Flote mai „curate“

În cadrul unui workshop naţional desfăşurat în luna noiembrie la Bucureşti, Uniunea Română de Transport Public (URTP) şi reprezentanţii Clean Fleets au susţinut cauza achiziţiei de vehicule ecologice.

Proiectul Clean Fleets, din care fac parte 13 membri din 9 state UE, asistă autorităţile publice şi operatorii parcurilor de vehicule la implementarea Directivei UE nr. 33/2009 pentru vehicule ecologice şi achiziţia sau luarea în leasing a unor vehicule ecologice şi eficiente din punct de vedere energetic. Obiectivele proiectului Clean Fleets urmăresc asistarea autorităţilor publice şi a operatorilor de transport în achiziţia de vehicule ecologice, respectând CVD, precum şi contribuţii la introducerea pe piaţă a combustibililor alternativi şi a tehnologiilor pentru vehicule ecologice. De asemenea, este vizată promovarea schimbului de experienţă între autorităţi şi specialişti/experţi în domeniu.

Promovarea achiziţiei de vehicule ecologice

Workshop-ul organizat de URTP a abordat aspecte precum opţiuni de tehnologii pentru autobuze şi infrastructura necesară, calculul costurilor pe durata de viaţă – practici pozitive în Europa, dar şi criterii pentru autobuzele ecologice, o tematică de interes pentru autorităţile publice şi producători. Deschiderea workshop-ului a fost făcută de Liviu Neag, preşedintele URTP, apoi a fost prezentat proiectul Clean Fleets în România de către Doina Anastase, responsabilă cu proiectele europene în cadrul URTP. În continuare, au fost aduse în atenţia participanţilor la workshop transportul din Suedia, ţară cu 25 de ani experienţă în autobuze ecologice şi emisii scăzute de carbon, dar şi exemplul oraşului Rotterdam, Olanda, în ceea ce priveşte achiziţia de autobuze electrice, vizând un parc cu zero emisii. Tot la capitolul experienţe împărtăşite, de menţionat implementarea metodologiei de calcul a costurilor pe durata de viaţă (LCC), conform CVD, aspecte tehnice şi practice, prezentare susţinută de Natalie Evans, ICLEI, Freiburg, Germania. Totodată, compania VP Holding a prezentat un nou sistem de propulsie hibridă pentru autobuze şi camioane. Cu autobuze EEV în „dotare“ din 2012, Urbis Baia Mare, prin directorul de exploatare Ioan Fîrte, a prezentat rezultatele monitorizării acestora în urma operării. De asemenea, au fost prezentate de către Automotive Invest Corporation, prin vocea lui Stefano Albarosa, rezultatele testelor efectuate în România cu autobuze electrice marca BYD. Aceste teste s-au desfăşurat la câţiva operatori din Braşov, Brăila, Galaţi, Ploieşti, Suceava, Timişoara. Promovarea unui transport public local ecologic s-a desfăşurat şi în Cluj, unde Compania de Transport Public a luat atitudine încă din 2004, de la achiziţia primelor autobuze cu emisii scăzute, iar pentru perioada 2014-2015 s-a plănuit achiziţia a 60 de autobuze EURO VI. Cu ocazia evenimentului organizat de URTP, Anadolu Automobil Rom şi-a arătat implicarea în promovarea vehiculelor ecologice în ţara noastră.

Directiva UE nr. 33/2009

Directiva obligă toate autorităţile publice şi operatorii de transport public ca la achiziţia de vehicule rutiere să ţină cont de consumul de carburant, de emisiile de CO2, dar şi de emisiile locale nocive (NOx, PM, NMHC) pe întreaga durată de viaţă a vehiculelor.

Opţiuni pentru implementarea Directivei

1. Stabilirea unor standarde minime a specificaţiilor tehnice, cu acordarea unor puncte suplimentare pentru performanţele de mediu şi energie, în documentaţia de achiziţie

2. Includerea impacturilor de mediu şi energie în decizia de achiziţie drept criterii de atribuire

3. Monetizarea impacturilor de mediu şi energie, în baza unei metodologii specifice de calcul al costurilor pe durata de viaţă a vehiculelor (LCC) sau

4. O combinaţie a acestor opţiuni.

Alexandru STOIAN

alexandru.stoian@ziuacargo.ro

LĂSAȚI UN MESAJ

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.