Ultimul tronson (dintre cele 15) al tablierului metalic aferent noului pod rutier ce traversează Canalul Dunăre-Marea Neagră, la Ecluza Cernavodă (km 0+45), a fost montat abia vineri după-amiază, deşi constructorul îl asigurase pe premierul Victor Ponta, la vizita de lucru a acestuia pe şantier de 1 Mai, că “pe 31 iulie se va circula pe pod”. Iată însă că nici sfârşitul lunii august nu aduce vreo veste bună transportatorilor, deşi termenul de finalizare a podului era depăşit încă din luna mai cu o lună şi jumătate faţă de cel promis de constructor la 1 octombrie 2013, când CNADNR a închis traficul pe vechiul pod de la Agigea, de pe DN 39.
Potrivit managerului de proiect al Tigitrans SA, Călin Marinescu, până mâine vor fi gata toate sudurile de îmbinare ale tronsonului central şi urmează ca antreprenorul general Apolodor Comimpex să continue aplicarea armăturilor din oțel striat să finalizeze întinderea hobanelor, să facă reglajele de tensionare și apoi să toarne patul de beton și îmbrăcămintea asfaltică.
“Tronsonul central, montat astăzi (vineri, 22 august – n.r.), are lungimea de 17,5 metri și o greutate specifică de 109 tone, manevra ascendentă de plasare a imensului segment metalic pe poziție, la înălțimea de 19 metri, fiind realizată, ca de altfel întregul montaj al podului, cu ajutorul macaralei plutitoare GSP Neptun, cu o capacitate de 1800 Tf”, a declarat, pentru Agerpres, Marinescu.
Legătură între A2 şi porțile 7, 9 și 10 B din Portul Constanța
Noul pod rutier va face legătura între porțile 7, 9 și 10 B ale Portului Constanța cu A2: va prelua întregul flux rutier dintre porturile Constanța Nord și Constanța Sud și va realiza afluirea mărfurilor înspre A2.
Pentru realizarea celor 15 tronsoane de tabliere ale podului, constructorii de la Tigitrans au debitat și pus în operă peste 3.200 tone de tablă, inclusiv cei doi piloni ai vârfurilor de susținere pentru capetele de prindere a hobanelor, în lungime de 15 m, montați la cota de +50,58 m.
28 de milioane de euro, 70% fonduri europene
Podul rutier de la km 0+540 al Canalului Dunăre-Marea Neagră este o investiție de 28 de milioane de euro (70% fonduri structurale europene), realizată de antreprenorul general Apolodor Comimpex SRL pentru Compania Națională “Administrația Porturilor Maritime” SA Constanta.
Va fi cel mai mare pod susținut de cabluri din oțel (hobane) din România, cu înălțimea maximă de 65,5 m deasupra Canalului Dunăre-Marea Neagră și cu deschiderea maximă de 200 m între piloni. Lungimea podului, cu tot cu bretelele de acces, este de 2,5 km.
Încă două hobane de montat la vechiul pod
Cât priveşte podul vechi de la Agigea, abia din septembrie va începe montarea ultimelor 2 hobane din totalul de 10, iar la finalizarea acestei operaţii, estimată pentru sfârşitul lui octombrie, va fi refăcută calea de rulare.
Astfel, la finele lunii noiembrie podul ar trebui să fie gata şi să se poată circula pe el fără restricţii.
Pe perioada verii (15 iunie – 15 septembrie) autocarele au voie să circule fără restricţii de greutate, însă camioanele de 5 tone şi de peste 5 tone au interzis în continuare pe vechiul pod de la Agigea.
De 3 ori mai scump, deocamdată
În ianuarie, fostul şef al CNADNR, Mihai Başulescu – acum director al Direcţiei proiecte din fonduri externe rambursabile în cadrul companiei -, anunţa că reparaţiile vor costa de 3 ori mai mult decât se prevăzuse iniţial, dar până la finalizarea lor ar mai putea creşte.
“Când s-a pornit execuţia era gândită doar reabilitarea tablierului şi a căii pe pod. Când au început lucrările, au apărut degradări la nivelul hobanelor, care ne-au făcut să luăm decizia să le schimbăm, pentru a nu avea probleme ulterior. Din această cauză a intervenit această pauză în lucrările la tablier pentru schimbarea hobanelor. Deci, practic din 15 iunie vom avea tot sistemul de hobane nou (estimare eronată, deparece numai 8 hobane au fost montate – n.r.). Iniţial, proiectul trebuia să coste 4 milioane de euro, dar cu această etapă de schimbare a hobanelor, este posibil să ajungem la 12 milioane euro, incluzând şi finalizarea lucrărilor la tablier”, spunea atunci Başulescu.
Magda SEVERIN