Transportul rutier de pasageri se confruntă cu cea mai mare criză din ultimii 5 ani, în urma deciziei de suspendare a atribuirii traseelor şi curselor judeţene şi interudeţene. În toamna anului trecut, atât Ministerul Transporturilor, cât şi Ministerul Administraţiei şi Internelor, au stabilit calendarul atribuirii, criteriile valabile pentru licitaţia electronică, precum şi punctajul oferit firmelor participante. În acest sens au fost emise o serie de acte normative sub forma unor Ordine de Ministru. Mii de agenţi economici din transportul de pasageri au făcut investiţii de circa 300 de milioane de euro pentru a se încadra în criteriile de punctaj. Acum, autorităţile au suspendat atribuirea. Revoltaţi, transportatorii se pregătesc de proteste şi sunt hotărâţi să meargă până la oprirea activităţii.
“În cadrul şedinţelor de dialog social în care au fost dezbatute Ordinele în baza cărora urma să aibă loc licitaţia electronică, Federaţia Operatorilor Români de Transport a atras atenţia şi a încercat să modifice prevederile neprincipiale şi fără bază legală, însă, din orgoliu şi neprofesionalism, factorii responsabili din cele două ministere au insistat în a promova actele normative fără a ţine cont de amendamente”, precizează FORT, într-un comunicat remis redacţiei.
Pentru a se pregăti de licitaţie şi a răspunde cerinţelor din criteriile de punctaj, aproximativ 3.000 de agenţi economici din transportul de pasageri au făcut un efort investiţional la nivel naţional ce depăşeşte, conform estimărilor FORT, suma de 300 de milioane de euro.
“Leasing-uri şi credite bancare, omologări de tip, clasificări, aer condiţionat, recarosări, ITP-uri şi multe alte “bariere” birocratice au fost depăşite rând pe rând de transportatorii ce se pregăteau pentru licitaţie, însă instanţele din Galaţi şi Piteşti au suspendat aplicarea Ordinelor 1614 şi 240 din 2012. Extrem de grav este faptul că decizia instanţelor de judecată a fost cunoscută de reprezentanţii MAI şi MTI încă din data de 18 decembrie, fără însă ca responsabilii să mişte vreun deget pentru a evita situaţia actuală”, reclamă reprezentanţii FORT.
ARR a decis în 19 ianuarie suspendarea atribuirii
Amintim că sâmbătă, 19 ianuarie, au avut loc întâlniri între reprezentanţii ARR şi transportatori, deşi directorul general al Autorităţii Rutiere Române (ARR), Sorin Supuran, transmisese încă de dimineată Centrului Naţional de Management pentru Societatea Informaţională (CNMSI) următorul răspuns la adresa prin care i se comunica faptul că “orice modificare a aplicaţiei informatice cu ajutorul căreia rulează atribuirea traseelor cuprinse în programele de transport judeţene şi interjudeţean necesită timp de dezvoltare software”:
“Având în vedere sentinţa nr. 64172012 pronunţată de Curtea de Apel Galaţi – Secţia Contencios Administrativ şi Fiscal în dosarul 1312/40/2012 comunicată Ministerului şi Transporturilor, prin care s-a dispus suspendarea punctelor 6 şi 9 din anexa nr. 2 a OMTI nr. 1614/2012 şi OMAI nr. 240/2012 până la pronunţarea instanţei de fond, puncte care prevedeau două din criteriile de evaluare a punctajelor în vederea atribuirii traseelor pentru transportul rutier public de persoane prin servicii regulate în trafic judeţean, precum şi prevederile OMTI nr. 980/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice privind aplicarea prevederilor referitoare la organizarea şi efectuarea transporturilor rutiere, cu modificările şi completările ulterioare, prevederi în vigoare la data prezentei, vă aducem la cunoştinţă că instituţia noastră suspendă temporar calendarul privind atribuirea traseelor cuprinse în Programul de transport interjudeţean 2013-2019, urmând a comunica data la care se va relua procedura de atribuire”.
În prezent, investiţiile transportatorilor sunt “în aer”, iar cei responsabili aplică politica struţului, lăsând în ceaţă o întreagă industrie reprezentată de transportul rutier de pasageri, arată reprezentanţii FORT.
“Federaţia Operatorilor Români de Transport solicită public ministerelor de resort să corecteze urgent actele normative în speţă, reluând calendarul atribuirii în sistem electronic a traseelor şi curselor. În cazul în care situaţia nu va fi urgent corectată, transportatorii membrii FORT, ce reprezintă peste 75 % din piaţa de transport, vor demara proteste la nivel naţional, ce se vor concretiza prin oprirea întregii activităţi de transport, inclusiv în autogări”, se conchide în comunicat.
