Fenechiu: Privatizarea CFR Marfă s-a făcut cu pistolul la tâmplă

Ministrul Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat, vineri, că privatizarea CFR Marfă s-a făcut cu “pistolul la tâmplă”, sub presiunea FMI, contrazicându-l, astfel, pe premierul Victor Ponta, care declarase cu o zi în urmă că privatizarea “nu s-a făcut de dragul FMI, ci pentru că această companie intrase “într-un dezastru financiar”. Fenechiu a spus din nou că reprezentanţii ministerului au trimis scrisori de invitaţie către toate marile companii din Europa pentru privatizarea CFR Marfă şi că „peste 12 companii şi-au manifestat intenţia de a participa la licitaţie”. El a arătat că „din nefericire, anul 2012 a fost unul prost pentru transportul de marfă în Europa, multe companii au terminat anul pe pierderi şi există reglementări clare în ţările membre că atunci când nu ai profit, nu ai dreptul să faci investiţii în anul următor”, a spus ministrul.

„A fost o privatizare cu pistolul la tâmplă, dar asta nu a însemnat că am încălcat cu ceva legislaţia română sau orice tip de principii privind privatizarea. Sunt dispus şi stau în faţa oricui contestă această privatizare, nu ne-am abătut absolut deloc de la litera şi spiritul legii”, a spus vineri, ministrul Transporturilor într-o conferinţă de presă.

Cât despre contestaţiile companiilor intrate în cursă până la un moment dat, ministrul a afirmat că nu au niciun fel de valoare.

Despre banii proveniţi din privatizare, Fenechiu a spus că vor intra în bugetul statului,

prin Ministerul de Finanţe, pentru a diminua deficitul.

Ministrul a completat că şi-ar dori ca, după privatizare, CFR Marfă să urmeze un viitor de tipul OMV şi nu de tipul Mechel. “Eu mi-aş dori ca cei care au cumpărat CFR Marfă să dezvolte această companie şi statul în fiecare an să nu mai plătească de la buget subvenţii, ci să primească de la companie dividende. În momentul acela abia cred că ne-am atins obiectivele”, a arătat el. Nici n-ar putea să mai acorde subvenţii, întrucât altfel nu ar mai fi avut nicio raţiune privatizarea.

Fenechiu a insistat că statul, în calitate de acţionar minoritar la CFR Marfă, va trebui să vegheze asupra problemelor angajaţilor şi dezvoltarea companiei. În curând va fi dată publicităţii şi analiza Corpului de Control asupra parcursului financiar al companiei din 1996 până în 2012.

Despre câştigătorul licitaţiei, Fenechiu a spus că a îndeplinit inclusiv condiţiile iniţiale din caietul de sarcini din prima procedură de privatizare şi că această companie va prelua datoriile CFR Marfă de aproximativ 100 de milioane de euro. Întrebat însă dacă există garanţii privind promisiunile făcute de GFR pentru viitoare investiţii în companie, ministrul a răspuns negativ.

“Nu. Atât timp cât în caietul de sarcini nu sunt cerute, nici nu pot să cer garanţii. Aceasta este o acţiune pe care şi-a asumat-o de bună voie investitorul. Nu pot să-i cer garanţii. Dacă va face sau nu va face aceste investiţii rămâne de văzut, dar nu erau condiţii în caietul de sarcini”, a conchis Fenechiu.

Magda SEVERIN

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.