de 1.750.962 lei
– o situaţie de lucrări în care a inclus aprovizionarea cu materiale de construcţii în valoare de 17.034.324,75 lei, documente pe care le-a depus la sediul DRDP Craiova în vederea decontării mai multor facturi cu lucrări neexecutate şi materiale achiziţionate
– mai multe situaţii de lucrări prin care s-a atestat, în mod nereal, că SC ROMSTRADE SRL ar fi executat lucrări constând în „doborârea copacilor cu diametre mai mari de 40 cm” şi „scoaterea rădăcinilor şi a buturugilor cu diametre mai mari de 40 cm”, valoarea totală a plăţilor nelegale efectuate de DRDP Craiova fiind de 4.063.978,44 lei. Totodată, a întocmit facturile fiscale pentru situaţiile de lucrări sus menţionate, pe care le-a depus la sediul DRDP Craiova în vederea decontării în beneficiul S.C. ROMSTRADE SRL”.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU