Federatia Operatorilor Români de Transport (FORT) reclamă că Autoritatea Metropolitană de Transport Bucureşti (AMTB) organizează atribuirea traseelor din programul de transport metropolitan încălcând legislaţia natională şi europeană. Astfel, FORT cere blocarea procedurilor de atribuire şi cercetarea, de către instituţiilor abilitate, a nergulilor pe care le semnalează.
Redăm integral comunicatul remis redacţiei din partea FORT:
„Autoritatea Metropolitana de Transport Bucuresti – AMTB organizează atribuirea cu încălcarea legislaţiei naţionale şi europene.
In data de 14 aprilie a.c. operatorii de transport ce doresc sa participe la sedinta de atribuire a traseelor ce fac parte din programul de transport metropolitan ar trebui sa depuna la Autoritatea Metropolitana de Transport Bucuresti setul de documente ce le permite intrarea in procedura de atribuire.
Inca de la primul anunt din 2013 cu privire la aceasta atribuire si pana in prezent ,conducerea AMTB a bulversat administratiile publice locale, cat si operatorii de transport, printr-o succesiune de decizii ce incalca in totalitate formele de atribuire a serviciilor publice prevazute de legislatia nationala, respectiv europeana.
In multitudinea de documente ce stau la baza asa-zisei atribuiri organizate de AMTB au fost strecurate notiuni si definitii ce nu se regasesc in legislatia specifica din Romania. Atent ticluite, aceste inventii creioneaza ceea ce s-a mai incercat in trecut la nivelul AMTB, si anume o asa-zisa licitatie cu dedicatie, o incercare de dirijare a fluxurilor de pasageri catre un grup restrans de operatori, indepartandu-se total de ceea ce Romania trebuie sa isi asume in contextul apartenentei la Uniunea Europeana, si anume un serviciu public de transport integrat, tarifar si operational care sa ofere accesibilitate si mobilitate tuturor pasagerilor intr-o zona de interoperabilitate cum este zona metropolitana Bucuresti – Ilfov.
Facem precizarea ca AMTB se afla in contex institutional in locul nepotrivit. AMTB trebuie sa se regaseasca in subordinea unei asociatii de dezvoltare intercomunitara, pentru ca doar in subordinea unei ADI poate organiza atribuirea serviciului public de transport conform modalitatilor de atribuire prevazute de legislatia nationala si comunitara in vigoare, si in nici un caz in baza unor decizii proprii.
In opinia FORT, la conducerea AMTB trebuie sa fie numita in baza unui concurs o persoana cu competente reale, de o conduita morala si profesionala de executie, avand in vedere rolul pe care AMTB il joaca in dezvoltarea economica a regiunii Bucuresti – Ilfov.
FORT considera ca institutiile abilitate trebuie sa blocheze urgent aceasta atribuire si sa cerceteze cele sesizate atat de noi, cat si de alte autoritati publice si asociatii profesionale”.
Federatia Operatorilor Români de Transport (FORT) este membra a Patronatului National Roman si are in componenta 24 de asociatii afiliate la nivel judetean, regional si national din domeniul transporturilor rutiere de marfuri si pasageri, transporturilor aeriene de marfuri si pasageri, formarii profesionale in centre si scoli, taximetrie,transport si activitati conexe transporturilor.