Ministrul Relu Fenechiu a afişat, miercuri, o atitudine intransigentă faţă de protestatarii de la Metrou care îi fluierau sub balconul de la birou: „Nu voi negocia niciodată cu sindicaliştii atât timp cât sunt în stradă!”, a avertizat el, refuzând dialogul. Dar nici oamenii lui Rădoi, sindicalistul controversat, nu erau prea credibili, deşi făceau zgomot cât casa. Ce vor ei nu se prea poate: salarii mai mari şi să rămână la Transporturi. Adică la… Fenechiu, nu să fie trecuţi la Oprescu, la Primărie. Un Metrorex care funcţionează numai în Bucureşti nu prea are ce să caute, totuşi, la ditamai ministerul. Iar argumentul că „merge pe şine şi de aia trebuie lăsat la Transporturi” nu ţine, pentru că şi tramvaiele sunt la fel, deşi cârcotaţii vor zice că nu sunt trenuri. Cert este că, în 22 de ani, cine a fost primar general la Bucureşti nu s-a “pupat” cu premierul – şi cu Guvernul, în general -, astfel că transferarea Metroului către Municipalitate, deşi promisă, nu s-a înfăptuit. Iar acum e momentul şi nu trebuie ratat.
Relu Fenechiu s-a trezit că, după ce a pierdut auzostrăzile, rămâne şi fără Metrorex, deşi premierul Victor Ponta i-l promisese lui Sorin Oprescu încă din septembrie trecut, când Transporturile erau conduse de un al liberal, ceva mai moale: Ovidiu Silaghi. Fenechiu nu arată că ar vrea Metroul, dar susţine că formalităţile de transfer “nu se ştie cât vor dura”, dar făgăduieşte că operaţiunea în sine nu se va face decât „transparent, cu discuţii şi negocieri cu partenerul social”.
“Deocamdată, pe mine mă interesează ca ministru, în primul rând, să găsesc soluţiile pentru continuarea lucrărilor la Magistrala 5, şi nu am pus nicio clipă în discuţie diminuarea salariilor muncitorilor de la Metrorex. Atât timp cât o să fiu acolo şi o să pot, nici nu o să pun vreodată (în discuţie, n.r.)”, a declarat Fenechiu la Palatul Parlamentului, la Comisia pentru industrii, unde şi-a prezentat proiectele.
Paradiscuţii fără fond pe tema Autorităţii Metropolitane de Transport
Ministrul Transporturilor susţine că “nu există un termen pentru luarea unei decizii” în privinţa trecerii Metrorex la Primăria Municipiului Bucureşti.
„Nu v-am spus că vreau să iau această decizie, există doar discuţii privind dezvoltarea unei Autorităţi Metropolitane de Transport care să asigure un transport civilizat în interiorul Bucureştiului şi cu legături cât mai bune cu localităţile învecinate. Dacă în urma acestor analize vom constata că cea mai bună soluţie este ca Metroul să treacă la municipiul Bucureşti, vom pune în discuţie şi această chestiune. În viziunea mea personală, luând modelele de succes din lume, la Londra, la Paris şi în alte capitale, Metroul este în subordinea municipalităţii”, a spus el.
Din primăvara anului trecut, când a fost dat afară de la şefia AMTB Adrian Criţ, odată cu venirea Guvernului Ponta, s-a blocat totul pe Autoritatea Metropolitană, abia înfiinţată. Criţ elaborase strategia în transporturile din această zonă pe următorii 10 ani, cu Normele de atribuire a licenţelor de traseu, dar ministrul de atunci, Alexandru Nazare, a tot lălăit-o cu aprobarea până a căzut Guvernul MRU. Că era bună, că era rea, nu se ştie, dar măcar ar fi fost un început.
Desigur, noua conducere a AMTB – Valentin Dobre, adus de la Primăria Capitalei – şi-a dorit propria strategie, care nici până astăzi nu a fost aprobată – în caz că a fost elaborată. Dobre a fost intens contestat de FORT, care a cerut în repetate rânduri demiterea lui, dar fără succes.
Prin noiembrie 2012, ministrul Silaghi a anunţat că Legea 8/2011 de înfiinţare a AMTB trebuie schimbată. Şi de aici s-a blocat totul. Astfel, după aproape 2 ani de la aprobarea actului normativ, AMTB a fost înfiinţată dar nu funcţionează.
Negocieri până la grevă
Revenind la protestul celor de la Metrou şi la ministrul Fenechiu care a refuzat să dialogheze cu ei „cât timp sunt în stradă”, pe motiv că nu vrea să ia decizii sub presiunea străzii, trebuie spus că a purtat, totuşi, negocieri cu liderii sindicali „şi ieri, şi mă voi întâlni şi mâine cu ei”.
“Suntem cu toţii oameni care vrem binele şi al Metrorexului, şi al călătorilor. Vrem să găsim soluţiile cele mai bune pentru dezvoltarea acestui transport”, a declarat Fenechiu.
Protestul sindicaliştilor de la Metrou (USLM) s-a desfăşurat conform programului: miting la ora 12.30 în faţa Ministerului Transporturilor, apoi deplasare în Piaţa Victoriei, unde au rămas de la ora 14.30 până pe la 16.00.
Protestatarii au afişat bannere pe care au scris “Nu ne-a omorât Băsescu/Ne omoară Antonescu/el şi doctorul Oprescu”, “Azi mândria Romaniei, mâine sluga Primăriei”, “La metrou e pe avarii numai fondul de salarii”, “Ponta azi propagă noul/Distrugând întâi metroul!”.
Au fost prezenţi circa 2.000 de angajaţi ai Metrorex, cărora li s-au alăturat salariaţi de la TAROM şi CFR. Ion Rădoi, preşedintele USLM, a anunţat că de la 1 aprilie, când expiră actualul contract colectiv de muncă, este posibil să se ajungă şi la declanşarea grevei generale, în caz că nu se va semna un contract colectiv de muncă pe placul salariaţilor.
Rădoi a spus că sindicaliştii a solicitat conducerii Metrorex, conform legii, Bugetul de venituri şi cheltuieli pentru acest an şi situaţia economică a societăţii, documente în baza cărora trebuie să aibă loc negocierea Contractului colectiv de muncă.
“Răspunsul dat sindicaliştilor a fost aceeaşi cifră bugetară din anul 2008, în condiţiile în care la metrou salariile nu au mai crescut de patru ani, iar angajaţii au renunţat de bună voie la primele de vacanţă, de Paşti şi de Crăciun. Noi nu avem ce negocia dacă e vorba de acelaşi buget din 2008, deoarece am renunţat la prea multe drepturi”, a precizat el.
Magda SEVERIN