Federatia Operatorilor Romani de Transport (FORT) a sesizat inca din decembrie problemele licitatiei de la Barlad, la fel cum a intreprins si la Iasi, unde firma “de casa” a fost avantajata de catre Consiliul Local Iasi si va semnala orice problema aparuta la nivelul administratiilor locale din tara.
FORT a aratat faptul ca licitatia este organizata atipic, fapt ce tinde sa demonstreze favorizarea unei anumite intreprinderi de transport deoarece:
– acesta licitatie nu a fost facuta publica cu un an inainte
– caietul de sarcini nu a fost facut in termenii legali impiedicand cu siguranta ca si alti operatori de tranport sau asociatii ale operatorilor de transport sa poata licita acest serviciu de transport.
– multe din conditiile din caietul de sarcini sunt “croite” aberant pentru a tine departe de licitatie alte firme de profil
– nu exista la baza un studiu de mobilitate
– licitatia incalca prevederile legale in materie Legea 51 si Legea 92
In momentul in care am observat ca licitatia merge mai departe fara a se tine cont de parerile noastre am decis sa o blocam cu ajutorul Asociatiei Transportatorilor Rutieri de persoane din judetul Vaslui, afiliata la F.O.R.T. Acest blocaj nu doreste sa avatajeze un transportator ci trebuie sa scoata la lumina cu adevarat vinovatii care au incercat in secret sa organizeze o licitatie trucata. Nu avem nici un interes asupra niciunui transportator care s-a pregatit pentru aceasta licitatie.
Avem indicii certe ca fara interventia FORT licitatia s-ar fi amanat oricum pana la momentul negocierii directe pentru a putea sa favorizeze “firma” de casa.
FORT a inteles ca anumita firma de transport a aparut in presa prezentandu-si investitia si experienta in domeniul transporturilor de persoane.
In loc sa acuze Asociata Transportatorilor Rutieri de persoane din Vaslui ca ar sta in spatele firmei “de casa”, cei ce acuza blocajul ar fi trebuit sa obtina informatii atunci cand F.O.R.T a semnalat problemele licitatiei de la Barlad sa faca front comun cu actiunea asociatiei din Vaslui pentru a opri modul ilegal de a pune mana pe transportul local din Barlad cu marele concurs al Consiliului Municipiului Barlad.
Din punctul de vedere al FORT, acuzele vin din partea unei companii de transport, victima a faptului ca licitatia de la Barlad nu s-a organizat in termenii legali.
FORT propune transparenta totala, un studiu de mobilitate facut de specialisti in domeniu, un caiet de sarcini care sa aiba termeni clari ai investitiei si a perioadei contractuale.
FORT solicita criterii legale care sa nu excluda pe nimeni dornic sa investeasca in transportul local de persoane. Ce s-ar intampla daca 10 firme de transport ar cumpara 20 de autobuze/microbuze noi si ar angaja cu totii cate 39 de conducatori auto, toti din Barlad? Ce criterii de departajare s-ar face? Ce facem cu cei care investesc si pierd licitatia? De ce nu vedem in caietul de sarcini impunerea clara a unor sisteme inteligente de taxare, de abonamente care ar avea cu siguranta un impact pozitiv asupra bugetului Primariei Barlad, fara a mai exista suspiciuni ale decontarilor pe care firma “de casa” le-a avut mereu din bugetul Primariei.
FORT nu doreste sa favorizeze pe nimeni, ci insista pe aplicarea corecta a legii, evitand astfel situatia dramatica ca orasul Barlad sa ramana fara transport local in cazul in care instanta ar decide ulterior ca licitatia a fost fraudata.