Magda SEVERIN
Imagine: Jean-Mihai PÂLŞU
De ce sa opreasca activitatea ? Toti am investit poate unii nu si-au achitat nici acum contractele de leasing de la licitatia anterioara. Vor sa se tina licitatia numai cei care au facut aranjamente pe la Consiliile Judetene si au format Grupe de Trasee incercand astfel sa-i elimine pe cei ce detin traseele respective prin marirea numarului de microbuze pentru ca operatorul respectiv sa nu mai poata licita pe traseele detinute pana in prezent ! Asa le trebuie la cei care au luat microbuze pentru a lua traseele altora care la randul lor au investit in acest domeniu de activitate ! ASa ca ”RECHINII” sa mai astepte !
sa opreasca activitatea . stam in garaje cu masini noi si nu putem lucra cu ele . trebuia sa se tina licitatia, nu poti spune ca in 5 ani nu ai achitat un amarat de microbuz , numai daca ai folosit banii in alte scopuri . sa castige cine poate .
Dupa cum spuneam ,tzara este frumoasa!… Pacat ca-i locuita! Si fac pariu ca in curind la un ipotetic referendum s-ar putea prezenta doar cei care iau decizii idoate si pe urma vor sa le puna in aplicare!
Ar trebui sa fie doar licitatie pentru traseele noi infiintate si pentru restu sa se prelungeasca licenta pana in 2019.. si cred k ar fi multa lume multumita… chiar daca s-a investit foarte mult pentru aceasta licitatie .. masinile care s-au luat se pot folosi pentru traseele deja existente.. cu un confort mai mare..
Actualul program expira pe 30.04.2013, si tot timpul s-a tinut in aprilie. Care e graba???? Nu mai scrieti baliverne, nimeni nu protesteaza, din punctul meu de vedere sa se amaie cu 2 luni…
Vă rog să folosiţi un limbaj decent. Nu scriem “baliverne”, este dreptul federaţiilor patronale să se exprime public.
Buna , Toti am investit in parcul auto deja existent sau reinnoit , ar trebui sa se tina cont de acest lucru si nu sa ne tina in suspans cu licitatia. punctajele actuale sunt rezonabile pentru cei ce respecta munca si investitile facute pana in prezent .Cred ca avem de-a face cu o foarte mare mafie care incearca sa saboteze licitatia sau sa o amane pentru a putea reinnoi parcul ( s-au trezit cu altii mai buni in spate ).
Firmele ce au facut contestatii sunt in pragul falimentului cu zeci de masini recuperate de leasing și acum lucreaza cu masini sub orice critica pe traseele luate cu masini neachitate, cum este cazul SC A (…) PITESTI, ei incaseaza si altii stau cu masini noi pe dreapta platind rate si impozite
Nu aprobam comentariile anonime in care se fac atacuri la firme sau persoane. Ziua Cargo
Am investit in achizitia de noi masini dar le vom folosi pe traseu deci sa se prelungeasca actualele licente de trasee pana in 2019 si cei ce au vrut sa se amana atribuirea ca sa poate sa isi achizitioneze ei pe ultima suta de metri masini…sa stea cu ele in curte !! Vrem prelungurea licentelor de traseu pana in 2019 , asa ar fi corect si fiecare ramane pe traseul lui ( trasee) .
Se se impuna folosirea de masini cu un anume grad de confort, dar nu sunt de acord cu scoaterea de pe piata a vechilor operatori, asa ca sustin prelungirea licentelor de trasee pana in 2019. Fiecare si-a facut calcule pt punctaje maxime , si-au achizitionat masini care sa le asigura maximul d epuncte si daca… un singur criteriu de punctare se schimba, am pierdut cu totii in favoarea unor intrusi ce isi fac legile proprii, in interes personal
sa se amane cu 6 ani , adica sa se prelungeasca licentele de traseu pana in 2019, asa e corect. Am investit in parcul auto anul trecut, ne-am pregatit pt licentiere si daca se mai amana si mai coc ei niste criterii, ne-om pomeni ca stam cu ele in garaj si rate la banci .Nu s-a putut respecta programul de atribuire, atunci sustin prelungirea actualelor licente de traseu, incat sa ramana operatorii pe traseele lor, sa isi poata achita creditele contractate in 2012 pt achizitii de masini
Vrem prelungire de licente de traseu pana in 2019 .Asa e corect .Nu e vina noastra ca nu s-a tinut sedinta de atribuire dar nu sunt de acord cu un termen necunoscut in care ei sa rumege niscaiva crieterii si sa ne trezim fara trasee. Dragi transportatori, uniti-va si cerem mai marilor nostri reprezentati sa se prelungeasca actualele licente de trasee, pana in 2019. Asta e solutia corecta .